از سوی دیگر، برخی از تحلیلها، تصمیمات
وزارتخانه را یک بعدی و بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف عنوان میکنند؛ به
اعتقاد آنها سرعت تغییرات در مقررات ورود خودرو به کشور به قدری است که بحث
شکلگیری انحصار در این بازار را نادیده گرفته است؛ بنابراین کارشناسان یک
تحلیل بدبینانه نیز ارائه میکنند؛ اینکه تصمیمات سیاستگذار تجاری به
انحصار ختم شود. انحصاری که بهنظر میرسد به نفع برخی جریانات خاص در
بازار خودروی کشور است.
در این زمینه یکی از اعضای انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه ایجاد محدودیت در هر دورهای سبب شکلگیری انحصار در بازار خواهد شد، میگوید: بر این اساس فرقی ندارد که واردکنندگان غیررسمی و متفرقه تا چه زمانی اجازه فعالیت دارند و عدم حضور آنها در بازار موجب از بین رفتن بازار رقابتی خواهد شد.
محدودیت به نفع قراردادهای خودرویی
اما از آنجا که سرعت تغییر در قوانین و
مقررات واردات خودرو بسیار زیاد است و از یک ماه گذشته تاکنون قوانین
بسیاری در این حوزه از جمله حذف نمایندگیهای غیرمستقیم، حذف واردکنندگان
متفرقه، عدم شمارهگذاری خودروهای برندهای غیرآمریکایی تولید شده در این
کشور و از همه مهمتر تدوین و ارائه دستورالعمل واردات خودروهای سواری و
منوط شدن واردات به تولید خودرو دچار تغییراتی شده است؛ بنابراین برخی از
شکلگیری یک فرضیه درخصوص تصمیمات وزارت صنعت خبر میدهند. به اعتقاد آنها
هدف وزارتخانه در ایجاد محدودیت برای واردات خودرو آن است که از قراردادهای
خودرویی که در دوره پساتحریم به امضا رسیده حمایت کند.
این موضوع از آن رو مطرح میشود که خودروهای مدنظر در قرارداد پژو، تفاهمنامه سیتروئن و رنو همگی در محدوده قیمتی 70 تا 200 میلیون تومان قرار دارند. بر این اساس بهدلیل اینکه قیمت خودروهایی که قرار است از سال آینده توسط خودروسازان داخلی و شرکایشان عرضه شود در محدوده قیمتی خودروهای وارداتی قرار دارد؛ بنابراین هدف از تغییر این مقررات ایجاد محدودیت در واردات خودرو و کسب سهم به نفع تولیدات آتی خودروسازان در قراردادهای جدید است.
فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان
خودرو میگوید: نزدیک به 50 درصد از سهم بازار خودروی کشور به خودروهای
زیر 50 میلیون تومان تعلق دارد که بیشتر محصولات آنها یک ستاره کیفی دارند؛
بنابراین عدم انتخاب خودرو در این محدوده قیمتی و ورود خودروهایی در سگمنت
قیمتی خودروهای وارداتی نشان از آن دارد که برخی قصد حمایت از تولیدات آتی
قراردادهای جدید را دارند.
وی کاهش ورود خودروهای وارداتی به کشور را یکی از اهداف حمایت از این قراردادها عنوان میکند و میگوید: وزارتخانه دلیل حذف برخی از شرکتهای واردکننده غیرمستقیم و متفرقه را در قالب کنترل بازار ارز تفسیر کرد حال آنکه از ابتدای سالجاری تاکنون بعد از واردات ذرت دامی و لوبیای سویا که رتبه اول و دوم را دارا بودند، واردات قطعات منفصله به منظور تولید خودرو رتبه سوم را داشته است. این در حالی است که نقش واردات خودرو با سهم 4 درصدی در خروج ارز از واردات قطعات منفصله بسیار کمتر است.
وی معتقد است، همه این شواهد فرضیه حمایت
از تولیدات آتی خودروسازان و ایجاد سهم برای این تولیدات را افزایش میدهد.
در همین زمینه حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو نیز تغییر و تحول در
قوانین واردات خودرو به کشور بهدلیل حمایت از قراردادهای خودرویی که در
سگمنت قیمتی خودروهای خارجی قرار دارند را امر محتملی میداند و میگوید:
تدوین دستورالعملهایی چون واردات منوط به تولید و... موجب بروز انحصار در
بازار خودرو به نفع تولیدکنندگان میشود. بهعبارت دیگر چنین تصمیماتی به
معنای حمایت از مانایی انحصار است.
وی تاکید دارد: درصورتیکه برخی با دخالتهای اینچنینی قصد داشته باشند از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند مسیر توسعه صنعت خودرو با تاخیر صورت خواهد گرفت؛ بنابراین بهتر آن است که تولیدات جدید بتواند در فضایی جدید با محصولات واردکنندگان رقابت کند. از این طریق صنعت خودرو میتواند شرایط حضور در بازار رقابتی را نیز تجربه کند.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/