کد خبر: ۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
در گفت‌وگو با «خودروکار» مطرح شد؛

بزرگترین چالش صنعت خودرو چیست؟

یک کارشناس صنعت خودروسازی، گفت: بزرگ‌ترین مشکل خودروسازی کشور گران تمام شدن قیمت خودرو است و تا به امروز جایگزینی برای پراید پیدا نشده است.
امیر حسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، بیان کرد: مشکل اصلی در بازار خودروهای داخلی آن است که چرا قیمت تمام‌شده خودرو گران است و ارتقا استانداردها برافزایش قیمت خودرو تأثیرگذار است و این در حالی است که خودرویی همچون پراید همچنان بدون جایگزین است و محصول مشابه پراید با استانداردهای بیشتر اختلاف قیمت هفت میلیون تومانی دارد.

این کارشناس صنعت خودرو در رابطه باقیمت خودرو تأکید کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، نرخ بالای سود بانکی است و زمانی که بهره بانکی بالا باشد، صنعت توانایی رشد و ارتقا ندارد.

کاکایی افزود: تعیین و نظارت بانک مرکزی بر نرخ سود مشارکت خودروسازان، عاملی خواهد شد که توازن تولید، صنعت و اقتصاد ایجاد شود که درنهایت ثبات و افت قیمت خودرو داخلی را به همراه خواهد شد و از سوی دیگر تقاضای واقعی در بازار خواهد بود.

او یادآور شد: با تعیین نرخ سود مشارکت خودروسازان، تولیدکننده سود را به‌جای آنکه به مشتری نهایی پرداخت کند به سهام‌داران ارائه می‌کند که درنهایت بر ارزش سهام شرکت تأثیر مثبت خواهد گذاشت و شرکت‌های خودروسازی شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد.

این کارشناس صنعت خودرو بابیان اینکه وزارت صنعت در راستای حمایت و کاهش هزینه تولید خودروی داخلی، خودروسازان را از همان میزان اندک اسقاط خودرو معاف کرده است، اظهار کرد: دولت با افزایش تعداد خودروهای اسقاطی توسط واردکننده با توجه به میزان مصرف سوخت، به دنبال حمایت از تولیدکننده داخلی است.

این کارشناس صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: خودروسازان ایرانی در حال زیان هستند و اگر سودی به سهام‌دار ارائه می‌شود، سود زیان ده است و برای خودروساز داخلی باید تصمیمات بنیادی‌تری اتخاذ شود.

کاکایی با اشاره به اینکه افزایش اسقاط خودرو فرسوده توسط واردکنندگان به سبب حرکت به سمت واردات خودروهای کم‌مصرف‌تر است، تأکید کرد: در رابطه با افزایش کیفیت خودروهای داخلی دولت برنامه‌ای تهیه‌کرده که در سال جاری استانداردهای ایمنی افزایش‌یافته و در سال آینده استاندارد آلایندگی به استاندارد یورو پنج ارتقا پیدا خواهد کرد.
 
 
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار