کد خبر: ۶۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۲

فاصله آمار اسقاط خودرو با هدف‌گذاری برنامه هفتم

بر اساس ماده‌۴۷ قانون برنامه هفتم توسعه سالانه باید ۵۰۰‌هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور با هدف کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی در کلان‌‌‌‌‌شهرها اسقاط شود، اما با وجود اینکه سال‌گذشته بعد از یک دهه ‌سقف اسقاط خودروهای فرسوده شکست، این روند در سال‌جاری نزولی شد. حالا بر اساس داده‌های آماری به‌نظر می‌رسد هدف پیش‌بینی‌شده در برنامه توسعه کشور قابل‌دسترس نباشد.

فاصله آمار اسقاط خودرو با هدف‌گذاری برنامه هفتمبه گزارش خودروکار - در این زمینه روز پنج‌شنبه صدا و سیما در مصاحبه‌ای به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در برنامه هفتم توسعه پرداخت. در این برنامه خبری، فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و رئیس هیات‌عامل ایدرو با اشاره به اینکه سال‌گذشته ۳۴۹‌هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، تاکید‌کرد: «در سال‌جاری تا به امروز بیش از ۱۲۸‌هزار دستگاه خودروی اسقاطی داشته‌ایم.» مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌ثبت بالاترین رکورد اسقاط سالانه خودروهای فرسوده در سال‌۱۴۰۳ گفت: «هم‌‌‌‌‌اکنون به‌طور متوسط روزانه ۸۵۰‌دستگاه خودرو در کشور اسقاط می‌شود و این اقدام در سال‌گذشته موجب صرفه‌جویی ۱.۱میلیارد لیتر سوخت شده‌است.» 

معاون وزیر صمت همچنین به مزیت اسقاط خودروی فرسوده اشاره و در این‌باره اظهار کرد: «با اسقاط هر دستگاه خودرو، حدود ۴۰۰ کیلوگرم فولاد، ۳۰ کیلوگرم آلومینیوم و پنج کیلوگرم مس قابل‌بازیافت می‌شود.» در ادامه، حسن کریمیان، رئیس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایی مراکز اسقاط کشور با اشاره به تکلیف قانونی اسقاط خودروی فرسوده در برنامه هفتم توسعه، عنوان کرد: تکلیف قانونی در برنامه هفتم، اسقاط ۵۰۰‌هزار خودرو در سال ‌است. وی همچنین در ادامه به یک چالش بزرگ در مسیر اسقاط خودرو اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: «نقدینگی لازم که باید در اختیار خودروساز و واردکننده برای خرید برگه گواهی اسقاط باشد، متاسفانه وجود ندارد و آنها توان خرید ندارند، به ‌همین‌دلیل خودروی فرسوده اسقاط‌‌‌‌‌‌شده، به برگه گواهی اسقاط در دست تولیدکنندگان تبدیل شده‌است.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایی مراکز اسقاط کشور نیز در پاسخ به این پرسش که آیا با روند فعلی خروج خودروی فرسوده از چرخه حمل‌ونقل، هدف‌گذاری برنامه هفتم محقق خواهدشد یا خیر، گفت: «در نیمه اول سال‌جاری ۱۱۵‌هزار دستگاه خودرو اسقاط شد و اگر در نیمه دوم با همین روند پیش‌برویم، به این عدد هم دسترسی پیدا نخواهیم کرد. تقاضا داریم در بودجه‌ سال‌آینده پیش‌بینی لازم در این زمینه دیده شود.»  محمدصادق حاتمی، مدیر ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع نیز با اشاره به روند نزولی اسقاط خودرو در ابتدای امسال، به چرایی این موضوع پرداخت و توضیح داد: «از ابتدای سال‌۱۴۰۴ روند اسقاط نزولی شد. دلیل این بوده که محل مصرف گواهی‌‌‌‌‌های اسقاط خودروی سال‌۱۴۰۳ مشخص نبود.» وی ادامه‌داد: «سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش اسقاط خودرو در مراکز اسقاط انجام شد و بخش زیادی از اسقاط‌‌‌‌‌های انجام‌شده یا گواهی‌‌‌‌‌های تولید‌شده، محل مصرف نداشتند.»

پیش‌تر مدیر ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل  به دلایل دیگری نیز اشاره‌کرده و سردرگمی در واردات خودرو، افت تولید و کاهش منابع مالی حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوخت را در ردیف اول متهمان کاهش روند اسقاط خودروی فرسوده در کشور نشانده بود.حالا با وجود حل و فصل‌نشدن موانع موجود و آماری که مقامات از روند اسقاط ارائه داده‌اند، به‌نظر می‌رسد رقم پیش‌بینی‌شده در برنامه هفتم توسعه در حد آمال و آرزوها باقی‌بماند و کمکی به بهبود کیفیت زندگی شهروندان که هر روز با رنگ کدر و تیره و تار آسمان بالای سرشان مواجه می‌شوند، نخواهد کرد. دنیای‌اقتصاد

برچسب ها: اسقاط خودرو
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار