آخرین بار که شخصی از شما خواست برای گرفتن معاینه فنیاش سفارش کنید، کی بوده است؟
برای گرفتن معاینه فنی، هیچوقت شخص خاصی را سفارش نمیکنیم، چون سیستم معاینه فنی در همه مراحل به صورت سیستماتیک عمل میکند و ابزارهای دقیق ما، اطلاعاتی را که از خودروها به دست میآورد، به شکل مستقیم و آنلاین در سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی) ثبت میکند .
یعنی دیگر با سفارش نمیتوان معاینه فنی گرفت؟
در گذشته که سامانه سیمفا ایجاد نشده بود، میشد اغماض کرد، اما اکنون چنین امکانی وجود ندارد .
بنابراین دیگر امکان خرید برچسب معاینه فنی بدون حضور در مراکز معاینه فنی وجود ندارد؟
اصلا امکان ندارد. چند روز پیش با شخصی برخورد داشتم که بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی اقدام به گرفتن معاینه فنی کرده و برایش حدود 500هزار تومان جریمه صادر شده بود. او تصور میکرد اشتباهی رخ داده و دوربینها به اشتباه جریمهاش کردهاند، اما وقتی مدارکش را بررسی کردیم، متوجه شدیم او بدون حضور در مراکز معاینه فنی گواهی تهیه کرده و سودجویان به او برچسب جعلی فروختهاند.
چرا مردم فکر میکنند برای گرفتن معاینه فنی به سفارش نیاز دارند؟
الحمدلله در مدتی که در این پست مشغول هستم، بجز مسائلی که به خاطر طول صفهای معاینه فنی است، سفارش دیگری به ما ندارند. یکی از شهردارهای مناطق تهران خودش برای گرفتن معاینه فنی به یکی از مراکز ما مراجعه کرده بود و خودرویش به خاطر نامناسب بودن وضع آج لاستیک رد شده بود.
باورش سخت است که سفارش شهردارهای مناطق را نیز نمیکنید؟
بله، ایشان از آزمون اولیه رد شد و پس از رفع این ایراد توانست، برای خودروی خود معاینه فنی بگیرد.
به نظر میرسد، یکی از مشکلات اصلی مردم در مراجعه به شما همین صفهای طولانی است. چرا برای رفع این معضل اقدامی نمیکنید؟
رفع این مشکل در دستورکار ماست. به همین خاطر فراخوان دادیم و از بخش خصوصی برای مشارکت دعوت کردیم، اما متاسفانه در این فراخوان فقط سه شرکت یا فرد داوطلب شدند. ظرفیتی که مراکز معاینه فنی تهران دارد، پذیرش بیش از دو میلیون و 400هزار خودرو در دو شیفت است، اما متاسفانه در برخی زمانها تعداد مراجعان بیشتر میشود.
مثل زمانی که پلیس ورود به طرح زوج و فرد را مشروط به داشتن معاینه فنی کرد و گفت، متخلفان به وسیله دوربین جریمه خواهند شد.
درست است. مهر و آبان امسال با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا تعداد خودروهایی که به مراکز ما مراجعه کردند، خیلی افزایش یافت. میزان پذیرش روزانه ما در 40 خط معاینه فنی 8000 خودرو است، اما وقتی 12 هزار خودرو مراجعه میکنند، صفهای طولانی ایجاد میشود.
دلیل این که بخش خصوصی تمایلی به همکاری با معاینه فنی ندارد، چیست؟
بزرگترین دلیل تمایل نداشتن بخش خصوصی در کلانشهری مانند تهران وسعت حداقل زمینی است که برای ایجاد مرکز معاینه فنی در قانون ذکر شده است. در قانون آمده اگر شخصی قصد دارد مرکز معاینه فنی ایجاد کند، باید هزار متر زمین داشته باشد، اما قیمت چنین زمینی در شهری مانند تهران خیلی بالاست و از طرف دیگر درآمد زیادی ندارد.
میانگین انتظار برای گرفتن معاینه فنی چقدر است؟
کمتر از یک ساعت.
برخی مواقع شهروندان گله میکنند که ساعتها معطل میشوند؟
دو پیک زمانی داریم؛ برای نمونه مهر و آبان امسال بیشترین مراجعه را داشتیم که به خاطر اجرای طرح کاهش آلودگی هوا بود.
آقای آذروش، دبیر پیشین معاینه فنی کلانشهرهای کشور گله داشت که مراکز معاینه فنی در شرف تعطیلی است، چون کمتر به آنها مراجعه میشود. هنوز با این مشکل روبهرو هستید؟
وقتی من در مرکز معاینه فنی مشغول شدم، این مشکل وجود داشت،چون برخورد مناسبی با خودروهای فاقد معاینه فنی نمیشد و بضاعت پلیس محدود بود، اما وقتی طرح کاهش آلودگی هوا اجرا شد، این امکان فراهم آمد تا به وسیله دوربینهای مکانیزه نیز بتوان خودروهای فاقد معاینه فنی را کنترل کرد.
با اجرای این طرح، تعداد مراجعان به مراکز معاینه فنی چقدر افزایش یافت؟
دی، بهمن و اسفند94 تعداد مراجعان نسبت به سال 93 حدود 80 درصد افزایش یافته بود و امسال نیز نسبت به سال گذشته، مراجعهها 85 درصد افزایش پیدا کرده و حتی رکورد سنوات گذشته در سال 89 نیز شکست، چراکه برای مردم هم روشن شده که باید به معاینه فنی اهمیت بیشتری بدهند. مهر امسال، میزان مراجعان ما حدود 400 درصد افزایش داشت و اتفاق ناگوارتر این که 70درصد این خودروها اولین بار بود که برای معاینه فنی مراجعه میکردند.
سختگیری پلیس باعث افزایش مراجعان شما شد یا فرهنگسازی نیز تاثیرگذار بود؟
اگر کمربند ایمنی در کشور جا افتاد، به خاطر اعمال جریمه و سختگیری پلیس بود. شاید در هفتههای اول اجرای طرح کاهش آلودگی هوا مردم تصور میکردند این طرح اجرایی نشود، اما وقتی قبضهای جریمه به دست آنها رسید، برای گرفتن معاینه فنی مراجعه کردند.
کدام خودروها بیشتر در آزمون معاینه فنی رد میشوند؟
خودروی پراید و امویام 530، بیشترین آمار مردودی را نسبت به دیگر خودروها دارند. البته این آمار نسبت به مراجعان همین خودروهاست؛ مثلا اگر یکصد خودروی امویام مراجعه میکند، حدود80 تایشان در آزمون رد میشود. از طرفی 70 درصد خودروهایی که مردود میشوند، تولید داخل و دو دسته هستند؛ 25 درصد از کل خودروها پراید و بقیه به شرکت ایران خودرو مانند 405، سمند و 206 مربوط میشود.
در 11 ماه گذشته صاحبان چه تعداد خودرو برای گرفتن معاینه فنی اقدام کردهاند؟
در 11 ماهه امسال، یک میلیون و 100هزار خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردهاند، این درحالی است که سال گذشته، حدود 540 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند. بنابراین میتوان گفت این آمار حدود 85 درصد رشد کرده است.
به نظرتان مالکان چه تعداد خودرو برای گرفتن معاینه فنی مراجعه نمیکنند؟
تعداد خودروهای سبک و سنگین پایتخت حدود 3 میلیون و 800 هزار دستگاه برآورد میشود. در این میان حدود دو میلیون و 800 هزار خودرو مشمول معاینه فنی هستند و میتوان گفت بیش از 80 درصد خودروها معاینه فنی دارند.
تعداد باقیمانده را چطور میتوان مجاب کردکه معاینه فنی بگیرند؟
بیشتر مالکان این خودروها میدانند، اگر مراجعه کنند در آزمونها رد میشوند و نمیتوانند معاینه فنی بگیرند. از گذشته نیز مشخص بود که حدود 400 هزار خودروی فرسوده در تهران وجود دارد.
بیشترین علت مردودی خودروهایی که برای گرفتن معاینه فنی مراجعه میکنند، چیست؟
از هر صد خودرو به طور میانگین، 30خودرو در آزمونها رد میشود. 40 درصد این رد شدنها به دلیل آلایندگی خودرو است و بقیه به دلیل ایمنی خودرو؛ مثل تست ترمز، عیب ظاهری، کمک فنر و انحراف فرمان خودروها.
معاینه فنی چقدر در کاهش آلودگی هوا نقش دارد؟
مطالعات دانشگاهی اثبات میکند معاینه فنی میتواند حدود 10درصد از میزان آلودگی هوای تهران کم کند. این درحالی است که میزان خودروهایی که به دلیل آلودگی هوا از آزمونها رد میشوند، سالانه حدود 7درصد است، اما مهر 95 حدود 15 درصد خودروها به دلیل آلایندگی در آزمونها رد شدند.
جریمه خودروهای بدون معاینه فنی از سوی دوربینهای مکانیزه پلیس هنوز ادامه دارد؟
بله، هنوز ادامه دارد. جریمه خودروها 50هزار تومان است و هر 24 ساعت یکبار برای خودروهای بدون معاینه فنی اعمال میشود.
برنامهای برای رایزنی با نمایندگان مجلس و اصلاح قانون معاینه فنی ندارید، چون به نظر میرسد پنج سال، زمان زیادی برای معافیت از گرفتن گواهی معاینه فنی است؟
براساس قانون، سن معافیت معاینه فنی خودروها پنج سال است،اما خودرویی که پنج سال از عمرش میگذرد، ایراد زیادی پیدا میکند؛ مانند خراب شدن کاتالیست و انحراف فرمان. به همین دلیل به مجلس پیشنهاد شده، قانون معافیت را اصلاح کند . خدا را شکر، خبرهای خوبی شنیدهایم و قرار است این اتفاق بیفتد.
با توجه به این که موتورسیکلتها چند برابر خودروها آلایندگی ایجاد میکنند، بحث معاینه فنیشان چرا هنوز جدی گرفته نمیشود؟
درباره خودروها قابلیت رصد کردن وجود دارد، اما درباره موتور این شرایط وجود ندارد و به همین دلیل موتورسیکلتها برخلاف این که بیشترین حجم آلایندگی را دارند، به مراکز ما مراجعه نمیکنند.
چه تعداد موتورسیکلت امسال به مراکز شما مراجعه کرده؟
تقریبا هیچ، چون حدود 200 هزار موتورسیکلت به ده خط ویژه معاینه فنی تهران مراجعه کردهاند.
برآورد شما از تعداد موتورسیکلتهای پایتخت چقدر است؟
در تهران 800 هزار موتور پلاک شده داریم، اما تعداد موتورهایی هم که از شهرهای اقماری به تهران میآیند کم نیست. پیشبینی ما وجود دو میلیون موتورسیکلت در تهران است.
برای سال آینده چه برنامهای دارید؟
بحث نوبتدهی اینترنتی را میخواهیم قطعی کنیم،چراکه اکنون به صورت آزمایشی انجام میشود و قرار است از سال آینده اجرایی شود. به این ترتیب زمان انتظار شهروندان کمتر خواهد شد.
منبع: اقتصاد آنلاین
انتهای پیام/