آشتی قطعه سازان ایرانی با پژو
با اعلام رسمی انجمن قطعه سازان، بالاخره برنامه پژو برای داخلی سازی قطعات محصولات جدیدش در ایران مشخص شد. بر این اساس، خودروساز فرانسوی طی سال اول تولید (سال 96) به داخلی سازی 40 درصد در محصولات جدید خود رسیده و در سال بعد نیز این رقم به 75 درصد خواهد رسید.
به گزارش خبرنگار خودروکار، پژو قصد دارد در ابتدا مدل 2008 را راهی بازار ایران کند، محصولی که هم اکنون در خط تولید ایران خودرو قرار گرفته است. پژو 208 و پژو 301 دو محصول دیگر پژو هستند که طی سال آینده راهی جاده مخصوص خواهند شد تا در کنار 2008، سه خودرو جدید پژو را در ایران تشکیل دهند.
حالا آن طور که اعضای انجمن قطعه سازان ایران می گویند، پژو بر سر داخلی سازی قطعات محصولات موردنظر، با آنها به توافق رسیده و این یعنی دو طرف اختلافات گذشته را تقریبا کنار گذاشته اند. این در حالی است که تا همین یکی دو ماه پیش قطعه سازان کشور به شدت از عملکرد و رفتار پژو گلایه کرده و معتقد بودند قرارداد این شرکت با ایران خودرو نفعی برای قطعه سازان ندارد.
آنها حتی تهدید کردند که اگر پژو ارتباط با قطعه سازان را در قراردادش با ایران خودرو اصلاح نکند، مانع اجرای آن خواهند شد. با این حال گویا طبق مذاکراتی که طی یکی دو ماه گذشته میان قطعه سازان و پژو انجام شده، طرفین اختلافات قبلی را تقریبا کنار گذاشته و برای همکاری با یکدیگر به توافق رسیده اند.
هرچند هنوز مشخص نیست چه امتیازاتی بین پژو و قطعه سازان داخلی در جلسات مشترک رد و بدل شده، با این حال به نظر می رسد محور اصلی توافق دو طرف بر سر داخلی سازی محصولات جدید بوده است. به عبارت بهتر، گویا خودروساز فرانسوی پذیرفته تا داخلی سازی قطعات محصولات جدیدش در ایران را زودتر آغاز کرده و همچنین درصد آن را بالا ببرد.
اگر این اتفاق رخ داده باشد، به شرط سختگیری منطقی در امور کیفی، می توان داخلی سازی قطعات را به نفع خودروسازی کشور دانست، زیرا هرچه ساخت داخل قطعات بالا برود، هزینه تولید پایین تر آمده و اشتغال بیشتری نیز ایجاد خواهد شد.
انتهای پیام/