به گزارش خودروکار، نمایشگاه خودرو تهران به عنوان یکی از بهترین موقعیت ها برای پیگیری برخی مسائل است. زیرا این نمایشگاه در اواخر سال برگزار می شود و اکثر اتفاقات و پیش بینی ها برای بازار سال آینده، بر مبنا این رخداد خبری انجام می شود. همچنین حضور مدیران ارشد شرکت های خودرویی و کارشناسان صنعت خودرو در این نمایشگاه باعث می شده تا ما این چند روز را به فرصتی مناسب تبدیل کنیم و درباره مسائل روز بازار و صنعت خودرو کشور، با آن ها گفتگویی داشته باشیم. در این بخش با عقیل مصطفایی، کارشناس صنعت خودرو کشور همراه هستیم.
وضعیت نمایشگاه بین المللی خودرو تهران را چگونه ارزیابی می کنید و آیا دلیلی می بینید که سال آینده، شرکت های خودرویی پرشورتر در این نمایشگاه حاضر شوند؟
نمایشگاه های خودرو یکی از بهترین موقعیت های برای شرکت های خودرویی محسوب می شود. زیرا شرکت ها می توانند نیاز و رفتار مردم را برای بهبود فروش و خدمات خود بررسی کنند.
همچنین بازدیدکنندگان و مشتریان هم می توانند با حضور در این نمایشگاه ها، با گزینه های جدیدی آشنا شوند و برای یک خرید منطقی، بهتر برنامه ریزی کنند. نمایشگاه خودرو بعد از ۱۱ سال به تهران آمده و امروز شاهد هستیم که کیفیت خوبی در برگزاری دارد. همچنین مردم هم از این نمایشگاه استقبال خوبی را داشته اند.
حضور در نمایشگاه هایی چون نمایشگاه خودرو تهران، می تواند جز الزامات یک شرکت خودرویی باشد. با توجه به اینکه در نمایشگاه خودرو تهران هزینه اجاره بهای فضا به صورت ارزی و ریالی سنجیده می شد، باعث شده تا برخی شرکت ها در این دوره حضور پیدا نکنند. ولی تجربه امسال نشان می دهد که بهتر است در بحث بازاریابی شرکت ها، ردیف بودجه ای برای شرکت در چنین نمایشگاه هایی دیده شود. همچنین باید حمایت شرکای خارجی برندهای حاضر در نمایشگاه هم برای حضور، دیده شود تا فشار مالی بالایی به عرضه کننده خودرو در داخل کشور نیاید. بدیهی است که کیفیت برگزاری این نمایشگاه با سایر اتوشوهای کشور متفاوت است و واحدهای مربوطه هزینه به مراتب بالاتر را برای این برنامه در نظر می گیرند. ولی به شخصه معتقد هستم که یک همکاری خوب بین ارگان های مربوط و برگزارکنندگان با شرکت های خودرویی، باعث می شود که نمایشگاه بین المللی خودرو تهران پرشورتر برگزار شود و مردم را بیشتر به سمت نمایشگاه بکشاند.
بازار خودرو سال آینده را چه طور پیش بینی می کنید؟
با توجه به نمایشگاه خودرو تهران می توان گفت که سال آینده، حاشیه هایی در بازار وجود دارد. اما حاشیه هایی که مثبت هستند و اتفاقات خوبی به حساب می آیند. برخی خبرها حاکی از آن است که برندهای جدیدی به بازار می آیند و گویا اصالت اروپایی دارند. همچنین در این چند روزه شاهد هستیم که خبرهایی از عرضه محصولات جدید داده می شود. برخی خودروها به بازار می آیند که چند وقتی است مشتریان برای خرید آن ها دست نگه داشته اند. از طرفی وقتی به خودروهای چینی نگاه می کنیم، شاهد این مسئله هستیم که طراحی آن ها به مراتب پیشرفت کرده اند و با فناوری و کیفیت بهتری به بازار می آیند. نمایشگاه خودرو تهران و جو حاکم بر صنعت خودرو امروز، نشان می دهد که سال ۹۶ یکی از جذابترین بازارهای خودرو را به خود می بیند.
سالی که برخی سگمنت های خودرویی با تنوع به مراتب بیشتری نسبت به امسال در بازار حضور دارند. حال با این شرایط احتمالی، بهترین راه برای جذب سهم بازار بیشتر این است که شرکت ها بحث خدمات پس از فروش را بیشتر از امروز جدی بگیرند. اکثر خودروهایی که سال ۹۶ به بازار می آیند، از کیفیت و ایمنی خوبی برخوردار هستند و فناوری بالایی دارند. ولی وقتی مشتریان نتوانند خدمات مناسب را برای خودروهای جدید از شرکت دریافت کنند، حس وفاداری آن ها از دست می رود و نتیجه برعکس می دهد. خودرویی که می تواند در بازار ایران موفق باشد، به خاطر ضعف در عملکرد یک شرکت، با شکست روبه رو می شود و در این میان، مالکان و شرکت ضررهای جبران ناپذیری می بنند که شاید احیا آن برند را سخت تر از همیشه کند.
با توجه به اینکه پیش بینی می شود که سال آینده، قیمت ارز مرجع حدود ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کند و هر دلار، ۳۸۰۰ تومان از طرف دولت اعلام شود، تا چه حد این افزایش قیمت ارز می تواند در قیمت خودروها تاثیر بگذارد؟
یکی از عوامل اصلی موفقیت یک محصول در بازار، قیمت آن است و بهای یک خودرو ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد. افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت دلار مرجع می تواند بیش از ۵٫۵ درصد بهای یک خودرو را افزایش دهد. وقتی که این درصد ناچیز را در قیمت یک خودرو اعمال می کنیم، می بینید که ارزش ریالی یک خودرو به طور به نسبت زیادی افزایش پیدا می کند. این اقدام دولت می تواند بیشترین فشار را به خریداران خودرو بیاورد. زیرا قرار است بهای تمام شده یک خودرو را مالک آن بپردازد و بدیهی است که افزایش قیمت ارز، باعث می شود تا خرید خودرو برای برخی افراد سخت شود. از طرفی افزایش قیمت ارز و نبود حمایت های کافی یا جایگزین برای شرکت های خودروساز و واردکننده، تنها باعث آشفتگی نسبی بازار می شود. بهتر است که در صورت افزایش نرخ ارز، حداقل شرایط عرضه خودرو به شکلی تغییر کند که کمترین افزایش قیمت برای مشتریان رقم بخورد.
امروز بسیاری از مردم در فضای مجازی می نویسند که فلان خودرو در بازار جهانی این مقدار ارزش دارد و در نتیجه ما باید در بازار ایران، آن را با این مبلغ خریداری کنیم. ولی متاسفانه به خاطر نبود آگاهی و تخصص کافی، اکثر خریداران اشتباهاتی در محاسبه بهای یک خودرو می کنند. افزایش بهای ارز تنها در قیمت یک خودرو تاثیر ندارد. بلکه هزینه های جاری برای واردات و تولید یک خودرو در اکثر مواقع به ارز و مخصوصا دلار بستگی دارد. هزینه بار، تبصره، عوارض گمرکی، اسقاط خودرو، شماره گذاری، مالیات، بیمه و… جز بخش هایی از مراحل واردات یک خودرو به کشور محسوب می شوند که با افزایش بهای دلار و ارز، هزینه جاری آن ها هم تغییر می کند. در نتیجه نمی توان گفت که افزایش قیمت دلار تنها بر قیمت خالص خودرو اثر می گذارد. باید این مسئله را در نظر بگیرید که یک شرکت واردکننده و تولید کننده خودرو، همیشه هزینه جاری کارکنان، ملک های تجاری و کاری، خدمات پس از فروش و… را دارد که محل تامین این هزینه ها از فروش خودروها است. بدیهی است که این هزینه ها در کنار افزایش قیمت ارز، تاثیر مستقیمی بر قیمت گذاری خودروها و افزایش قیمت آن ها دارد. باید این مسئله را به یاد داشته باشیم که بیشترین تاثیر نرخ ارز بر بازار خودروهای وارداتی است و این اتفاق می تواند فاصله مشتریان را از هم دیگر و شرکت ها زیاد کند.
این روزها شرکت های باید به فکر کاهش هزینه های سربار و تامین بازار خود باشند تا بتوانند سهم خوبی از بازار بگیرند. با برخی اتفاقات تحمیلی مانند افزایش نرخ ارز، برنامه بسیاری از عرضه کننده های خودرو برای جذب مشتری بیشتر تغییر می کند و تمام این مسائل، به مشتریان آسیب می زند. زیرا این مبلغ اضافه قرار نیست که به عنوان سود در حساب بانکی یک شرکت واردکننده خودرو باشد.
منبع: اسب بخار
انتهای پیام/