به گزارش خودروکار - بابک صدرایی، تحلیلگر بازار خودرو، درباره رابطه قیمتی میان خودروهای داخلی و وارداتی گفت: «بازار این دو بخش بهطور طبیعی و نسبی به یکدیگر وابستهاند. اگر واردات بهصورت صحیح و هدفمند اجرا شود، میتواند نقش مهمی در کنترل قیمت هر دو بخش ایفا کند. از سوی دیگر، هرگونه اختلال در تولید داخلی نیز بهصورت غیرمستقیم موجب نوسان قیمت خودروهای وارداتی میشود.»
او افزود: «وقتی بازار خودرو داخلی به مرز اشباع میرسد، این موضوع میتواند باعث کاهش نسبی قیمتها در بازار وارداتی شود. بهطور کلی، قیمت خودرو معمولاً از سقف قیمتی کنترل میشود و واردات یکی از ابزارهای اثرگذار در کنترل قیمت در شرایط تورمی است.»
صدرایی در تشریح مثالهای اثر نرخ ارز بر بازار خودرو گفت: «در سال ۱۴۰۱ واردات تقریباً متوقف بود، بنابراین افزایش نرخ ارز اثر مستقیم و شدیدی بر قیمت خودرو گذاشت. در آن دوره با رشد دلار از ۳۰ هزار به ۵۰ هزار تومان، قیمت خودرو تقریباً متناسب با نرخ ارز بالا رفت و افزایشهای ۶۰ تا ۷۰ درصدی ثبت شد.»
به گفته او، «در سال ۱۴۰۲ با وجود رشد ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، قیمت خودرو تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت. دلیل اصلی، کاهش کشش بازار و رسیدن بسیاری از خودروها به سقف قیمتی بود.» او نمونهای از خودرو پژو ۲۰۷ را مطرح کرد که «سال گذشته سقف قیمتی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان داشت و حتی با افزایش نرخ ارز، بازار اجازه رشد بیشتر قیمت را نداد.»
این کارشناس بازار همچنین میزان واردات را یکی از عوامل کلیدی اثرگذار بر قیمت دانست و گفت: «سال گذشته حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد؛ در حالی که طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ این رقم کمتر از ۱۰ هزار دستگاه و حتی زیر ۵ هزار دستگاه بود.»
صدرایی تأکید کرد در کنار نرخ ارز، «سقف قیمتی، کشش بازار و حجم واردات» سه محور اصلی کنترل نوسانات بازار خودرو هستند و سیاستگذار باید این سه عامل را همزمان مدنظر قرار دهد.