کد خبر: ۴۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
خودروکار گزارش می دهد

آزادسازی قیمت تهدیدی برای بازار خودرو/ رکود بازار با قیمت های جدید تشدید می شود؟

در حالی قیمت گذاری خودرو وارد مرحله پر پیچ و خم تصمیم سران دولتی شده که بازار خودرو این روزها دست به گریبان رکودی عمیق شده و هرگونه تعلل در تعیین قیمت های جدید به این رکود دامن زده و آن را تشدید خواهد کرد و در این میان تنها خریداران واقعی خودرو هستند که همانند همیشه عایدی نصیب آن ها نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بازار خودرو به عنوان یکی از شاخص های اقتصاد که به شدت از تورم و همچنین نرخ ارز تاثیرپذیر است، این روزها به دلیل مشخص نبودن سرنوشت تعین قیمت ها، حال و روز خوشی ندارد و وارد رکود عمیقی شده که بخشی از آن به انتظار برای کاهش قیمت ها بر می گردد.

هرچند تصمیم گیری در مورد قیمت جدید خودروها منجر به افزایش قیمت کارخانه ای خودروها می شود اما از آن جا که نرخ ارز روند با ثبات تری را در پیش گرفته، اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش یافته و انتظار برای ریزش بیشتر قیمت ها ادامه دارد و این امر به رکود بیشتر بازار خودرو منجر شده است.

در این میان اظهار نظرها در خصوص وضعیت آینده بازار با افزایش بیشتر قیمت ها رنگ دیگری به خود گرفته چرا که برخی معتقدند بازار در حال حاضر کشش بیشتر برای افزایش قیمت را ندارد و این امر بازار را بی رونق تر از همیشه خواهد کرد. در همین حال اظهارات وزیر صمت مبنی بر آزادسازی قیمت ها و تاکید بر اجرای این امر با هدف جلوگیری از زیاندهی بیشتر خودروسازان چندی است به عنوان رئوس فعالیت ها و تصمیم های این وزارتخانه قرار گرفته و از این رو مقرر شد تا تصمیم گیری در مورد قیمت ها در جلسه شورای هماهنگی سران قوا انجام شود.

این شرایط و تصمیم ها در حالیست که با توجه به عدم وجود رقابت در بازار خودرو که بارها هم مورد اذعان وزیر صمت قرار گرفته است، به نظر می رسد آزادسازی قیمت این محصول در شرایط کنونی اقدام قابل قبولی نیست و در این بازار انحصاری، آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند خود تبدیل به چالش بزرگ دیگری در این بازار شود.

با این حال آزادسازی قیمت ها با هدف جبران زیان خودروسازان در دستور کار قرار گرفته و به نظر می رسد به زودی این تصمیم جنبه عملیاتی بگیرد از این رو لازم است با هدف کاهش اثرات منفی این تصمیم، خودروسازان نسبت به پیش بینی تصمیم هایی با هدف خروج از رکود بازار اقدام کنند. هرچند به نظر می رسد شوک ناشی از این تصمیم به صورت مقطعی در بازار تاثیرگذار باشد اما لازم است تصمیماتی جدی برای جلوگیری از عمیق تر شدن رکود بازار اخذ شود.

به گزارش خودروکار، در همین حال  بررسی‌ بازار و قیمت خودروهای خارجی پایتخت نشان می‌دهد که این دسته از خودروها نیز همچون خودروهای داخلی و مونتاژی وارد رکود شده و مشتریان آن در انتظار ریزش بیشتر قیمت‌ها بوده و از این رو دست از خرید خودرو کشیده اند.

فعالان بازار معتقدند در دو هفته اخیر و با ثبات نسبی قیمت دلار، قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی نییز تغییر چندانی را تجربه نکرده اند این در حایست که با زمزمه های آزادسازی واردات خودرو رکود بازار این دسته ها از خودروها نیز عمیق تر شده است. به گفته فعالان این حوزه در صورت تحقق واردات خودرو حتی با قیمت های فعلی دلار، قیمت ها کمتر از قیمت های کنونی بازار خواهد بود و در صورت کاهش بیشتر قیمت دلار باید در انتظار ریزش بیشتر قیمت ها نیز باشیم.


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار