به گزارش خودروکار، در بحبوحه خشم مقامات اروپایی در بروکسل نسبت به واکنش کشورها به آلایندگی دیزلی خودروها، کمیسیون اروپا به قویترین اقدام حقوقی که می تواند علیه کشورهای عضو بلوک انجام دهد، متوسل خواهد شد.
آمار سازمان محیط زیست اروپا نشان می دهد آلایندگی اکسید نیتروژن که از موتورهای دیزلی منتشر می شود – نیمی از خودروهای اروپا دیزلی هستند – به بیماری تنفسی و مرگ زودهنگام ۷۲ هزار نفر در سال منجر شده است.
یک سال پس از اینکه مقامات آمریکایی تقلب فولکس واگن در تستهای آلایندگی دیزلی را کشف کردند، مقامات اتحادیه اروپا می گویند بسیاری از کشورها به دلیل اهمیتی که صنعت خودرو در اشتغالزایی داشته است، خودروسازان را از مجازاتهای مشابه آمریکا مصون نگه داشته اند.
به گفته منابع آگاه، کمیسیون اروپا به کوتاهی کشورها در جریمه کردن خودروسازانی که قوانین آلایندگی را نقض کرده می کنند، پی برده است.
آلمان و انگلیس با پروندههای مربوط به تست و تایید مدلهای جدید فولکس واگن روبرو هستند.
اعلام خبر اقدام حقوقی کمیسیون اروپا نخستین گام در روال رسیدگی به این موضوع خواهد بود. کشورهای عضو دو ماه فرصت دارند پاسخ دهند و اگر پاسخ قانع کننده ای نداشته باشند، اتحادیه اروپا می تواند این موضوع را در دادگاههای اروپایی مطرح کند.
تحت قانون فعلی اتحادیه اروپا، رگولاتورهای ملی خودروهای جدید را تایید می کنند و به تنهایی از قدرت لغو مجوز یا وضع جریمه برخوردارند.
بر اساس گزارش رویترز، تاکنون با وجود تحقیقاتی که استفاده از نرم افزار غیرقانونی در آلمان، ایتالیا، فرانسه و بلژیک را نشان داده است، هنوزهیچ کشوری علیه خودروهای آلاینده فولکس واگن اقدامی نکرده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/