کد خبر: ۶۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۸

اگر نقدینگی نرسد، چک خودروسازان یکی پس از دیگری برگشت می‌خورد

یک عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان استان تهران با تأکید بر ضرورت تزریق فوری ۴۰ همت به زنجیره تأمین، هشدار داد که تأخیر در پرداخت این منابع می‌تواند چک‌های خودروسازان را با موج گسترده برگشت مواجه کند و قطعه‌سازان را در وضعیت توقف تولید قرار دهد.

به گزارش خودروکار - مهرداد آلان، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان استان تهران، گفت: تزریق این ۴۰ همت یک ضرورت جدی است. اگر این رقم هرچه سریع‌تر به قطعه‌سازان پرداخت نشود، خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگی با برگشت چک‌ها روبه‌رو می‌شوند و قطعه‌ساز نیز اندوخته‌ای برای ادامه تولید نخواهد داشت.

 

 او تأکید کرد: هرچند این ۴۰ همت تمام مشکل را حل نمی‌کند، اما با توجه به اینکه پرداخت آن بسیار دیر شده است، استقبال می‌کنیم که هرچه زودتر انجام شود. در بهترین حالت، این رقم می‌تواند تنها نصف مطالبات قطعه‌سازان را پوشش دهد و اگر روند پرداخت کندتر شود، تأثیر مثبتی بر تولید نخواهد داشت.

آلان ریشه بحران فعلی را در تصمیمات سال‌های گذشته دانست و گفت: مشکل اصلی به سالیان گذشته برمی‌گردد. خودروسازان تلاش کردند قیمت‌ها را با سیاست‌های دستوری کنترل کنند. ثبات قیمت از مجلس اعمال شد و نتیجه آن، افزایش زیان انباشته سالانه خودروسازان بود. امروز این زیان به حدود ۴۰۰ همت رسیده است.

او ادامه داد: این ۴۰۰ همت زیان، در واقع تبدیل به خودرو شده و در اختیار مردم قرار گرفته؛ بنابراین باید برای دولت به‌عنوان سیاستگذار یک هشدار جدی باشد.

به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، این ۴۰ همت به‌صورت وام پرداخت می‌شود و دوباره به چرخه بازخواهد گشت، اما شرط آن است که نقدینگی به زنجیره تأمین برسد. در غیر این صورت، چک‌های خودروسازان برگشت خواهد خورد و روند تولید در قطعه‌سازی دچار توقف می‌شود. خبر قطعه 

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار