ایمنی بیمهای با چاشنی فناوری
بیمه در خودروها اصل مهمی است که مثل بسیاری از پدیدههای دیگر با چاشنی فناوری همراه شده است، بیمههای جدید خودرویی درحال پیشروی به سمت استفاده از فناوریهای نوین و یکپارچهسازی دادهها هستند.
به گزارش خودروکار، بیمه در خودروها اصل مهمی است که مثل بسیاری از پدیدههای دیگر با چاشنی
فناوری همراه شده است. بیمههای جدید خودرویی درحال پیشروی به سمت استفاده
از فناوریهای نوین و یکپارچهسازی دادهها هستند؛
کاری که اگرچه برای حریم خصوصی افراد نگرانکننده است اما ایمنی را
برایشان به ارمغان میآورد.تصور کنید برای خرید بیمه خودروی جدید خود
اقدام کردهاید و شرکت خودروسازی که خودرویتان را از آن خریدهاید بیمهای
به شما پیشنهاد میکند که چیزی شبیه جعبهسیاه، دانگل یا اپلیکیشن تلفن
همراه است؛ بیمهای که رانندگی شما را رصد و ۳۰درصد در هزینههای حق بیمه
صرفهجویی میکند. این در اصل، آینده بیمه خودروهای هوشمند است که به آن
«بیمه استفادهمحور خودرو» (UBI) هم گفته میشود.
در این بیمه نحوه
رانندگی، وقت و زمان پشت فرمان نشستن و جایی که راننده میرود بسیار مهم
است. اگر براساس اطلاعاتی که از راننده بهدست آمده، او با فناوریهای
بهکار رفته در این نوع بیمه «راننده ایمن» شناخته شود، از سوی بیمه تشویق
میشود. بیمه استفادهمحور خودرو در اواخر دهه ۲۰۰۰م (۸۸-۸۷) کلید خورد.
این نوع بیمه درواقع تجربهای بود که از سوی چند شرکت بیمهای گزینششده در
چند بازار منطقهای مشخص بهکار گرفته شد.
این نوع بیمه که با افزایش
تعداد خودروهای هوشمند توانست جای خود را بیشتر در میان بیمههای خودرویی
باز کند، اکنون به یک رویه در بسیاری از شرکتهای بیمهای بهویژه در
امریکای شمالی و اروپا تبدیل شده است. اطلاعات رانندگی که آنلاین یا با
استفاده از اپلیکیشنها در دسترس شرکتهای بیمهای قرار میگیرد، به
مشتریها اجازه میدهد بر الگوهای رانندگی خود نظارت کنند و شانسشان را
برای بهرهمندی از تخفیفهای بیشتر افزایش دهند. امروز، نامهای بزرگ
بیمهای تخفیفهایی را براساس مسافت پیمودهشده و رفتار رانندگان هنگام
رانندگی پیشنهاد میکنند و مشتریها نیز این اختیار را دارند که بیمهگذار
خود را پیش از اینکه با خودروی جدید از نمایندگی خارج شوند، انتخاب کنند.
پرداخت همزمان با رانندگی و پرداخت براساس نحوه رانندگی
شاید
مدلهای کسبوکاری پرداخت همزمان با رانندگی (PAYD) و پرداخت براساس نحوه
رانندگی (PHYD) بهاحتمال زیاد بیشتر از سایر معیارها برای محاسبه حقبیمه
محبوبیت داشته باشند. از این گذشته، با پررنگتر شدن تاثیر تحلیل دادهها،
گزینههایی چون «مدیریت نحوه رانندگی» (MHYD) تا سال ۲۰۲۰م (۹۹-۹۸) حرکتی
اساسی خواهد کرد. براساس تحلیل تازه موسسه «فروست و سالیوان» (Frost &
Sullivan)، اشتیاق برای سیاستهای بیمه استفادهمحور خودرو درحال افزایش
است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۰م (۹۹-۹۸) تعداد رانندگان متقاضی این نوع
بیمه به ۱۰۰میلیون نفر برسد که بیشتر این مشتریها در ایتالیا، بریتانیا و
امریکا خواهند بود.
با کمک برخی اپلیکیشنهای تلفن همراه که گزینه «امتحان
کردن پیش از خرید» (TBYD) را دارند، به خریداران اجازه داده میشود که
ایمنی خود در زمان نشستن پشت فرمان را بسنجند و به دنبالکنندگان خود در
شبکههای اجتماعی هم اطلاع دهند. هدف اصلی چنین گزینهای نسل هزاره یا وای
هستند که متولدان دهههای ۷۰ و ۸۰م (۵۰ و ۶۰) تا اوایل هزاره سوم را
دربرمیگیرند. انتظار میرود مدلهای پرداخت به ازای هر بار رانندگی یا
پرداخت به ازای هر بار استفاده در جهان بسیار محبوب شوند چراکه نسل هزاره
بهدلیل جمعیت بیشتری که دارد و سن و سال فعلی خود گزینههای مطلوبشان را
به بازار تحمیل میکنند.
جاناتان هیوت یکی از مدیران و کارشناسان در این
زمینه و مدیر ارشد بازاریابی شرکت فناوری مخابراتی «اوکتو تلهماتیکز»
(Octo Telematics) در گفتوگو با فوربس بیان کرد: «اوکتو تلهماتیکز از دل
نارضایتیها درباره نگرشهای یک شکل به بیمه به وجود آمد. نگرشهایی که
بازتابدهنده نحوه استفاده از خودرو نبود. ما سال به سال شاهد رشد سریع
استفاده از این نوع فناوری در اروپا و امریکا بودیم؛ فناوری که در پایان
سال ۲۰۱۶م (دی ۹۵) کاربران آن به ۴/۸ میلیون نفر در سراسر جهان
رسیدند.»بهگفته او، همزمان با دربرگیری این فناوری، وسایل نقلیه خودران و
بهاشتراکگذاری خودرو نیز درحال همگانی شدن هستند که این وضعیت بیمه
جادهها و خودروها را پیچیدهتر از پیش میکند.
دادههای مخابراتی یا همان
تلهماتیکز باعث شده سیاستهای شفاف و سفارشیسازی شده به بیمهها راه پیدا
کند. این کارشناس همچنین دراینباره صحبت کرد که از این فناوری میتوان در
قالب اپلیکیشن تلفن همراه، جعبهسیاه و فناوری تعبیهشده در خودروهای
هوشمند استفاده کرد. این شرکت همچنین پلتفرم جدیدی دارد که دادهها را از
دستگاه گرفته و به بیمه تحویل میدهد. پلتفرم جدید این امکان را دارد که
دادهها را از ۱۷ حسگر مختلف در درون خودرو دریافت کند. با یکپارچهسازی
دادههای به دستآمده از همه حسگرها و داشتن رویکرد برای پلتفرم و نیز
راهکارهایی برای رفتوآمدهای مورد تقاضا، این فناوری میتواند ۱۰ تا ۱۲
درصد کاهش در هزینه کلی بیمه ایجاد کند. این هزینهها به دلیل کاهش
تصادفات، مدیریت بهتر ادعاها در شرکتهای بیمه و بهرهوری در تعمیر وسایل
نقلیه کاهش پیدا میکند.
شرکتهایی مثل اوکتو در آینده صنعت بیمه خودروها
نقشی کلیدی خواهند داشت چون توانایی دارند که هم خودروها و هم کل ناوگان را
بیمه و نیازهای بهاشتراکگذاری خودرو را تامین کنند. تمام این کارها
زیرشاخههای یک پلتفرم یکپارچه هستند که مشتریان از آن بهره میبرند. اهمیت
این پلتفرمها زمانی بیشتر آشکار میشود که بدانیم دنیا در آینده به سمت
زندگی هوشمند پیش میرود. شرکتهای بیمه خواهند توانست سیاستهای خود را
بازطراحی کنند و یکپارچگی دادهها در بخشهای گوناگون از جمله خانه، سلامت،
زندگی و حتی حیوانات خانگی را درنظر بگیرند.
به آیندهای فکر کنید که
رفتار رانندگی شما در بیمه خانهتان هم اثرگذار باشد. همچنین، صنعت بیمه
خودروهای هوشمند در استارتآپهای امروزی در دنیا رقابت تنگاتنگی را به
وجود آورده است. اپلیکیشنهای تلفن همراه، جمعآوری و یکپارچهسازی دادهها
از جمله استارتآپهایی هستند که رقابت در آنها داغ خواهد بود.در آینده
شاهد ارزیابی حق بیمه شرکتهای بیمه استفادهمحور خواهیم بود و شگفتآور
نیست که بیشتر درباره ادغام و خرید شرکتها بشنویم. برای نمونه، بهتازگی
یک استارتآپ بریتانیایی ۷۵درصد از سهامش را به یک شرکت ژاپنی به نرخ ۱۰۵
میلیون پوند فروخت.
این شرکت یکی از زیرمجموعههای تویوتا است. این نشان
میدهد که خودروسازها تلاش میکنند با این هزینههای مالی خیال مشتریها را
راحتتر کرده و وفاداری آنها را به نشان تجاری خود افزایش دهند. همانطور
که شرکتهای خودرویی به سمت بیمه و لیزینگ رفتند، بهزودی به سراغ سازگار
کردن خود با راهحلهای بیمهای کاربر-محور و فروش این راهحلها نیز
خواهند رفت ازاینرو اگر روزی شرکت بیمهای طرف قرارداد از شما خواست جعبه
سیاه در خودرو داشته باشید، چندان تعجب نکنید. اگرچه این راهحلها
نگرانیهایی درباره درنظر نگرفتن حریم خصوصی افراد با خود دارد، اما بدون
تردید روشی ارزانتر برای ایمن بودن است و شما را از گاز دادن و ترمز
گرفتنهای خطرساز ناگهانی نجات میدهد.
منبع: گسترش صنعت
انتهای پیام/