به گزارش خودروکار - اولیور بلوم، مدیرعامل فولکسواگن، در گفتوگویی اختصاصی با روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ اعلام کرد که این مذاکرات با مقامات آمریکایی، از جمله هاوارد لوتنیک، وزیر بازرگانی ایالات متحده، بهصورت «منصفانه» و «سازنده» پیش میرود.
در حالی که تعرفههای وارداتی اعمالشده توسط دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، فشار سنگینی بر شرکتهای جهانی وارد کرده و طبق تحلیلها بیش از ۳۴ میلیارد دلار زیان در فروش و افزایش هزینهها به همراه داشته است، خودروسازان آلمانی رویکردی محتاطانه در قبال بازار آمریکا در پیش گرفتهاند. با این حال، بلوم تاکید کرد که فولکسواگن با استراتژی رشد خود، مصمم است حضورش را در این بازار کلیدی تقویت کند. او که بهتازگی به واشنگتن سفر کرده، از ادامه گفتوگوهای منظم با مقامات آمریکایی خبر داد و گفت: «ما توافق کردهایم که جزئیات این مذاکرات محرمانه باقی بماند.»
فولکسواگن در حال حاضر بیش از ۲۰هزار نفر را بهصورت مستقیم و بیش از ۵۵هزار نفر را بهطور غیرمستقیم در ایالات متحده استخدام کرده و سرمایهگذاری ۵.۸ میلیارد دلاری در شرکت آمریکایی ریویان، تولیدکننده خودروهای برقی، بخشی از تعهد این شرکت به بازار آمریکا بوده است. بلوم با اشاره به این دستاوردها اعلام کرد: «ما قصد داریم با سرمایهگذاریهای عظیم و گستردهتر، این روند را ادامه دهیم.» او افزود که این سرمایهگذاریها باید در تصمیمگیریهای مربوط به تعرفههای ۲۵ درصدی که از ابتدای سالجاری اعمال شدهاند، مورد توجه قرار گیرند.
برند آئودی، زیرمجموعه گروه فولکسواگن، که تاکنون هیچ تولیدی در خاک آمریکا نداشته، نیز در حال برنامهریزی برای تولید برخی مدلهای خود در این کشور است. این طرح، که پیش از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا تدوین شده بود، نشاندهنده عزم این گروه برای گسترش ردپای خود در بازار رقابتی ایالات متحده است.
این در حالی است که تعرفههای وارداتی اخیرا توسط یک دادگاه تجاری آمریکا متوقف شده بود، اما یک دادگاه تجدیدنظر فدرال بهطور موقت آنها را بازگرداند تا درخواست تجدیدنظر دولت بررسی شود. منابع آگاه به رویترز گفتهاند که خودروسازان آلمانی، از جمله فولکسواگن، با استفاده از سرمایهگذاریها و صادرات خود بهعنوان اهرم فشار، در تلاشند تا اثرات این تعرفهها را کاهش دهند.
بلوم با ابراز امیدواری به دستیابی به توافقی جامع بین بروکسل و واشنگتن که به نفع همه صنایع باشد، از ارائه زمانبندی دقیق برای نهایی شدن مذاکرات خودداری کرد. او در پاسخ به اظهارات خوشبینانه اولیور زیپسه، مدیرعامل بیامو، که پیشبینی کرده بود تعرفهها از ماه ژوئیه کاهش مییابد، گفت: «مشتاقم که این اتفاق بهسرعت رخ دهد، اما نتیجه به عوامل متعددی بستگی دارد و نمیتوانم قول قطعی بدهم.»
این تلاشهای فولکسواگن نشاندهنده عزم این شرکت برای حفظ جایگاه خود در بازار آمریکا در میانه جنگ تجاری و رقابت فزاینده است. سرمایهگذاریهای کلان و مذاکرات استراتژیک این خودروساز میتواند الگویی برای دیگر شرکتهای جهانی باشد که با چالشهای مشابه در بزرگترین اقتصاد جهان مواجهاند.