پس از عرضه خودروهایی همچون مدل بهبود یافته زئوی شرکت رنو که موجب افزایش اقبال خریداران در آلمان و اسپانیا شد، فروش خودروهای برقی در سه ماهه نخست امسال 38 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در کل سال گذشته میلادی میزان فروش خودروهای برقی در اروپا تنها 2.9 درصد رشد داشته است.
بر اساس اعلام اتحادیه تولید کنندگان خودروی اروپا مستقر در بروکسل، ثبت نام های جدید برای خرید خودروهای برقی در اتحادیه اروپا، نروژ و سوئیس در سه ماهه نخست امسال از 23 هزار 703 دستگاه به 32 هزار و 627 رسیده است. این افزایش البته همچنان به اندازه افزایش خرید خودروهای برقی در آمریکا نیست که در این بازه زمانی با رشدی 49 درصدی به 40 هزار و 700 دستگاه رسیده است.
تولید کنندگانی شامل فولکس واگن، ب ام و و دایملر آلمان در حال رقابت برای گسترش سهم خود از بازار خودروهای برقی هستند تا خود را با مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا در زمینه کاهش میزان آلایندگی های زیست محیطی تطبیق دهند. اما به دلیل نگرانی های مشتریان در مورد میزان شارژی که باتری این خودروها نگه می دارد و همچنین به دلیل قیمت بالای خودروهای برقی، میزان فروش آنها هنوز به حد هدف گذاری های انجام شده نرسیده است. دولت ها برای افزایش فروش خودروهای برقی، مشوق هایی را برای خریداران در نظر گرفته و قول داده اند که سرمایه گذاری های عظیمی را در فن آوری شارژ خودروهای برقی انجام دهند.
الکساندرا ریبکزینسکا، تحلیلگر بلومبرگ در این باره گفت: «کشورهای اروپایی در حال سرمایه گذاری بالایی در زمینه ایجاد زیرساخت های شارژ سریع خودروهای برقی هستند.»