به گزارش خبرنگار
خودروکار، تحویل مدت دار خودروها، توقف تولید و کاهش آن در سال ۲۰۲۲ میلادی که نشات گرفته از بیماری کرونا و جنگ روسیه با اوکراین است از اصلی ترین اتفاقات صنعت خودرو جهان در سال گذشته میلادی بود. اثرات این اتفاق در صنعت خودرو ایران نیز نمود داشت و حال با بهبود شرایط تولید از یک سو و کاهش بیماری از سوی دیگر انتظار می رود سال جدید سال بهتری برای همه صنایع به ویژه صنعت خودرو باشد.
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این که صنایع بزرگ و پیشران همواره از مسایل سیاسی نشات می گیرند، می گوید: در سال گذشته میلادی هرچند اپیدمی ویروس کرونا کاهش یافت اما تاثیرات خود را در همه بخش ها از جمله صنعت خودرو نشان داد و درگیری حدود دو ساله با بیماری کرونا اثر خود را گذاشت. از سوی دیگر آغاز جنگ روسیه با اوکراین اتفاق مهم دیگری بود که افزایش قیمت انرژی را به دنبال داشت که مسیر مراودات را تغییر داد.
وی با اشاره به کمبود چیپست های الکترونیکی که منجر به کاهش تولید خودرو شد، می افزاید: در حال حاضر به دلیل کمبود تراشه تحویل خودرو در دنیا با ۳ تا ۴ ماه تاخیر همراه بوده و خودرویی برای تحویل آنی وجود ندارد این در حالیست که در ابتدای سال میلادی گذشته و همزمان با کاهش شیوع کرونا حجم تقاضا برای خودرو و سایر کالاها به طرز چشمگیری افزایش یافت و باعث شد تا کشتیرانی و لجستیک در سراسر دنیا تحت تاثیر این تقاضا قرار بگیرند زیرا توان تحویل این حجم از تقاضا وجود نداشت که به مرور کاهش یافت.
صدرایی با بیان این که از این رو پیش بینی می شود سال جدید در کشورهای پیشرفته و صنعتی با تحولاتی همراه باشد، تصریح می کند: تجربه نشان داده که این کشورها همواره از اتفاقات رخ داده درس میگیرند و برای موقعیت های جدید برنامه ریزی می کنند بنابراین پیش بینی می شود اگر تحولات در دنیا عادی تر شده و و از شدت جنگ روسیه با اوکراین کاسته و به سمت آتش بس کوتاه مدت حرکت کنند و در عین حال با کاهش شیب بیماری کرونا، سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای تولید افزایش یابد با برنامه ریزی های دقیق که در ابرقدرت های اقتصادی و کشورهای پیشرو رخ می دهد، سال ۲۰۲۳ بالطبع سال بهتری خواهد بود.
وی ادامه می دهد: این موضوع را فراموش نکنیم که ترکش های کرونا به عنوان یک جنگ بیولوژیکی که از آن می توان به عنوان یک جنگ جهانی نام برد سال ها باقی میماند و اثرات رکود اقتصادی ، بحران های اقتصادی و بحران انرژی که هرچند برنامه ریزی گسترده ای برای مقابله با آنانجام شد همچنان دیده می شود اما احتمال دارد یکزمان دو تا سه ساله ای نیاز باشد تا شرایط اقتصادی دنیا عادی شود .
این کارشناس صنعت خودرو می گوید: در دوران کرونا کسب وکارها تعطیل و دولت ها بودجه های سنگینی را به عنوان کمک هزینه های اجتماعی برای مردم پیش بینی کردند که این موارد هزینه های سنگینی را بر پیکره اقتصاد آن ها تحمیل کرد اما طبیعت صنعت خودرو حرکت رو به جلو است و جمعیت جهان در حال افزایش است و کشورهای جنوب شرقی از جمله هند، چین، اندونزی که بیشترین نرخ جمعیت دارند را در حال تبدیل شدن به کشورهای مصرف کننده هستند بنابراین وقتی این بازار وجود دارد باید این نیاز تامین شود که با وجود محصول کیفی و تکنولوژی سیستم منظم، می توان تقاضا را افزایش داد.
صدرایی در خصوص احتمال افزایش تقاضای خودرو در سال جدید میلادی اظهار می کند: وقتی کشورهای دارای جمعیت زیاد که عموم آن ها آسیایی هستند شاهد رشد اقتصادی باشند این رشد طبقه جدیدی را شکل می دهد که خودرو نیز از جمله این تقاضاها است بنابراین انتظار می رود با تقاضای بیشتری روبرو باشیم.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که انتظار افزایش تقاضای خودرو در سال جدید میلادی طبیعی است، می گوید: تقاضای فعلی از تقاضای ۱۰ سال پیش بیشتر است که بخش زیادی از این تقاضا از سوی اقتصاد رو به رشد هند و چین ایجاد شده و از آن جا که رشد اقتصادی در حال افزایش بوده و کشورهایی نظیر اندونزی ، ویتنام و کشورهای جنوب شرقی در حال تجربه این رشد اقتصادی هستند ناخودآگاه در آینده تقاضای بیشتری برای خودرو و کالای مصرفی ایجاد خواهد شد شاید در بازارهایی همچون بریتانیا، آمریکا و کانادا که بازار اشباع شده حجم تقاضای زیادی مشاهده نشود و نرخ ثابت سالانه دیده شود اما در کشورهای در حال رشد طبقه ای در رشد اقتصادی تشکیل می دهند که نیاز به کالای مصرفی بیشتری دارند.
میترا ممسنی
انتهای پیام/