به گزارش خودروکار - به نقل از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، فرهاد مهریاری مدیرکل دفترایمنی و ترافیک این سازمان امروز (پنجشنبه، ۲۴ آبان) با اشاره به اهمیت بازدید و کنترل فنی وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی اظهار داشت: این بازدیدها در سه سطح انجام میشود که در سطح یک، کنترل از مبدا سفر توسط مدیران فنی شرکتها و مؤسسات حمل و نقل جادهای قبل از صدور سند حمل و انجام سفر صورت میپذیرد.
وی افزود: در کنترلهای سطح دوم، کنترلهای موردی ناوگان در طول سفر در محلهایی که امکان توقف ایمن وسیله نقلیه فراهم باشد، انجام میشود و در سطح سوم، کنترلهای دورهای که در بازههای زمانی در قانون مشخص شده در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین انجام میپذیرد.
مهریاری با اعلام اینکه این دستورالعمل بر اساس ماده ۵۰ دستورالعمل ماده ۳ آئیننامه اجرایی نحوه انجام معاینه فنی و صدور برگ معاینه فنی خودرو تهیه و ابلاغ شده است، ادامهداد: در این راستا دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای و انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو با همکاری انجمن صنفی شرکتهای حملونقل سنگین (بوژیداران) از اواخر پاییز سال ۱۴۰۲ دستورالعمل این بخش از ناوگان حملونقل را تدوین کردند و به همین جهت کارگاه آموزشی برای در نخستین همایش ملی مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین برگزار و مبانی آن ارائه شد و با تأیید نهایی در ستاد معاینه فنی خودروهای سنگین به مراکز معاینه فنی سنگین در کشور ابلاغ شده است.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک خاطرنشانکرد: در فاز نخست اجرای دستورالعمل یادشده در شهریورماه سال جاری، آزمونهای این فرایند و ارائه آموزش آن برای مدیران فنی و کاربران خط در مراکز معاینه فنی در هفت استان منتخب که دارای شرکتهای حملونقل سنگین (بوژیداران) و فراوانی صدور اسناد حمل بودند، شامل استانهای تهران، هرمزگان، اصفهان، خراسانرضوی، آذربایجانشرقی، قزوین و فارس انجام شد.
وی اضافهکرد: پس از گذشت سه ماه از اجرای فاز نخست طرح به منظور تسهیل و تسری خدمات مطلوب و کارآمد به کاربران بخش حمل ونقل جادهای و ارائه آموزشهای تخصصی به مدیران فنی مراکز معاینه فنی سنگین مراتب به سایر ادارههای کل استانی نیز ابلاغ شد، بر این اساس از ۱۵ آبان ماه سال جاری امکان صدور معاینه فنی ناوگان فوق سنگین (بوژی کش) در همه استانهای سراسر کشور میسر است.
گفتنی است نحوه انجام این فرایند در دو بخش، نرم افرازی در سامانه مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین کشور تبیین و مراحل آن در دستورالعمل آورده شد و آزمون ترمز که بهصورت عملکردی در خودروهای فوق سنگین بوده، توسط مدیر فنی هر خط معاینه فنی و به نحو عملی انجام خواهد شد.