به گزارش خبرنگار خودروکار، درحالی این روزها و همزمان با شعار امسال مبنی بر تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین در همه زمینه ها تاکید می شود که صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع اصلی پیشگام در این زمینه ضمن استفاده از توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان در تلاش برای حرکت در این مسیر است.
یکی از محورهای اینهمکاری تولید خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای متصل است همان رویکردی که صنعت خودروی دنیا آن را در پیش گرفته و صنعت خودروی داخلی نیز در تلاش است تا با رونمایی از پروژه K125 به عنوان نخستین خودروی متصل آن را تجربه کند.
کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که تجربه ناخوشایند موتورهای درونسوز باید در نقطه فعلی به پایان برسد و با توجه به توسعه الکترونیک، حرکت به سمت خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار قرار گیرد.
فواد نیک سروش، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به سرعت بالای توسعه الکترونیک در دنیا می گوید: تحولات اخیر باعث شده تا شرکت های تولیدکننده مطرح جهان تمرکز خود را بر روی محصولات الکترونیکی افزایش داده تا با ارائه کالاهای خود در این بخش نسبت به رقبای خود پیشی بگیرند از این رو در چند سال اخیر شرکتهای تولید کننده خودرو شروع به تولید خودروهای هیبرید و یا تمام الکترونیکی کرده اند.
وی می افزاید: شرکت های بزرگ تولیدکننده اروپایی تا شرکت های نه چندان معروف چینی همه در تلاش برای جایگزینی محصولات با موتور احتراقی با مدل های به روز الکترونیکی هستند. تا چندی پیش شرکت های اروپایی و در صدر آنها شرکت های آلمانی، روزانه نسبت به بروزرسانی موتورهای خود تلاش و انبوه تغییرات در سیستم های پیچیده آنها ایجاد کرده اند تا بتوانند اندکی بر توان و کاهش مصرف سوخت افزوده و از آلودگی آن بکاهند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که در حال حاضر شاهد تغییرات شگرف گذشته بر روی نسخه های احتراقی نیستیم و حتی مدتی است که موتورهای آنها تغییرات بسیاری را تجربه نکرده اند، تصریح می کند: هرچند بخش اعظم این تغییرات در قسمت های الکترونیکی این موتورها بود، اما آنچه کاملا مشهود بوده افزایش محصولات هیبریدی و یا تمام الکترونیکی در سبد تولیدات این شرکت های بزرگ تولیدکننده خودرو است تا جایی که بیشتر شرکت های مطرح دنیا اقدام به اعلام برنامه زمان بندی خود در جهت کاهش سبد محصولات با موتور احتراقی و افزایش محصولات تمام الکترونیکی خود کرده و حتی زمانهایی را برای حذف کامل موتورهای درونسوز و تبدیل به تولیدکننده خودروی برقی عنوان کرده اند.
نیک سروش ادامه می دهد: شواهد نشان می دهد در چند سال آینده دیگر خودرویی با موتور احتراقی برای ارائه به مصرف کنندگان در دنیا وجود نخواهد داشت و شاید تنها بخشی از دنیا که هنوز مشغول تولید خودروهای درونسوز است، آسیا خواهد بود بنابراین بهتر است با بهره گرفتن از تجربه خودروسازان مطرح دنیا و حتی چینی ها، دست از تولید محصولات درونسوز خود برداشته و با دنیا هم مسیر باشیم.
وی می افزاید: اگر از هم اکنون به سمت الکترونیکی شدن خودروها حرکت کرده و حتی از توان دانش داخلی به این منظور بهره گیریم در آینده ای نه چندان دور حرفی برای گفتن در این صنعت داشته و شاید تنها راه نجات صنعت عقب مانده از رقابت داخلی باشد و سرمایه گذاری در این بخش ما را به بازار رقابتی وارد کند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که تولیدات الکترونیکی که بر پایه موتورهای الکتریکی هستند از چنان تکنولوژی بالایی در بخش موتورها بهره نمی برند، می گوید: بیشتر شرکت های مطرح دنیا به دنبال افزایش راندمان و ارتقای باتری هستند و بیشتر تمرکز دنیا نیز بر روی افزایش کارایی باتری و میزان مسافت طی شده با یک بار شارژ خودرو است که این مساله نویدبخش خودکفایی شرکت های تولیدکننده داخلی بر روی موتورهای الکترونیکی با یک سرمایه گذاری اندک نسبت به موتورهای احتراقی است.
وی با تاکید بر این که باید بپذیریم که در صنعت خودرو با موتورهای درونسوز به موفقیتی دست نیافته ایم، می گوید: محصولات فعلی تقریبا یک نمونه از خودروهای چند سال گذشته اروپا و آسیا است، بنابراین به نظر می رسد توقف در این نقطه و حرکت به سمت تولید خودروهای برقی می تواند صنعت خودرو را به دنیا معرفی کند.
میترا ممسنی
انتهای پیام/