به گزارش خبرنگار خودروکار، دهه هفتاد میلادی یکی از دوره های بحرانی در صنعت خودروی دنیا به حساب می آید و در این دوره بود که به خاطر بحران منابع سوخت و بالا رفتن قیمت بنزین، خودرو های دارای حجم موتور پایین روی کار آمدند. خودرو های دارای حجم موتور پایین نخستین بار در دهه پنجاه میلادی و پس از جنگ جهانی دوم بود که باب شدند.
از دلایل مهم روی کار آمدن این خودرو ها نیز، تاثیرات جنگ و صعود غیر قابل انتظار قیمت سوخت به خاطر کمبود منابع نفتی بود. در این برهه زمانی استفاده از خودرو های پر مصرف و دارای حجم موتور بالا تقریبا غیر ممکن بود و علی الخصوص در ایالات متحده ، تولید خودرو های کوچک که حجم موتور بسیاری اندکی داشتند آغاز شد.
آغاز ورود این خودرو های اقتصادی و اسپورت از سال 1967 با مدل هایی همچون Ford Fiesta، Renault 14، Porsche 911 و Porsche 924 رقم خورد. این خودرو ها از نظر میزان تولید و فروش در امریکا و اروپا بیشترین رقم را از آن خود کردند. و فراموش کنیم که ورود این خودرو ها به بازار، صنعت خودروسازی دنیا را متحول ساخت تا زمینه ورود خودرو های کم مصرف و اسپورت امروز را مهیا کرده باشد.
یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین خودرو های کنونی در دنیا فورد فیستا است که می توان گفت یادگار آن روزهای بحرانی صنعت خودروی دنیاست.
اولین نسل از فورد فیستا در سال 1977 و به صورت سه درب وارد بازار خودرو شد و در سال 1981 میلادی به رکورد تولید 2 میلیون خودرو رسید. نسل دوم آن در سال 1983 با افرایش ابعاد خودرو راهی بازار شد.
در سومین نسل از فورد فیستا بود که این خودرو برای نخستین بار به صورت 5 درب، تولید و روانه بازار شد. با روی کار آمدن نسل چهارم از فورد فیستا، میزان تولید کلی این خودرو به 8.5 میلیون دستگاه رسید. نسل های پنجم و ششم آن نیز به ترتیب در سال های 2001 و 2008 به بازار آمد تا اینکه امسال کمپانی فورد اعلام کرد، نسل هفتم این خودوری محبوب در نمایشگاه ژنو 2017 رونمایی خواهد شد.
حال زمان زیادی تا رونمایی از جدید ترین نسل از فورد فیستا، این خودروی یاری رسان در دهه 70 میلادی باقی نمانده و باید منتظر حضور این خودرو در خیابان های اقصی نقاط دنیا باشیم.
گزارش از: فاضل سوری
انتهای پیام/