به گزارش خودروکار، میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در خصوص علت اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو با سایپا، گفت: قیمت کارخانه ای خودرو کوییک بیشتر است چرا که قیمت پایه کوییک را شورای رقابت به روز کرد ولی قیمت پایه خودروهای ایران خودرو به روز نیستند و برای سال ۹۱ است به همین خاطر نتیجه آن عجیب شده است.
او بیان کرد: در واقع شورای رقابت قیمت گذاری را نادرست انجام می دهد.
شورای رقابت مدلی که از ابتدای سال ۹۱ پیگیری کرده، اینگونه بوده که
خودروها را از همان سال آنالیز قیمتی می کند که این قیمت ها را از خودروساز
گرفته و آن را تایید می کن. یعنی قیمت خودروها را تا سال ۹۷ به صورت
سالیانه و بعد از آن، به صورت ۳ ماه یکبار با معیار شاخص قیمت تولید کننده
بانک مرکزی، به روز کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:
مسئله ای که به وجود آمده، این است که اگر آنالیز قیمت به هر دلیل طی این
سال ها تغییر کرده باشد که معمولا هم هر چند سال یکبار عوض می شود، مدل
هزینه های تکنولوژی و تولید عوض می شود، یعنی به هر دلیلی قیمت تغییر کرده
باشد، یا شاخص قیمت تولید کننده ای که بانک مرکزی اعلام کرده دارای خطای
اندازه گیری باشد، به علت انباشت خطا، از قیمت تمام شده خودروها فاصله می
گیرد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: زمانیکه خودروساز نتواند هزینه قطعه ساز را پرداخت کند، قطعه ساز نمی تواند تولید قطعه را انجام دهد و ادامه این روند لطمه سنگینی به صنعت خودرو خواهد زد. برای جبران خسارت خودروسازان می تواند وام به خودروساز دهند تا مشکلات آنها رفع شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/