کد خبر: ۴۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

مشارکت قطعه‌سازان داخلی در طراحی و توسعه پلت فرم بومی

۵۵ قطعه‌ساز داخلی در حالی به منظور عملیاتی شدن تولید پلتفرم خودروی طراحی شده توسط بخش خصوصی گرد هم آمدند که به نظر می‌رسد فصل جدیدی در تاریخ صنعت خودرو کشور آغاز شده است. سازندگان داخلی که تا پیش از این، حیاتشان وابسته به دو خودروساز بزرگ بوده، اکنون در تلاش برای آغاز یک حرکت جدید هستند.
به گزارش خودروکار، به همین منظور در نشست مشورتی این شرکت‌های قطعه‌سازی که طی آن جزییات عملیات اجرایی پلتفرم YSF۱ (پلتفرم طراحی شده توسط بخش تعاون کشور) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و جمعی از مقام‌های وزارتخانه‌های صمت و تعاون نیز حضور داشتند، در رابطه با چشم انداز صنعت خودرو ایران و ضرورت حضور موثر بخش خصوصی بحث و گفت‌وگو شد.

طراحی کامل پلتفروم خودرو برای اولین بار در کشور

علی یکه‌فلاح، رئیس هیات مدیره یک گروه صنعتی در زمینه تولید قطعات فلزی بدنه خودرو در این جلسه مشورتی اظهار کرد: مراحل اجرایی تولید نسخه سدان پلتفرم YSF۱ آغاز شده و با توجه به قرار گرفتن پروژه در لیست مگاپروژه‌های تولید داخل کشور، ساخت پروتوتایپ‌ها برای انجام تست‌های فنی و دریافت استانداردها سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

وی با اعلام  اینکه طراحی این پلتفرم کامل خودرو برای اولین بار در کشور توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، گفت: در حال فراهم‌سازی امکانات فنی و مالی برای تولید هستیم.

یکه‌فلاح با بیان اینکه، دوران بسیاری از کسب و کارها که به صورت انحصاری در کشور فعالیت می‌کردند، به سر آمده است، خاطرنشان کرد: امروز شاهد آن هستیم که صنایع موتورسیکلت‌سازی، بانک و بیمه، پیمانکاران عمومی، پتروشیمی، ماشین‌سازی و... متعلق به بخش خصوصی، به صورت رقابتی وارد عمل شده و موفق هم عمل کرده‌اند؛ اکنون نوبت صنعت خودرو رسیده است.

وی افزود: برخلاف رویه‌های موجود، همه مراحل طراحی پلتفرم با مشاوره و همراهی قطعه‌سازان صورت گرفته و از این پس نیز در تمامی بخش‌های تولید خودرو مبتنی بر خرد و همکاری جمعی، به کار خود ادامه خواهیم داد.

این فعال صنعتی ضمن اشاره به بحران مالی در صنعت خودرو، گفت: توسعه صنعت خودرو مبتنی بر واردات و مونتاژ، طی سال‌های اخیر توسعه یافته و قطعه‌سازان برای آنکه بتوانند سهمی در بازار داشته باشند، بایستی پلتفرم خود را ایجاد و تولید کنند؛ از جانب ما آمادگی هرگونه مشارکت با سایر قطعه‌سازان وجود دارد.

دخالت دولت و تصدی‌گری آن در صنعت خودروسازی، بزرگترین عامل تهدیدی این صنعت و زنجیره تامین آن

در ادامه آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و نیرو محرکه ضمن اشاره به اینکه دولت با سهام ۱۳ درصدی و ۱۵ درصدی کل، تصدی‌گری و نقدینگی این صنعت را در اختیار گرفته و دخالت دولتی بزرگترین تهدید صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور به حساب می‌آید، اظهار کرد: مقابله و آسیب رساندن به کسب و کارهایی که بزرگ می‌شوند، تهدید برای فضای کسب و کار ایران هستند. 

وی تهدید دیگر برای تولید پلتفرم داخلی صنعت قطعه‌سازی را اینگونه عنوان کرد که با حذف سد تحریم، دلارهای نفتی و غیرنفتی و سایر موارد را، چین و دیگر کشورها برای ما کارت به کارت نمی‌کنند و  سیل پشت سد، با کالا به کشور سرازیر می‌شود. در عین حال تجربه هم ثابت کرده زمانی که "کار دولت گیر است"، دست به سوی توان داخلی دراز می‌کند اما مشکل که حل شد، دست تولیدکننده زیر ساطور می‌ماند.

محبی‌نژاد با بیان اینکه متقابلا با حذف تحریم‌ها، طرف‌های خارجی ترجیح می‌دهند با بخش خصوصی وارد همکاری و مذاکره شوند، گفت: منابع انسانی و دانش فنی، تجربه ۵۰ سال خودروسازی با زنجیره تامین ۱۲۰۰ قطعه‌ساز، از مهمترین فرصت‌های طلایی برای تولید خودرو توسط قطعه‌سازان بخش خصوصی است. ضمن اینکه یک بازار هدف ۵۰۰ میلیونی در اختیار تولیدکننده خودروی ایرانی قرار دارد.

دبیرانجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ضمن اشاره به بی‌ثباتی تصمیم‌گیری‌ها و نبود اسناد بالادستی الزام‌آور، تاکیدکرد: بایستی ضمانت‌های قطعی از دولت بگونه‌ای اتخاذ شود که در صورت سرمایه‌گذاری برای تولید پلتفرم ایرانی YSF۱، داستان‌های خلف وعده دولت و آسیب رسیدن به سرمایه‌گذاران در بخش تلفن همراه، تکرار نشود.

طراحی خودروهایی قابل رقابت در داخل و خارج

 در این جلسه همچنین ابوالفضل خلخالی، مدیر تیم طراحی پلتفرم YSF۱ ضمن تشریح مراحل و جزییات این پلتفرم طراحی شده، با بیان اینکه ما تاکنون نمونه پلتفرم کامل طراحی شده که بر اصول طراحی پلتفرم خودرو منطق باشد، در ایران نداشته‌ایم، اظهار کرد: این خودرو به گونه‌ای طراحی شده که توان رقابت در داخل و خارج کشور را دارد. از جمله اولویت‌ها در طراحی این پلتفرم، کاهش حجم سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های موجود در صنعت قطعه‌سازی کشور بوده که این موضوع از طریق مشاوره دائمی با تامین‌کنندگان داخلی میسر شده است.

وی افزود: در طراحی این پلتفرم بیش از ۶۰ متخصص داخلی حضور داشته‌اند و پلتفرم طراحی شده براساس مطالعه بازار و ظرفیت‌های صنعتی کشور و امکانات موجود صنعت قطعه‌سازی طراحی شده است. همچنین پلتفرم YSF۱ بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته در مرحله ساخت پروتوتایپ قرار داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ تولید انبوه نسخه سدان آن آغاز شود.

همچنین حسن شجاعی علی‌آبادی، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: تمامی نهادها و دست‌اندرکاران اجرایی کشور بایستی برای ارتقای تولید داخل تلاش کنیم.

وی ضمن اشاره به تلاش نیروهای جوان و دانشگاهی کشور، گفت: با کمک و همراهی، بسیاری از پروژه‌های بزرگ در کشور قابل اجراست و در صورت همکاری صنعت و دانشگاه، بسیاری از نیازهای کشور در داخل قابل حل شدن است.

گفتنی است که در طراحی پلتفرم این خانواده محصول با نام YSF۱، پلت فرم‌های روز دنیا همچون MQB و NSF فولکس واگن، PF۱ پژو – سیتروئن، HearTect سوزوکی و SA هیوندای مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و تمام تلاش‌ها بر آن بوده تا همپای دانش فنی روز دنیا در زمینه طراحی پلتفرم خودرو، تمام فعالیت‌ها دنبال شود. در عین حال این پروژه در رده یکی از ۹ مگاپروژه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته و قصد دارد با مشارکت قطعه‌سازان بزرگ بخش خصوصی به مرحله تولید برسد. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که طراحی پلتفرم خودرو به صورت کامل در ایران سابقه نداشته است و طراحی خودروها در ایران‌خودرو و سایپا که از اواخر دهه ۷۰ آغاز و تاکنون ادامه داشته، شانسی برای ورود موفق به بازار جهانی نداشته است.

این در حالی است که وزیر  صنعت، معدن و تجارت نیز چندی پیش، ایجاد و توسعه قطب سوم خودروسازی را مورد تاکید قرار داده و به نظر می‌رسد الگویی متفاوت برای تسهیل‌گری در این راستا در پیش گرفته شده است.


منبع: ایسنا

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار