کد خبر: ۴۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷

تعدد در خودروسازی یک سم مهلک است

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: تعدد در خودروسازی یک سم مهلک است و باید کمک کنیم یک یا ۲ خودروسازی قوی جهانی در کشور شکل بگیرد.
به گزارش خودروکار، امیر حسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو گفت: در طی ۳۰ سال  گذشته به اسم ایجاد رقابت، ده‌ها خودروساز در کشور ایجاد شد که همه آن‌ها کوچک یا نهایتا متوسط هستند و در سطح جهانی قابل رقابت نیستند، در نتیجه با این همه خودروسازی احساس داشتن بازار رقابتی را نداریم.  

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد:در قرن ۲۱ برای اینکه شرکت های خودروسازی بتوانند با تحولات فناورانه و تغییر سلیقه مشتری، در سراسر دنیا رقابت کنند، لازم است سرمایه گذاری بزرگی صورت گیرد، مگر اینکه بتواند به بازار بزرگی دسترسی داشته باشد.

کاکایی ادامه داد: در همین زمان و در ۳۰ سال گذشته، درست برعکس عمل کردیم، یعنی تعداد خودروسازی را زیاد کردیم و سرمایه‌ها را بین آنها تقسیم کردیم و نهایتا هیچ کدام از خودروسازی‌ها در مقیاس مناسب اقتصادی عمل نکردند.در صحبت های سیاست گذاران و مجریان از جمله وزیر صمت باز هم می شنویم که تعداد خودروسازی ها اضافه خواهد شد تا بازار رقابتی شود که این کار درست نیست.

او افزود: واقعیت این است که برای داشتن بازار رقابتی باید فضای رقابتی ایجاد کرد و برای ایجاد این فضا باید شفافیت را در سطح دولت به حداکثر ممکن برسانیم و ثبات ایجاد کنیم. باید با اجرای قوانینی مثل قانون بهبود فضای کسب و کار بستر‌ها را برای ایجاد یک فضای کسب و کار رقابتی فراهم کنیم. در کنار آن طبیعی است که با برنامه ریزی مناسب گام به گام می توانیم واردات خودرو هم داشته باشیم.  

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تعدد در خودروسازی یک سم مهلک است و باید کمک کنیم یک یا ۲ خودروسازی قوی جهانی در کشور شکل بگیرد و در کنار آن با ایجاد قوانین، مکانیزم  نظارتی و رقابتی را برای توسعه کاملا قوی قطعه سازان در کشور فراهم کنیم.  

کاکایی بیان کرد: قطعه سازان باید کاملا خصوصی باشند و تمام این موارد نیازمند سیاست گذاری دقیق است که اکنون این شرایط وجود ندارد.



منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار