کد خبر: ۳۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
خودروکار بررسی کرد

بازار خودرو پس از قرعه کشی ها به کدام سمت می رود؟

پیش بینی ها از ادامه دار بودن روند کاهش قیمت خودرو پس از انجام قرعه کشی فروش فوق العاده خودروسازان محقق نشد، به طوری که در حال حاضر قیمت ها در بازار دوباره روند افزایشی در پیش گرفته است و کارشناسان معتقدند این روند تا زمان افزایش عرضه از سوی خودروسازان ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار خودروکار، فروش فوق العاده ۲۵ هزار خودرو و پیش فروش ۴۰ هزار خودرو که با هدف کاهش التهاب بازار استارت خورد نه تنها هدف پیش بینی شده را محقق نکرد بلکه منجر به تحریک تقاضای ۸ میلیون نفری و همچنین افزایش قیمت خودروها در بازار شد.

بررسی قیمت ها در بازار خودرو نشان می دهد که روز گذشته تغییراتی در نمودار قیمتی بازار رخ داده و نمودار قیمت‌ها صعودی شد و فعالان بازار تاکید دارند، چنانچه سیاست‌گذار خودرو به‌دنبال جلوگیری از نوسانی شدن دوباره بازار است باید مسیر عرضه خودروسازان را هموار کند، زیرا در شرایط فعلی این اتفاق می‌تواند جلوی التهابات بازار را بگیرد. 

کارشناسان بازار خودرو برموقتی بودن اثربخشی این اقدام‌ تاکید و اظهار می کنند از آنجا که این طرح‌ها نمی‌تواند همیشگی باشد، لازم است سیاست‌گذاران نسبت به پیش بینی مسیرهای دیگر و توجه به این امر اقدام کنند.

بررسی میدانی قیمت ها نشان می دهد که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که پیش از این نوسان زیادی را تجربه کرده بود و به ۱۱۸ میلیون تومان رسیده بود حال با افزایش ۱۲ میلیون تومانی به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده اما با این حال به گفته فعالان بازار، هیچ مشتری واقعی در بازار خودرو حضور ندارد.

این افزایش قیمت‌ها در سایر خودروها نیز دیده می‌شود به طوری که قیمت دنا پلاس که طی چند هفته اخیر و پس از اعلام قرعه کشی خودروها به ۲۰۶ میلیون تومان رسیده بود حال شاهد افزایش ۴ میلیون تومانی قیمت است. قیمت سمند ال ایکس نیز افزایش ۴ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد و به ۱۲۴ میلیون تومان رسید.

انواع مدل‌های پراید نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کرده‌ و میتوان گفت پس از تصمیم اخیر مبنی بر توقف تولید این خودرو که قیمت را تا ۹۰ میلیون تومان افزایش داد، کاهش چشمگیری را تجربه نکرده بود. به گونه ای که قیمت پراید ۱۱۱ که طی چند هفته اخیر تا ۷۰ میلیون تومان رسیده بود ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد در همین حال قیمت پراید ۱۳۱ نیز که طی چند هفته اخیر تا ۶۶ میلیون تومان پایین آمده بود به ۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

به گزارش خودروکار، فعالان بازار خودرو معتقدند که روش فروش فوق العاده، پیش فروش و همچنین قرعه کشی نمی تواند دردی از بازار خودرو دوا کند بلکه باید در کنار سیاست های جدید فروش خودروساز نیز نسبت به افزایش عرضه اقدام کند تا بازار به تعادل برسد.



انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار