کد خبر: ۳۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
نگاهی به تاریخچه سیتروئن

نخستین شریک تجاری سایپا را بیشتر بشناسیم

سیتروئن شرکت خودروسازی فرانسوی است که امروزه شرکت تابعه‌ای از گروه پژو سیتروئن محسوب می‌شود. شرکت سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تأسیس شد و خودروهای این شرکت معمولاً به راحتی و نرمی رانندگی شهره‌اند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، این شرکت نخستین خودروساز خارج از ایالات متحده آمریکا بود که به‌طور انبوه اتومبیل تولید و اقدام به راه‌اندازی شبکه مدرن فروش و خدمات پس از فروش خودرو کرد.
البته تاریخچه همکاری این دو شرکت به سال‌ها قبل بر می‌گردد مانند تولید خودرو ژیان و زانتیا و…
 سیتروئن در سال ۱۹۳۴ با شروع ساخت سیتروئن تیپ ای اولین تولید انبوه اتومبیل‌های چرخ محرک جلو در سطح جهانی را پایه‌گذاری کرد. این شرکت از سال ۱۹۷۶ بخشی از گروه صنعتی پژو سیتروئن شد.
آندره سیتروئن طراح اتومبیلی بود که به رانندگی هیچ علاقه‌ای نداشت. وی از تبار یهودی-هلندی بود که در سال ۱۸۷۸ در پاریس زاده شد.
آندره در سال ۱۸۹۴ از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و توانست وارد مدرسه پلی‌تکنیک پاریس شود و بعد از اتمام تحصیلات در دانشگاه به عنوان افسر-مهندس، وارد ارتش فرانسه شد.
در آن زمان بسیاری از یهودی‌تباران اروپایی، در صنایع مختلف از نفوذ نسبی برخوردار بودند، بنابراین سیتروئن با کمک گرفتن از اقوام خود توانست در صنایع نساجی هلند استخدام شود. طی سفر خود به هلند موفق شد که با تعمیرات چرخ‌های دندانه‌دار آشنا شود و با بازگشت به پاریس در سال ۱۹۰۴ با کمک ۲ نفر از دوستانش، کارگاه ساخت چرخ‌دنده‌های حلزونی‌شکل را راه‌اندازی کرد.
ورود آندره سیتروئن به صنعت خودروسازی با کمک برادران مورس (مالکین شرکت اتومبیل‌سازی مورس) بود. این دو برادر، سازنده اتومبیل‌های مسابقه‌ای در فرانسه بودند. برادران مورس با آگاهی از استعداد آندره در تولید انبوه، از او برای تولید و بازاریابی محصولات خود دعوت به کار کردند که با ورود سیتروئن تولید اتومبیل‌های شرکت مورس افزایش یافت.
در سال ۱۹۱۲ آندره شرکت چرخ‌دنده‌های سیتروئن را تأسیس کرد. همزمان با راه‌اندازی این شرکت، سیتروئن رئیس فدراسیون کارفرمایان اتومبیل نیز شد و پیش از شروع جنگ جهانی اول آندره، به ایالات متحده آمریکا سفر کرد و در آنجا با هنری فورد ملاقات کرد.
با شروع جنگ، آندره با عنوان کاپیتان دوم توپخانه، به ارتش فرانسه پیوست. کمبود امکانات در توپخانه، او را وادار کرد که یک کارخانه کوچک توپ‌سازی، برای ارتش فرانسه دایر کند.
در سال‌های پایانی جنگ، کارخانه سیتروئن بیش از ۲۴ میلیون توپ جنگی ساخته بود. بعد از اتمام جنگ، کارخانه سیتروئن دوباره خودروسازی را آغاز کرد. کارخانه وی نخستین خودروسازی اروپا بود که به تولید انبوه پرداخت. تا این زمان آندره هیچ چیز را به صورت رسمی، به نام خود نکرده بود، حتی ماشین و خانه شخصی‌ وی نیز اجاره‌ای بود.
آندره سیتروئن سرانجام در سال ۱۹۱۹ به‌طور رسمی شرکت اتومبیل‌سازی سیتروئن را تأسیس کرد که نخستین خودروی تولید شده پس از جنگ جهانی اول در ۱۹۱۹ عرضه شد و سیتروئن تیپ ای نام داشت.
در سال ۱۹۲۰ شرکت که دوران افول پس از جنگ را می‌گذراند، به‌شدت دچار کمبود سرمایه بود، بنابراین برای جلوگیری از ورشکستگی، آندره سیتروئن شروع به مذاکره با کمپانی جنرال موتورز برای فروش شرکت کرد. در مراحل پایانی انتقال و واگذاری سیتروئن، مدیران وقت جنرال موتورز به دلیل نامعقول بودن سرمایه‌گذاری بر روی این شرکت، معامله را فسخ کردند.
در نتیجه انصراف جنرال موتورز از خریداری، سیتروئن برای سال‌ها همچنان به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد. شرکت سیتروئن تا اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی چهارمین خودروساز بزرگ جهان بود.

در سال ۱۹۳۴ تأمین هزینه‌های کارخانه سیتروئن با مشکلات زیادی رو به رو بود. با افزایش مشکلات مالی، بخشی از سهام شرکت سیتروئن توسط بخش خصوصی خریداری شد که اکثریت سهام آن به شرکت میشلن و بانک لازارد فروخته شد.
یک سال بعد آندره سیتروئن در حالی که برای تولید خودرو، پول کافی نداشت، بر اثر سرطان معده در گذشت و در گورستان مونپارناس به خاک سپرده شد. در طول سال‌های رهبری آندره بر شرکت، از مشهورترین اتومبیل‌های تولید شده می‌توان به: سیتروئن ژیان و سیتروئن سی‌ایکس اشاره کرد.
کمپانی سیتروئن یکی از نخستین مبتکران طرح‌های ساخت اتومبیل‌های آیرودینامیک بود. در سال ۱۹۶۳، مدیران سیتروئن تصمیم گرفتند محصولات خود را به صورت مشترک با شرکت پژو تولید کنند.
دو سال بعد، در ۱۹۶۵ در پی شکست توافق میان دو خودروساز فرانسوی؛ پژو و سیتروئن، مدیران این شرکت، مذاکره با شرکت پنهارد را آغاز کردند.
مدیران ارشد سیتروئن امیدوار بودند تا بتوانند از دانش طراحان و مهندسین شرکت خودروسازی پنهارد، در زمینه تولید اتومبیل‌های سایز متوسط، به منظور تکمیل روند تولید خودروهای کوچک و ارزان خود، استفاده کنند، که تا حدی نیز موفق بودند.
در سال‌های پایانی دهه ۱۹۶۰ میلادی، شرکت فیات شروع به خریداری سهام شرکت سیتروئن کرد. تا سال ۱۹۷۱ این شرکت ایتالیایی از سهام‌داران اصلی سیتروئن بشمار می‌آمد و با شروع بحران نفتی سال ۱۹۷۳ که باعث ضرر و کاهش ناگهانی ارزش سهام سیتروئن شد، فیات شروع به فروش سهام خود در این شرکت کرد و در نهایت در سال ۱۹۷۶ کمپانی فیات مشارکت خود با سیتروئن را منحل اعلام کرد. با جدایی از فیات، شرکت سیتروئن بار دیگر در آستانه ورشکستگی قرار گرفت.
دولت فرانسه برای کنترل بازار کار و جلوگیری از ضرر بیشتر سیتروئن، پیشنهاد ادغام سیتروئن با پژو را به مدیران وقت دو شرکت اعلام کرد. در سال ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی پژو سیتروئن در ۱۹۷۶ با کمک و حمایت دولت فرانسه تأسیس شد و امروزه همچنان شرکت پژو سیتروئن مدیریت کمپانی سیتروئن را در دست دارد.
شرکت سیتروئن در سال ۲۰۰۹ به مناسبت نودمین سالگرد تأسیس خود، از خودروی جدیدی بنام سیتروئن دی‌اس۳ رونمایی کرد که آغازگر سری لوکسی از خودروها، با مدل دی‌اس بود. این شرکت در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز به ترتیب سیتروئن دی‌اس۴ و سیتروئن دی‌اس۵ را به بازار عرضه و در سال۱۳۹۶ شرکت سیتروئن باعقد قراردادی شروع به همکاری با شرکت سایپا کاشان جهت تولید خودرو با خرید نیمی از سهام این شرکت کرد.
از آنجا که فعالیت آندره از این کارگاه و ساخت چرخ‌دنده‌های حلزونی آغاز شده بود، بنابراین وی در لوگوهای نصب شده بر روی نخستین اتومبیل‌های تولید شده سیتروئن، از طرح این چرخ‌دنده‌ها استفاده کرد. نشان تجاری یا لوگوی شرکت سیتروئن که امروزه با نام Chevron Double شناخته می‌شود، از همین طرح یعنی دو علامت ۸ شکل الهام گرفته شده‌است.


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار