کد خبر: ۳۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
خودروکار گزارش می دهد

پلتفرم‌ مشترک گامی در جهت تولید با اشل اقتصادی/ همکاری مشترک راهکاری برای کاهش هزینه تولید

رونمایی از محصولات جدید دو خودروساز، ضرورت توجه به طراحی پلتفرم مشترک با هدف تنوع بیشتر تولیدات، همراه با کاهش هزینه های تولید را بیش از پیش مورد توجه قرار داد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بدون شک پلتفرم مشترک استراتژی متناسب سازي قیمت به شمار می‌رود و فرآیند تولید خودروهای جدید را سرعت می‌بخشد چرا که در پلتفرم مشترک، تنها با یک جابه‌جایی ساده در قطعات، خودرویی جدید تولید می‌شود و بدین ترتیب سرعت تولید افزایش می‌یابد. اما با تمامی این اوصاف، هزینه‌های طراحی پلتفرم مشترک برای خودروسازان بسیار سنگین است، زیرا درمجموع هزینه‌های مراحل طراحی، زنجیره تامین و ساخت پلتفرم را شامل می‌شود.

ابوالفضل خلخالی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار می گوید: تحریم صنعت خودرو فرصت مناسبی برای دو خودروساز بود تا با طراحی پلت‌فرم مشترک، با کمترین هزینه به سمت خودکفایی در این صنعت حرکت کنند که اقدامات اخیر این دو خودروساز نشان داد که پروژه هایی در طراحی و تولید پلتفرم داشته اند که موفق بوده است، هرچند هنوز تا رسیدن به پلتفرم مشترک راه طولانی در پیش است.

وی با اشاره به هزینه های بالای طراحی و تولید پلت‌فرم می افزاید: در شرایط فعلی که صنعت خودرو با مشکل تامین نقدینگی و همچنین موانع متعددی مواجه هستند، لازم است دو خودروساز اصلی به صورت مشترک نسبت به طراحی و تولید یک پلتفرم مشترک اقدام کنند تا هزینه‌های آنها در این حوزه کاهش یابد.

استادیار دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: تولید مشترک پلت‌فرم سال‌ها است که به رویه‌ای فراگیر در میان خودروسازان بین‌المللی تبدیل شده و خودروسازان صاحب‌نام با مشارکت یکدیگر اقدام به طراحی و تولید پلتفرم می‌کنند که برای نمونه می توان به‌ همکاری مشترک دو شرکت نیسان و رنو اشاره کرد که با مشارکت یکدیگر نسبت به طراحی و تولید یک پلت‌فرم مشترک اقدام کرده‌ و خودروهای مدنظر را با برند اختصاصی بر روی این پلت‌فرم تولید و عرضه کردند.
وی ادامه می دهد: یکی از مزایای طراحی پلتفرم مشترک، تولید با هزینه کمتر است که کاهش قیمت را به دنبال داشته و در کنار توسعه و تنوع در محصولات به رضایت مصرف‌کننده منتهی می‌شود. براین اساس با طراحی و تولید پلتفرم مشترک توسط دو خودروساز، خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی نیز مشترک می‌شود که این اقدام صرفه اقتصادی خوبی برای خودروسازان به همراه دارد.

استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در جهان غول‌های خودروسازی نیز با طراحی پلتفرم مشترک هزینه‌های تحقیق و توسعه را به حداقل رسانده و میزان فروش و بهره‌وری را افزایش می‌دهند، تصریح می کند: طراحی و تولید پلتفرم مشترک به معنای ادغام دو خودروساز نیست بلکه اتفاقا این دو خودروساز بزرگ باید به‌صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهند تا جریان رقابت در صنعت خودرو حفظ شود اما بدون شک بهتر است در حوزه طراحی و تولید پلتفرم از تجربه‌های بین‌المللی استفاده کرده و خودروسازان با همکاری با یکدیگر با هم‌افزایی، هزینه‌ها را کاهش و خروجی کار ارتقا یابد.

خلخالی لازمه یک خودروساز برای جهانی شدن داشتن را پلتفرم مشترک می داند و می افزاید: خودروسازان داخلی تاکنون با طراحی پلتفرم نتوانسته‌اند تنوع لازم را به وجود آورند و بیشتر این پلتفرم‌ها قدیمی است که لازم است دو خودروساز هرچه سریع تر نسبت به طراحی پلتفرم اقدام کنند.

به گزارش خودروکار، در حالی بر طراحی پلتفرم مشترک به منظور رقابت با سایر خودروسازان خارجی تاکید و از این اقدام به عنوان عاملی برای کاهش قیمت خودروهای تولیدی و تنوع بیشتر در تولیدات یاد می شود که خودروسازان این روزها به شدت با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند. هرچند این امر می تواند شرایط را برای رقابتی شدن و رشد صنعت خودرو فراهم کند اما لازم است راهکاری با هدف تامین هزینه‌های سنگین طراحی پلتفرم مشترک نیز پیش بینی شود تا ضمن نزدیک شدن به استانداردهای جهانی، صنعت خودرو ایران یک مرحله به خودروساز شدن نزدیک شود.



انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار