خودروکار گزارش می دهد؛
بازار روی دست شرکتها بلند شد/ شرایط سخت برای تأمین قطعات یدکی
خودروسازیهای به نام جهان با اعمال تحریمها بازار ایران را فراموش کردهاند و این در حالی است که این شرکتها با همکاری شریک ایرانی خود محصولات بسیاری را به بازار عرضه کردهاند که تا مدتها وظیفه ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان را دارند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شرکتهای بینالمللی خودروسازی همچون رنو، پژو، دی اس و بنز با وجود آنکه با ایران در سطح خودروهای سواری و سنگین قرارداد همکاری داشتند اما با اعمال تحریمها از ایران رفتند و دست شریک تجاری خود را در پوست گردو گذاشتند، شریکی که در ایران برای آغاز فعالیت و ادامه حیات در دولت گذشته مصوب شد باید با شرکت مادر در تعامل و همکاری باشند.
این تعامل و همکاری از آن رو بود که شرکتها، خودرو را از شرکت مادر به صورت مستقیم خریداری کنند و در آینده قطعات، لوازمیدکی و خدمات پس از فروش نیز از طریق شرکت مادر تأمین شود.
اما با اعمال تحریمها ارتباط شرکتها همچون گذشته نیست و به نظر میرسد شرکتهای داخلی برای تأمین قطعات بار دیگر دست به دامان بازار و کشورهای همسایه شدهاند.
البته ناگفته نماند در زمانی که شرکتهای ایرانی ارتباط خوبی با شرکت مادر داشتند و سایه برجام بر سر اقتصاد و سیاست ایران بود، برخی از مصرفکنندگان برای آنکه هزینههای خود را کاهش دهند قطعات یدکی را از بازار تأمین میکردند و مدعی آن بودند که نمایندگیها نیز قطعات را از بازار خریداری میکنند.
حال با توجه به شرایط تحریمی و وجود حجم قابل توجهی از خودروهای برجامی در کشور جای سؤال دارد که شرایط ارائه خدمات شرکتهای واردکننده چگونه است؟
در این رابطه رادین پیمان فر-کارشناس حوزه خدمات پس از فروش در گفتوگو با خودروکار، با اشاره به اینکه ارائه خدمات از سوی شرکتهای واردکننده با جدیت پیگیری میشود، میگوید: «در حال حاضر به دلیل اعمال تحریمها، مشکلات نقلوانتقال پول، ثبت سفارش قطعات شرایط تأمین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش بهشدت سخت شده است.»
او میافزاید: «شرکتها در بحث ارائه خدمات پس از فروش با مشکلات بسیاری مواجه هستند اما برای آنکه رضایت مشتریان جلب شود و نام محصولات و شرکت مادر در بازار خدشهای به آن وارد نشود از طریق خریدهای هوایی، کشورهای حاشیه خلیجفارس و بازار، قطعات تأمین میشود.»
پیمان فر یادآور میشود: «شرکتها با امید به آینده در زمینه همکاری با شرکتهای بینالمللی و حفظ نام محصولات خود در کنار پایبندی به قوانین کشور به ارائه خدمات پس از فروش میپردازند.
این کارشناس حوزه خدمات پس از فروش بیان میکند: عموماً شرکتهای واردکننده ایرانی با شرکت مادر در ارتباط هستند اما این ارتباط همچون گذشته نیست و کیفیت ارائه خدمات پس از فروش نسبت به گذشته افت کرده است زیرا زمان تأمین قطعات افزایش یافته است.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا شرایط فعلی دلالبازی و نوسان قیمتی را در بازار به وجود آورده است، میگوید: «شرکتها برای واردات قطعه باید از مراحل سخت همچون ثبت سفارش، پرداخت مالیات، تأمین ارز از سامانه نیما و ... گذر کنند و این در حالی است که برخی قطعات به صورت قاچاق در بازار وجود دارد.»
پیمان فر تاکید میکند: «متاسفانه شرایط به گونهای رقم خورده که سرمایه گذاران بخش خصوصی شرکتی را ثبت کرده و آن را ارتقاء داده اما دلالان در بازار از نام و میزان فروش آن شرکت در بخش خدمات پس از فروش استفاده و سود میبرند.»
به گزارش خودروکار، با این شرایط میتوان گفت که شرکتهای واردکننده که روزی شرایط مناسبی را از فروش و عرضه محصولات در بازار داشتند، امروز با اعمال تحریمها تنها به ارائه خدمات پس از فروش و فروش قطعه یدکی میپردازند که با توجه به شرایط واردات و تأمین قطعات سودی نصیب آنها نمیشود و تنها برای حفظ نام برند خود به امید روزهای روشن فعالیت میکنند.
البته ناگفته نماند که شرکتهای واردکننده طبق قانون موظف هستند که تا مدت مشخصی به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خود بپردازند.
انتهای پیام/