به گزارش خبرنگار خودروکار؛ یکی از پسامدهای تحریم صنعت خودرو، تلاطم بازار خودرو است که با توجه به انکه خودروسازان در تامین قطعات و مواد اولیه و تولید خودرو با چالش جدی مواجه شدند لذا بازار خودرو با کمبود عرضه مواجه شده وطبیعتا قیمت ها نجومی شد به طوری که از فرودین سال جاری تاکنون برخی خودروها افزایش قیمت 100 درصدی داشته اند.
در چنین شرایطی بحث آزادسازی قیمت خودرو مطرح شد و خودروسازان در تلاش هستند تا با اعمال افزایش قیمت ها بتوانند با تامین نقدینگی چرخه تولید خودرو را به حالت طبیعی خود بازگردانند و در این بین مسولان مرتبط و غیرمرتبط با صنعت خودرو اظهار نظرهای گوناگون داشته اند.
در دوران وزیری شریعتمداری طی ابلاغیه ای تنها مرجع قیمت گذاری کالا، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار اعلام شد و ازهمان لحظه بحث کنار گذاشت شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو مطرح شد،شورای رقابتی که برای جلوگیری از انحصاری شدن بازارها وظیفه قیمت گذاری را برعهده داشت.
فارغ از اینکه آیا تصمیم وزیر صنعت برای کنارگذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری قانونی بود یا نه اما تاکنون نهادها مرجع قیمت گذری اعلام شده از سوی وزارت صنعت هم عملا اقدامی برای قیمت گذاری انجام نداده اند و بازار خودرو مدت هاست که در بلاتکلیفی به سر می برد و مشخص نیست که قیمت خودرو تا چه میزان افزایش پیدا خواهد کرد.
در همین راستا چندی پیش جمشید پژویان به خبرنگار خودروکار گفته بود قیمت گذاری خودرو ، سابق بر این در شورای رقابت بر اساس شاخص ها و پارامترهای اقتصادی تعیین می شد و برای همه خودروها و در همه زمان ها قابلیت اجرا داشت اما در حال حاضر با کنار گذاشتن این شورا قیمت گذاری دستخوش تغییر شده است.
پژویان با اشاره به دستورالعمل این شورا برای قیمت گذاری خودرو خاطر نشان کرد: در این دستورالعمل تورم بخشی از بانک مرکزی و شاخص کیفیت خودرو از سازمان استاندارد استعلام می شد و اگر تغییری در این شاخص ها و یا پارامترهای دیگر بود طبق آن قیمت خودرو نیز تغییر می کرد و اینگونه نبود که خودروساز به یک باره قیمت خودرو را افزایش دهد.
حالا شورای رقابت طی نامه ای به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سهگانه دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را تشریح کرد. در این نامه آمده است براساس مفاد بند 5 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی وظیفه تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت ، مقدار و شرایط بازار کالا و خدمات انحصاری بر عهده شواری رقابت است و براساس تصمیم این شورا،خودروهای انحصاری تولید داخل بر اساس فرمول سقف قیمتی ، قیمت گذاری شده است.
در ادامه این نامه ا محاسبه فرمول مد نظر شورای رقابت قیمت برخی خودرهای تولید داخل شامل دستورالعمل تعیین قیمت گذاری شورای رقابت ذکر شده است و در آن مثلا خودرو پراید 18، تیبا 23 و ساینا 26 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
گزارشگر خودروکار: هادی سیانکی
انتهای پیام/