کد خبر: ۲۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
خودروکار گزارش می دهد؛

تداوم مشکل کمبود تایر در کشور/ تبادلات ارزی مشکل جدید تجار و تولیدکنندگان

چند ماه است که فعالان حوزه حمل و نقل با مشکل کمبود و گرانی تایر رو به رو شده اند. در حالکیه وزارت صمت مجوز واردات تایر را صادر کرده و ثبت سفارش ها از سوی واردکنندگان انجام شده اما همچنان این مشکل به قوت خود باقیست.
به گزارش خبرنگار خودروکار، کمبود و گرانی تایر،مدتی است از جمله مشکلات مهم فعالان حوزه حمل و نقل کشور به حساب می آید و پس از گذشت چندماه همچنان مشکل تامین تایر برای رانندگان کامیون ها و اتوبوس ها حل نشده است. تا جایی که  محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به  ادامه مشکل کامیون داران در تأمین تایر، گفته است در شرایط کنونی با کمبود حدود 500 هزار حلقه تایر در کشور مواجه هستیم و طبق پیش بینی ها این کمبود تا پایان سال به حدود یک میلیون حلقه تایرخواهد رسید. او همچنین عنوان کرده برداشت اعضای کمیسیون عمران مجلس این بوده که برخی از دستگاه ها در تأمین تایر کوتاهی داشته اند.

به گفته این نماینده مجلس، اعضای کمیسیون عمران مجلس در این راستا پیگیر مشکلات کامیون داران هستند و قرار است که نشست ویژه ای در روز سه شنبه  با حضور وزاری صمت، راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی برگزار شود تا رونده تأمین تایرها تعیین تکلیف شود.

در حالیکه وزارت صمت مدعی شده برای خرید تایر مورد نیاز ثبت سفارش ها انجام شده  و  استاد آن برای تأمین ارز به بانک مرکزی ارسال شده است،  و آن ها منتظر تامین ارز از سوی بانک مرکزی هستند، بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که ما برای تأمین ارز مشکلی نداریم. آنچه باعث تناقض و سوال شده است این است که پس چرا همچنان  مشکلات تامین تایر مورد نیاز کشور دچار مشکل است که اگر از سوی این دو نهاد هیچ مانعی برای تامین آن وجود ندارد.

در همین رابطه مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان و فعال حوزه صنعت تایر در گفت و گو با خبرنگار خودروکار می گوید:« مشکل آنجا است که اگر برای واردات تایر گشایش اعتبار صورت بگیرد بلافاصله قابل تامین نیست، تایر جز اقلامی نیست که به راحتی بتوان آن را از سوپر مارکت تهیه کرد.»

او ادامه می دهد:« برای تامین تایر در حجم نیاز کشور ابتدا باید به شرکت های تایرساز بین المللی سفارش تولید دهیم (البته اکنون چون هیچ جای دنیا دیگر تایر به ما نمی فروشد عملا منظورمان همان کشور چین است) بنابراین در ابتدا باید به آن ها سفارش تولید داد و و بعد از آن سفارش در مرحله تولید قرار می گیرد و  سپس  زمانی طی می شود تا محصول سفارش شده به کشور حمل و وارد شود که حمل  و ترخیص این محصولات از چین به ایران فقط یک ماه طول می کشد.»

این فعال حوزه صنعت تایر می افزاید:« نباید این نکته را هم فراموش کرد که تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی یک موضوع است و اینکه ارز تخصیص داده شود و بتوان از آن استفاده کرد هم یک موضوع دیگر است. این مشکل نه تنها برای واردات تایر که حتی تولیدکنندگان تایر را هم برای تامین مواد اولیه با آن رو به رو هستند.»

او ادامه می دهد:« اکنون کونلون بانک چین که طرف پرداخت ها از مبدا کشور ایران به مقصد چین بوده است از ابتدای ماه نوامبر کلیه فعالیت های خود را در رابطه با ایران متوقف کرده و پولی از ایران نمی پذیرد و خدمات بانکی به بانک های ایرانی ارائه نمی دهد. هیچ بانک دیگری هم تا کنون جایگزین کونلون بانک درچین نشده است. در نتیجه حتی اگر تخصیص ارز انجام شده باشد شما نمی توانید  این ارز را به طرف تجاری در چین برسانید که چه تایر و چه مواد اولیه را به شما تحویل دهد.»

تنها تصریح می کند: هفته گذشته نامه ای از طرف معامله چینی مان دریافت کردم که در جواب این نامه که عنوان کرده بودیم "تحریم های آمریکا به ما و شما چه مربوط است شما یک شرکت ایرانی هستند و ما هم یک شرکت ایرانی و هریک قرار است قوانین کشور خود را رعایت کنیم و چیز دیگری را قبول نداریم" نوشته بودند که "دولت چین  تا کنون نفیا یا اثباتا در رابطه با تحریم آمریکا هیچ موضعی نگرفته است و لذا ارسال کالا به ایران فعلا معوق مانده است." در این شرایط وزارت صمت چه کاری می تواند انجام دهد؟ این موضوع باید توسط مقامات بالاتر و مسوول در وزارت اقتصاد و شاید بانک مرکزی و یا حتی وزارت خارجی حل شود تا بتوانند تجارت را تسهیل کنند. بنابراین تنها با تخصیص ارز این مشکلات حل نمی شود.»

به گزارش خودروکار، به گفته این فعال حوزه صنعت تایر،  از دست دادن وقت برای حل مشکل تبادلات ارزی در اقتصاد کشور، پایداری تولید و برای نیازمندی های واردات پیامد های خود را دارد  و کشور  دچار معضل می شود. اگر نیاز رانندگان کامیون ها که در چرخه اقتصادی نقش مهمی دارند حل نشود و کامیون ها حرکت نکنند،  در ابتدا کشور با جابه جایی مواد غذایی  که نیاز مهم کشور است دچار مشکل می شود  و در مراحل بعدی ترانزیت و حمل و نقل مسافران هم به مشکل خواهد خورد.

گزارشگر خودروکار؛سپیده قاضی نژاد

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار