به گزارش خبرنگار خودروکار، هرچند که رامک خودرو در مبحث واردات خودرو همواره کوچک و پشت پرده و بدون سر و صدا عمل کرده است اما این شرکت در زمره موفق ترین شرکت های وارد کننده خودرو به حساب می آید که در زمینه واردات، فروش و ارائه خدمات پس از فروش پیشرو است.
سانگ یانگ تیوولی نزدیک به سه سال پیش پا به عنوان یکی از داغ ترین و تازه ترین محصولات برند سانگ یانگ پا به بازار ایران گذاشت و توانست با همه ویژگی های مثبت خود در کنار قیمتی بسیار رقابتی بازار کراس اوورهای مینی ایران را در دست خود بگیرد. این استقبال گسترده باعث شد تا رامک خودرو که همیشه رویای خودروساز شدن را در سر می پروراند تفکر تولید تیوولی در داخل ایران را قوت بخشد و به مرحله اجرا در آورد.
نشست خبری روز گذشته با حضور خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو کشور و مدیران ارشد رامک خودرو به این منظور برگزار شد تا خبرهای مربوط به زیر و بم مشکلات اخیر در حیطه صنعت خودرو و واردات و البته داستان تولید تیوولی در کشور از زاویه دید رامک خودرو مورد بررسی قرار بگیرد.
سد راه واردات خودرو
در این نشست خبری علی عزیزی، مدیرعامل شرکت رامک خودرو به خبرنگاران گفت: «شرکت رامک خودرو در دهه گذشته از بدو تاسیس در حال رشد و پیشرفت بود. در ابتدای کار این شرکت و برندی که ارائه می کرد در برابر سایر رقبای هم رده ناشناخته بود اما حالا پس از یک دهه از دیدگاه برندینگ، رامک خودرو شرکتی است که محصولات برتر روز را در کشور ارائه می کند و در زمینه خدمات پس از فروش نیز زبانزد است. این شرکت در این سال ها در زمینه گسترش فعالیت های خود چند زیرمجموعه دیگر از جمله شرکت فنی مهندسی رامک یدک، متولی خدمات پس از فروش شرکت رامک خودرو، شرکت پارسیران دیزل یا همان رامک دیزل، متولی تولید اتوبوس های شهری و بین شهری و نورا موتور پارس را نیز به گردانه فعالیت های خود افزود. با این وجود این شرکت همواره بر تولید خودرو در داخل کشور متمرکز بوده و این مهم را چشم انداز خود قرار داده بود.»
او ادامه داد: «با مد نظر قرار دادن همه وقایع منفی مربوط به واردات خودرو از بسته شدن ناگهانی سایت ثبت سفارش خودرو و افزایش شدید تعرفه واردات خودروها، حذف ضمانت بانکی از ترخیص خودرو، اختلاف نظر بر سر برنامه بودجه و الزام خرید ارز از سیستم نیما تا ممنوعیت ناگهانی ثبت سفارش واردات، در حقیقت نزدیک به یک سال است که واردات خودرو با ممنوعیت مواجه شده است و این مهم ضربه سنگینی به شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو وارد کرده است که در حقیقت منجی وضعیت اقتصاد کشور و لایق حمایت هستند.»
جزئیات تولید تیوولی
جواد آدینه، رئیس هیات مدیره شرکت نورا موتور پارس از زیرمجموعه های رامک خودرو در رابطه با مقوله تولید خودرو تاکید کرد: «آدینه: در نگاه اول از نگاه مشتری و بازار تصور بر اینه که حوزه فعالیت رامک خودرو فقط واردات و بازرگانی هست. با توضیحات بیان شده واضح است که هدف همواره دستیابی به قابلیت تولید خودرو در کشور بوده است و در همین راستا بود که در سال 91 با خرید کارخانه و تجهیزات مورد نیاز و آماده سازی خط تولید کوراندو عملا دست در تولید بردیم که با وضع دور اول تحریم ها، این موضع منتفی شد.»
او ادامه داد: «با این حال مقوله تولید و مذاکرات هرگز با خودروساز کره ای متوقف نشد. از این رو سال گذشته قراردادی 7 ساله با این خودروساز مطرح کره ای منعقد شد که در راستای آن رامک خودرو 3 محصول برتر این شرکت را در ایران تولید خواهد کرد که اولین خودرو تیوولی خواهد بود.»
آدینه ادامه داد: «مجموعه ای 90 هزار متری مجهز به 20 هزار متر سوله به همراه تجهیزات کامل تولید در سال 1391 در قزوین برپا شد که تولید بخش تجاری رامک با تولید اتوبوس های شهری و بین شهری در آن انجام می شد. پس از تاسیس نورا موتور پارس فضای 17 هکتاری مجهز به 16 هزار متر سوله با تجهیزات کامل تولید تدارک دیده شد که تا پایان مهرماه آماده فعالیت خواهد بود. این خط در ماه های آذر و دی تولید آزمایشی تیوولی را آغاز خواهد کرد و این محصول از اسفندماه همین امسال به بازار عرضه خواهد شد.»
او افزود: « در حال حاضر تعداد نیرو انسانی مشغول در بخش خودرو شرکت رامک خودرو بین 400 تا 450 نفر است که با راه اندازی خط تولید تیوولی این تعداد به هزار نفر نیرو کار مستقیم افزایش خواهد یافت. برآورد می شود که فرایند تولید تیوولی به شکل غیر مستقیم برای 3 هزار نفر اشتغالزایی کند.»
آدینه در رابطه با ظرفیت تولید سالانه خط تولید رامک خودرو گفت: «ظرفیت تولید در حدود 30 هزار دستگاه در سال برآورد شده است که در سال های اول و دوم تولید 10 هزار دستگاه با میزان داخلی سازی 20 درصد پیش بینی کرده ایم. در این دوسال بخش رنگ را در ظرفیت خالی خودروسازی های دیگر کشور در خارج از مجموعه به انجام می رسانیم اما از سال سوم به بعد خط رنگ و خط بنده خود را در شهرک صنعتی کاوه راه اندازی خواهیم کرد.»
آدینه در رابطه با دشواری های تولید محصول خارجی با وجود وضع تحریم های جدید گفت: «ما پیش تر در سال 91 و 92 تجربه تحریم ها را داشته ایم و همانطور که آن زمان قطعات مورد نیاز را تامین کردیم حالا هم این توان را داریم که کالای لازم را تهیه کنیم. روابط بسیار خوب و مذاکرات پیوسته با طرف کره ای باعث شد که حتی در تحریم ها کره ای ها همچنان میل به حفظ ارتباط از خود نشان دهند. از سوی دیگر مذاکرات کره با آمریکا همچنان برقرار است و امیدواریم که بتوانند از تحریم ها معاف شوند. همچنین تیم تخصصی تولید قطعات رامک خودرو نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته است که به فرایند تولید نیز کمک شایانی خواهد کرد. در هر صورت حتی با اعمال تحریم ها ما موظف به اجرای تعهدات هستیم. تلاش شبانه روزی بر آن است که محصول نهایی تا پایان سال وارد بازار شود.»
نوسازی ناوگان تجاری در حالت تعلیق
حسن نیکسان، مدیرعامل پارسیران دیزل (رامک دیزل) در رابطه با وضعیت وخیم نوسازی ناوگان خودروهای تجاری کشور گفت: «حرف های زیادی در خصوص نوسازی ناوگان خودروهای تجاری زده شد اما در عمل طرح بخصوص و دقیقی اجرا نشد . با وجود اینکه بیش از 70 درصد ناوگان خودروهای تجاری کشور نیاز به نوسازی دارند هیچ رونقی در بازار خودروهای تجاری دیده نمی شود.»
او ادامه داد: «با این حال در سال 92 شرکت رامک دیزل حدود 300 دستگاه اتوبوس با متعلقات فنی مرسدس بنز و حدود 100 دستگاه دیگر با متعلقات فنی برند MAN و همچنین یک سری اتوبوس درون شهری به تولید رساند. حتیبا وجود طرح ها و شرایط فروش ویژه ای که این شرکت در بخش خودروهای تجاری ارائه داد تحولی در این بخش به وجود نیامد. این شرکت با صرف حدود 15 میلیارد تومان هزینه اقدام به نوسازی ناوگان فرسوده خودروهای تجاری شهرستان کرج کرد اما پس از مدت ها تلاش هیچ دستمزدی از سوی شرکت اتوبوسرانی و شهرداری کرج پرداخت نشد. شرایط و زیرساخت های تولید هزار دستگاه خودرو تجاری در رامک دیزل فراهم است اما متاسفانه این بخش با رکود بسیار زیادی مواجه است.»
رامک یدک، پیشرو در خدمات پس از فروش
یعقوب ولی پور، مدیرعامل شرکت فنی مهندسی رامک یدک متولی بخش خدمات پس از فروش شرکت رامک خودرو با تاکید بر موفقیت های رامک یدک در زمینه خدمات پس از فروش گفت: « بخش خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتری در صنعت خودرو جهانی مقوله ای بسیار مهم است. در این میان رامک خودرو تنها شرکت وارد کننده خودرو در بخش خصوصی است که بخش خدمات پس از فروش آن از شرکت مادر کاملا مجزا است. این شرکت از دیدگاه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز بیشترین نرخ رشد در زمینه رضایتمندی مشتری را دارد و همچنین در بازار جهانی رتبه یک رضایتمندی مشتریان در میان نمایندگان رسمی سانگ یانگ را کسب کرد.»
ولی پور در ادامه افزود: «در حال حاضر رامک یدک تعداد 45 نمایندگی خدمات پس از فروش در سراسر کشور دارد که این تعداد تا پایان سال جاری به 50 نمایندگی افزایش خواهد یافت که برای هزار نفر به شکل مستقیم اشتغالزایی خواهد کرد. در حال حاضر بیش از 40 میلیارد تومان ذخیره قطعات داریم و افتخار می کنیم که هیچ خودرویی از محصولات رامک خودرو به دلیل کمبود قطعه نخواهد خوابید. همچنین به منظور اطمینان مشتریان از اجرای تعهداد، نسبت به تمدید گارانتی خودروهایی که در پایان اعتبار گارانتی هستند اقدام کردیم که دلیل آن جز اهمیت ویژه رضایتمندی مشتری برای ما نیست.»
خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/
من جز مشتریان صبور هستم , در صورتی که شرکت محترم رامک خودرو خلف وعده کنه , فردا روز موعد تحویل(تیر۹۸) اقدامات قانونی رو شروع خواهم کرد.
استعلامات لازم هم از گمرک بعمل خواهد امد...