مشهود بودن ضعف اطلاع رسانی و برنامه فروش در «ماموت خودرو»
ماموت خودرو در کنار ارائه محصول قوی و کیفی برای بازار کشور، فعالیتی مشابه به کمپانی مادر در کشور ندارد و برخی حواشی پیش آمده را به ضرر خود تمام می کند. در حالی که رسانه های کشور و مشتریان به سبک فروش اولیه ماموت خودرو انتقاد داشتند و برخی خبرهای کذب باعث شد تا اطلاع رسانی صحیح در خصوص فروش دو خودرو ذکر شده، در زمان مناسب انجام نشود، این بار هم شاهد آن هستیم که نمایندگی های ماموت خودرو در سطح شهر تهران اقداماتی سازمانی اما بدون برنامه ریزی را انجام داده اند.
به گزارش خودروکار، این شرکت در نمایشگاه خودرو تهران به صورت رسمی حضور خود با محصولات فولکس واگن را در بازار کشور اعلام کرد و شاهد بودیم که در نیمه دی ماه سال جاری، پیش فروش با قیمت قطعی دو خودرو تیگوان۲۰۱۸ و پاسات ۲۰۱۸ در کشور آغاز شد. همچنین تحویل این خودروها در بازه زمانی پیش بینی شده آغاز شده و این روزها می بینیم که تحویل دو خودرو جدید فولکس واگن برای بازار ایران، به خریداران انجام شده است.
اما واقعیت آن است که ماموت خودرو در کنار ارائه محصول قوی و کیفی برای بازار کشور، فعالیتی مشابه به کمپانی مادر در کشور ندارد و برخی حواشی پیش آمده را به ضرر خود تمام می کند. در حالی که رسانه های کشور و مشتریان به سبک فروش اولیه ماموت خودرو انتقاد داشتند و برخی خبرهای کذب باعث شد تا اطلاع رسانی صحیح در خصوص فروش دو خودرو ذکر شده، در زمان مناسب انجام نشود، این بار هم شاهد آن هستیم که نمایندگی های ماموت خودرو در سطح شهر تهران اقداماتی سازمانی اما بدون برنامه ریزی را انجام داده اند.
در بحث فروش اولیه پاسات و تیگوان، برخی رسانه ها از جانب شرکت ماموت خودرو اعلام کردند که در همان روز اول پیش فروش خودروهای فولکس واگن تکمیل ظرفیت شده است. اما در واقع تنها تعدادی از نمایندگی ها ظرفیت فروش را به اتمام رسانده بودند و تعدادی از نمایندگی ها همچنان چند روز بعد از اعلام این خبر، فرایند فروش و ثبت نام را انجام می دانند.
این مسئله زمانی نامناسب سنجیده می شود که وقتی، سهمیه فروش یک نمایندگی به پایان می رسد، کارشناسان فروش مستقر در آن واحد مشتریان را به مراکز و نمایندگی های دیگر هدایت نمی کنند و بسیاری از افراد در این میان به خیال اتمام برنامه فروش، منصرف می شدند.
شاید همین مسائل و عدم اطلاع رسانی صحیح از جانب شرکت ماموت خودرو بود که باعث شد تا قیمت بازار آزاد خودروهای فولکس واگن در کشور افزایش پیدا کند.
اما با بررسی های انجام شده، قیمت های اعلام شده از جانب دلالان تا به امروز به معامله، آن هم با اختلاف حدود ۱۰۰ میلیون تومان از بهای رسمی شرکت، ختم نشده و بسیاری معتقد هستند که تنها جو روانی افزایش قیمت محصولات این نشان اصیل آلمانی در ذهن مشتریان و اهالی بازار خودرو ثبت شده است. پیش از این در سال جاری شاهد بودیم که تنها ایجاد جو روانی افزایش قیمت خودروهایی چون رنو کولئوس و تلیسمان باعث شد تا شرکت واردکننده هم قیمت های خودرو با مشاهده این عددها فراتر از ذهن مشتریان در پیش فروش های دور جدید اعلام کند.
در اواسط هفته جاری هم شاهد آن بودیم که جو روانی افزایش قیمت محصولات فولکس واگن روی ذهن مدیران ماموت خودرو تاثیر گذاشته و در اقدامی بدون اطلاع رسمی، پیش فروش پاسات ۲۰۱۸ با قیمت ۳۰۳ میلیون تومان انجام شده است. به عبارت ساده نسبت به عدد ۲۷۵ میلیون تومان نیمه دی ماه پاسات، بهای رسمی این سدان آلمانی بعد از گذشت یک ماه بیش از ۱۰ درصد رشد قیمت را در شرکت تجربه کرده است.
به گفته برخی از مشتریان این خودرو که برای خرید پاسات و تیگوان، در اواسط هفته جاری به نمایندگی های ماموت خودرو مراجعه کرده بودند، کارشناسان این شرکت پاسات را با بهای رسمی ۳۰۳ میلیون تومان برای تحویل پیش از سال نو ثبت نام می کردند و شرایط فروشی را برای تیگوان اعلام نمی کردند. این درحالی است که تماس های تلفنی مشتریان با دفتر مرکزی ماموت خودرو، با تکذیب پیش فروش پاسات همراه بوده و از طرفی این اتفاق در برخی نمایندگی های فولکس واگن انجام می شده است.
اما نکته جالبتر این است که به گفته یکی از مشتریان فولکس واگن، وقتی که نمایندگی دیگری از ماموت خودرو در تهران مراجعه کرده است، ثبت نام پاسات را با ۳۰۵ میلیون تومان یافته و به گفته کارشناس فروش شرکت مستقر در آن نمایندگی، امکان ثبت نام تیگوان با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان با موعد تحویل پیش از سال امکان پذیر است. این اتفاق ها، همه در حالی رخ داده است که مدیران ماموت خودرو، شرایط فروش جدیدی را در سایت رسمی این شرکت بارگذاری نکرده اند و از طرفی مشتریان در این میان به خاطر سبک عملکرد نمایندگی ها سر درگم شده اند.
احتمال آن ضعیف است که شرکت ماموت خودرو از این سبک عملکرد نمایندگی های خود بی خبر باشد و اگر چنین مسئله ای برای ما باورپذیر شود، تا حدی عملکرد ضعیف این شرکت را در حوزه نظارت بر نمایندگی ها و بخش فروش نشان می دهد. اگر هم که این اتفاق به صورت رسمی در نمایندگی های ماموت خودرو رخ داده باشد، جای سوال است که چرا ماموت خودرو، شرایط فروش خود را به صورت رسمی در سایت خود اعلام نمی کند؟
اگر اتفاقات رخ داده در اواسط هفته جاری بدون اطلاع ماموت خودرو بوده باشد و از طرفی این اقدام نمایندگی ها در اصول این شرکت، قانونی باشد؛ اما به وضوح نشان می دهد که این سبک از فعالیت ماموت خودرو تنها باعث شد تا با اطلاعات رسانی های شانه به شانه امکان خرید یک محصول از فولکس واگن از نمایندگی با قیمت رسمی امکان دارد و شرایط فروش به صورت مساوی و عادلانه به مشتریان و متقاضیان اعلام نمی شود.
لازم به ذکر است که محتوای این مطلب بر اساس متون منتشر شده مشتریان و متقاضیان خرید فولکس واگن از شرکت ماموت خودرو، در فضای مجازی جمع آوری شده است. همچنین برخی از متقاضیان نیز به صورت تلفنی این مشکل را در میان گذاشته اند.
منبع: اسب بخار
انتهای پیام/