همکاری فولکس واگن با ماموت در ۲ فاز
در همین حال امیرحسین
قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب خروج احتمالی فولکس واگن از ایران گفت:
روند فعالیت فولکس واگن در ایران در حال پیگیری است و قرارداد تولید
محصولات این شرکت آلمانی در ایران تا ماه آینده نهایی خواهد شد. وی با بیان
اینکه تاخیر به وجود آمده در همکاری گروه صنعتی ماموت و فولکس واگن موضوع
داخلیسازی و درصد آن بوده، است اظهار کرد: با مذاکرات انجام شده این مشکل
برطرف و با امضای تفاهمنامهای در ماه آینده، تولید این محصولات در ایران
آغاز میشود.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و
تجارت یادآور شد: قرارداد گروه صنعتی ماموت با فولکس واگن در ۲فاز منعقد
شده بود که در تیر امسال قرارداد نمایندگی و خدمات پس از فروش این ۲ شرکت
برای محصولات سیبییو با یکدیگر به امضا رسید.
قناتی ادامه داد: فاز دوم
این همکاری، امضای قرارداد با هدف تولید محصولات فولکس واگن در ایران است
که هماکنون پیگیریها برای تولید این محصولات ادامه دارد و با توجه به
الزام این شرکت آلمانی برای داخلیسازی محصولات و همکاری مشترک با
قطعهسازان ایرانی، این قرارداد با کمی تاخیر به امضا خواهد رسید.
وی در
تشریح دلایل تاخیر رونمایی از محصولات جدید نیز اظهار کرد: رونمایی از
محصولات وارداتی فولکس واگن که قرار بود مرداد امسال انجام شود نیز با هدف
امضای قرارداد تولید به تعویق افتاده که با امضای نهایی کار رونمایی نیز
انجام خواهد شد. مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و
تجارت در پاسخ به واکنش این وزارتخانه مبنی بر انصراف سئات از سرمایهگذاری
در ایران تصریح کرد: سئات یک شرکت اسپانیایی است و هرچند یکی از شرکتهای
زیرمجموعه فولکس واگن به شمار میرود اما به طور قطع خروج آن از ایران ربطی
به این شرکت آلمانی ندارد. قناتی تاکید کرد: مذاکرات انجام شده برای ورود
سئات به ایران تنها در قالب واردات خودروهای سیبییو بوده و هیچ مذاکرهای
برای تولید نشده بود و انصراف این شرکت از حضور در ایران چالشی برای صنعت
خودرو ایران ایجاد نخواهد کرد.
ورود فولکس واگن به ایران، محرکی برای شرکتهای اروپایی
بر اساس
این گزارش، بررسی روند حضور شرکتهای خارجی در ایران نشان میدهد که حضور
هر یک شرکت اروپایی میتواند محرکی برای ورود سایر شرکتهای خارجی باشد و
ضمن باز کردن راه دیگر شرکتهای زیرمجموعه فولکس واگن به ایران، محک جدی
برای بازار خودرو ایران و شرکای جدید خارجی آن باشد.
در عین حال ورود شرکای
خارجی به صنعت خودرو ایران نشان میدهد که تعداد شرکتهایی که جسارت و
توان ورود به بازار ایران را داشتهاند بسیار محدود بوده و بیشتر شرکای
خارجی که وارد ایران شدهاند بازار ایران را چنان بازار پرسودی برای خود
دانستهاند که حتی با فشار امریکا حاضر به پا پس کشیدن نبودهاند یا چندان
بازاری در امریکا نداشتهاند که با ورود به ایران به خطر بیفتد و در چنین
شرایطی که بیشتر شرکتهای اروپایی در تلاش هستند تا با کمترین سروصدا وارد
بازار ایران شوند ورود فولکس واگن میتواند فضا را به نفع ایران تغییر دهد.
به طور قطع یکی از اصلیترین اهداف برجام، بازشدن راههای ورود فناوری به
ایران بوده که به نظر میرسد با شرط اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر
انتقال دانش فنی و داخلیسازی و اصرار بر اجرای آن تا حدودی اهداف مورد
نظر بهدست آمده است.
منبع: گسترش صنعت
انتهای پیام/