«خودروکار» تأثیر قرارداد ایرانخودرو و مرسدس بنز بر صنعت خودروهای تجاری را بررسی میکند؛
ستاره بنز آسمان خودروهای تجاری را روشن میکند
قرارداد تولید خودروهای تجاری ایران خودرو دیزل و بنز در حالی به امضا رسید که به عقیده کارشناسان افق روشنی را برای صنعت خودروهای تجاری رقم بزند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، روز سهشنبه ایرانخودرو و مرسدس بنز آلمان قرارداد همکاری مشترک در راستای تولید خودروهای تجاری به امضا رساندند و در کنار آن قرار بر آن شد تا قرارداد دیگری در راستای تولید موتور خودرو در ایران منعقد شود.
این قرارداد در حالی به امضا رسید که در گذشته ایرانخودرو و مرسدس بنز از زیرمجموعههای دایملر قراردادی مبنی بر مونتاژ خودروهای سواری و تجاری این غول بزرگ آلمانی را به مرحله اجرا رسانده بودند.
بررسی بازار خودروهای سنگین در سالهای اخیر نشان از آن دارد که برندهای متنوعی در حوزه سنگین با شرکتهای مختلفی در ایران به مونتاژ و حتی داخلی سازی خودرو پرداختهاند اما به واسطه تنوع بالا و تیراژ اندک تولید هیچگاه داخلی سازی آنطور که باید انجام نشده و قطعه سازان داخلی برنامه جامعهای برای تولید قطعات یدکی و جانبی خودروهای تجاری در دستور کار خود قرار ندادهاند.
حال با این تفاسیر جای سؤال دارد که آیا قرارداد ایرانخودرو و مرسدس بنز تجمیع صنعت خودروهای سنگین در زمینه داخلی سازی، حضور پررنگ قطعه سازان و استفاده از یک موتور ایرانی-آلمانی در دیگر برندهای خودروهای تجاری را به همراه دارد یا خیر؟
در این زمینه مهرداد امینی- کارشناس بازار خودروهای تجاری در گفتوگو با خبرنگار خودروکار، اظهار میکند: تأکید بر داخلی سازی در قراردادهای خودرویی بسیار مهم است و با توجه به اطلاعات منتشر شده از قرارداد اخیر ایرانخودرو و مرسدس بنز بهطورقطع این همکاری فرصت مناسبی برای صنعت خودروسازی کشور است.
او با بیان اینکه امید است از طریق این قرارداد، ایران به هاب منطقه تبدیل شود، خاطرنشان میکند: شرکتهای ایرانی در زمینه خودرو، کیفیت مونتاژ بالایی دارند اما به دلیل قیمت تمام شده بالا، بازارهای صادراتی مناسبی ایجاد نشده، ازاینرو با توجه به قراردادهای همکاری اخیر خودرویی باید محصولاتی از طریق این قرارداد به بازار عرضه شود که قدرت حضور در بازارهای جهانی را داشته باشد.
این کارشناس بازار خودروهای تجاری میگوید: در کنار قرارداد تولید خودروهای تجاری قرار بر آن است تا قرارداد تولید موتور خودرو در ایران به امضا برسد، که این قرارداد انتقال تکنولوژی را به همراه خواهد داشت که باید حداقل موتور تولیدی به دیگر شرکتهای داخلی ارائه شود.
امینی یادآور میشود: شرکتهای تولید خودروهای تجاری در ایران با ظرفیت کمتری از نیروی انسانی خود فعالیت دارند که با امضای قرارداد اخیر ایرانخودرو و مرسدس بنز نیروی کار ایرانخودرو دیزل و دیگر شرکتهای دیزلی با انرژی و نشاط بیشتری به کار گرفته میشوند و این موضوع آثار مثبت اجتماعی نیز به همراه خواهد داشت.
او بیان میکند: اگر در پس قرارداد تولید مشترک موتور در ایران دو تا سه مدل موتور تولید شود، داخلی سازی موتور خودروهای سنگین به راحتی انجام خواهد شد و نیاز به موتور بسیاری از مدلهای خودروهای سنگین از پنج تن تا کشنده رفع خواهد شد.
امینی با بیان اینکه انتقال دانش فنی تولید موتور در قرارداد آینده تولید موتور با آلمانیها بسیار مهم است، میافزاید: تولید داخلی موتور خودروهای تجاری در ایران، ارائه خدمات پس از فروش بهتر، داخلی سازی و قیمت تمام شده کمتری را به همراه خواهد داشت.
این کارشناس بازار خودروهای تجاری یادآور میشود: زمانی که محصولات مرسدس بنز آلمان با کیفیت و قیمت مناسب در ایران تولید شود، رفتهرفته خودروهای ضعیف چینی و اروپایی از بازار ایران جمع خواهد شد.
با این تفاسیر میتوان گفت، امضای قرارداد اخیر تولید و عرضه محصولات تجاری بنز در ایران اگر همراه با انتقال تکنولوژی و داخلی سازی باشد، قرارداد بسیار مناسبی خواهد بود و از سوی دیگر باید توجه داشت که قرارداد تولید موتور خودرو در ایران به امضا برسد که این موضوع گام بسیار مهمی در صنعت خودروسازی کشور خواهد بود.
انتهای پیام/