«خودروکار» گزارش میدهد؛
نگرش دولتمردان در صنعت خودرو باید تغییر کند/ همکاریهای مشترک نوید تغییر مسیر در عقد قراردادهای خودرویی
با دستیابی به برجام تا به امروز سه قرارداد همکاری مشترک در صنعت خودروسازی کشور به امضا رسیده که به عقیده برخی کارشناسان تغییر نگرش کلی در عقد قراردادهای همکاری را به همراه داشته اما تا زمانی که تغییر نگرش مدیران رخ ندهد، شرایط بازار و فضای تجاری ایران تغییر نخواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، با دستیابی ایران و 1+5 به توافق جامع هستهای یا همان برجام، امیدها برای افزایش سطح تجارت بینالمللی ایران و جهان افزایش یافت و از سوی دیگر دولت پیشبینی آن را داشت که حجم سرمایهگذاری خارجی در ایران افزایش قابلتوجهی را به ثبت برساند.
یکی از اولین صنایع که برای جذب سرمایهگذاری خارجی وارد گود شد، صنعت خودروسازی بود که در ابتدای امر صحبت از مذاکره با بزرگان فرانسوی، ژاپنی، آلمانی و ایتالیایی به میان آمد، اما باگذشت زمان و حتی تغییر دولت دست رنج مذاکرات خارجی در پسابرجام سه قرارداد نهایی بوده است که از آنها میتوان به قرارداد پژو، رنو و در نهایت دایملر اشاره کرد.
حال جای سؤال است با توجه به روند امضای قراردادهای همکاری با خودروسازان جهانی و اجرای یکی از این قراردادها، چه آیندهای برای صنعت خودروسازی کشور از سوی کارشناسان می توان متصور بود.
در این رابطه فربد زاوه-کارشناس صنعت خودروسازی کشور به خبرنگار خودروکار، اظهار میکند: بعد از دستیابی به برجام سه قرارداد همکاری نهایی و به مرحله اجرا نزدیک شده که البته قرارداد سایپا و سیتروئن نیز در دست اقدام است که گروه سایپا از زمستان سال گذشته از امضای نهایی و اجرای این قرارداد همکاری خبر میدهد.
او تأکید میکند: بهصورت کلی با دستیابی ایران و 1+5 به برجام یک تغییر کلی درزمینه عقد قراردادهای همکاری رخ داده که مثبت ارزیابی میشود، این تغییر رویکرد درزمینه همکاریهای مشترک بوده و اداره شرکتهای ایجاد شده از دل قراردادهای همکاری بهصورت مشترک و با حضور دو طرف قرارداد یک گام رو به جلو است.
این کارشناس صنعت خودروسازی خاطرنشان میکند: قراردادهای اخیر خودرویی به دلیل آنکه تنها واردات صرف خودرو نیست و طرف خارجی خود را ملزم به ایجاد پایگاه تولیدی در ایران میداند، بسیار مثبت ارزیابی میشود.
زاوه در پاسخ به این سؤال که قراردادهای اخیر خودرویی تا چه میزان در تغییر شرایط بازار ایران تأثیرگذار است، میگوید: به تغییر در شرایط بازار ایران به واسطه اجرای قراردادهای اخیر خودرویی خوشبین نیستم، زیرا تغییرات اساسی نیازمند تغییر در نگرش مدیران و تصمیم گیران صنعت خودرو کشور است.
او تصریح میکند: دیدگاه مدیران و تصمیم گیران در صنعت خودروسازی ایران، دیدگاهی قدیمی و سنتی است که آنچنان منجر به تغییر در فضای عملیاتی کشور نمیشود.
این کارشناس صنعت خودرو در انتها تأکید میکند: برای آنکه در فضای تجاری کشور تغییرات قابلتوجهی رخ دهد، نیاز است تا دولت رفتار خود را تغییر دهد.
انتهای پیام/