به گزارش خودروکار - علینژاد گفت: قدرت واقعی در جهان تولید است و موتور جنگندهها، خودرو و فناوریهای کلیدی از همین صنعت نشأت میگیرد. اگر رویکرد ما درست نباشد، تنها حرفهای تکراری زدهایم.
وی با تأکید بر اهمیت تفکر سیستمی در تصمیمگیریها افزود: به جای درگیری بر سر اینکه صنعت خصوصی باشد یا دولتی، باید رویکرد حل مسئله داشته باشیم و ساختار صنعت را با دیدگاه علمی و راهبردی اصلاح کنیم. جای تعجب است که برخیاعضای کمیسیون مجلس هنوز معتقدند باید با خصوصیسازی مخالفت شود، در حالی که نگاه ما باید فراتر از این اختلافاتباشد.
علینژاد پیشنهاد داد: ما باید کمیتههای راهبردی متشکل از نخبهها تشکیل دهیم؛ افرادی که ذهنشان برای توسعه و پیشبردصنعت خودرو آماده است. با استفاده از این ظرفیتها میتوان مسیر پیشرفت را هموار کرد.
گفتنی است؛ بحث آزادسازی و خصوصیسازی صنعت خودرو ایران از اواخر دهه ۱۳۷۰ و با ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شد. دولت در آن مقطع تصمیم گرفت بخشی از سهام خودروسازان بزرگ کشور، از جمله ایرانخودرو و سایپا، به بخش خصوصی واگذار شود. هدف این اقدام افزایش بهرهوری، کاهش تصدیگری دولت و ارتقای رقابت در بازار بود.
با وجود این، اجرای خصوصیسازی همواره با چالشهایی همراه بوده است. از یک سو مشکلات مدیریتی، دخالت نهادهای نظارتی و تعیین قیمتهای دستوری، و از سوی دیگر وابستگی صنعت به زنجیره تأمین و سرمایهگذاری خارجی، روند توسعه واقعی را محدود کرده است.
در سالهای اخیر، اختلاف نظر میان کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره خصوصیسازی و نقش دولت در صنعت خودرو، به موضوعی جنجالی تبدیل شده است.
در چنین فضایی، اظهارات جواد علینژاد بر اهمیت نگاه کلان، رویکرد سیستمی و بهرهگیری از نخبهها در تصمیمگیریهای راهبردی تأکید دارد و نشان میدهد که اصلاح ساختار و مدیریت صنعتی، فراتر از بحث خصوصی یا دولتی بودن، کلید پیشرفت صنعت خودرو است