کد خبر: ۶۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۵

آزادسازی و خصوصی‌سازی صنعت خودرو، موضوعی فراتر از اختلافات سیاسی

جواد علی‌نژاد، عضو انجمن همگن قطعه‌سازان استان تهران، با انتقاد از نگاه محدود به خصوصی‌سازی در صنعت خودرو، گفت: ما گرفتار بحث آزادسازی و خصوصی‌سازی هستیم، در حالی که دولت باید رویکرد کلان خود را نسبت به صنعت خودرو مشخص کند.

به گزارش خودروکار -  علینژاد گفت: قدرت واقعی در جهان تولید است و موتور جنگنده‌ها، خودرو و فناوری‌های کلیدی از همین صنعت نشأت می‌گیرد. اگر رویکرد ما درست نباشد، تنها حرف‌های تکراری زده‌ایم.

 

 وی با تأکید بر اهمیت تفکر سیستمی در تصمیم‌گیری‌ها افزود: به جای درگیری بر سر اینکه صنعت خصوصی باشد یا دولتی، باید رویکرد حل مسئله داشته باشیم و ساختار صنعت را با دیدگاه علمی و راهبردی اصلاح کنیمجای تعجب است که برخیاعضای کمیسیون مجلس هنوز معتقدند باید با خصوصی‌سازی مخالفت شود، در حالی که نگاه ما باید فراتر از این اختلافاتباشد.

علی‌نژاد پیشنهاد داد: ما باید کمیته‌های راهبردی متشکل از نخبه‌ها تشکیل دهیم؛ افرادی که ذهنشان برای توسعه و پیشبردصنعت خودرو آماده است.  با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان مسیر پیشرفت را هموار کرد.

گفتنی است؛ بحث آزادسازی و خصوصی‌سازی صنعت خودرو ایران از اواخر دهه ۱۳۷۰ و با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شد. دولت در آن مقطع تصمیم گرفت بخشی از سهام خودروسازان بزرگ کشور، از جمله ایران‌خودرو و سایپا، به بخش خصوصی واگذار شود. هدف این اقدام افزایش بهره‌وری، کاهش تصدی‌گری دولت و ارتقای رقابت در بازار بود.

با وجود این، اجرای خصوصی‌سازی همواره با چالش‌هایی همراه بوده است. از یک سو مشکلات مدیریتی، دخالت نهادهای نظارتی و تعیین قیمت‌های دستوری، و از سوی دیگر وابستگی صنعت به زنجیره تأمین و سرمایه‌گذاری خارجی، روند توسعه واقعی را محدود کرده است.

در سال‌های اخیر، اختلاف نظر میان کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره خصوصی‌سازی و نقش دولت در صنعت خودرو، به موضوعی جنجالی تبدیل شده است.

در چنین فضایی، اظهارات جواد علینژاد بر اهمیت نگاه کلان، رویکرد سیستمی و بهره‌گیری از نخبه‌ها در تصمیم‌گیری‌های راهبردی تأکید دارد و نشان می‌دهد که اصلاح ساختار و مدیریت صنعتی، فراتر از بحث خصوصی یا دولتی بودن، کلید پیشرفت صنعت خودرو است

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار