کد خبر: ۶۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۴
با تشدید رقابت در چین

جنگ قیمت خودروهای برقی بزرگتر از همیشه شد

تخفیف‌های خودروهای برقی در چین به بالاترین حدش رسید و سود حاصل از آن محدود به سه خودروساز شد.

جنگ قیمت خودروهای برقی بزرگتر از همیشه شدبه گزارش خودروکار -   چین اخیرا به دلیل ارائه یارانه‌های قابل‌توجه برای خودروهای برقی شهرت پیدا کرده است و آمار جدید مربوط به آوریل نشان می‌دهد که تخفیف‌های این کشور به رکورد ۱۶.۸ درصد رسیده که نسبت به مارس ۰.۳ درصد افزایش داشته است.

در حالی که تخفیف‌های خودروهای برقی در بین رانندگان مورد استقبال قرار گرفته است، با توجه به اینکه تعداد کمی از تولیدکنندگان خودروهای برقی در چین سودآور هستند، این پیشنهادها، پایدار به نظر نمی‌رسند.

حدود ۵۰ تولیدکننده فعال خودروهای برقی در چین وجود دارد که بیشترین تعداد در بین تمام کشورهای جهان است. با این حال، در حال حاضر تنها سه تولیدکننده خودروهای برقی چینی بی‌وای‌دی، «سیرس» (Seres) و لی آتو (Li Auto) سودآور هستند.

بی‌وای‌دی، بزرگترین خودروساز جهان است، لی آتو، نزدیکترین رقیب «تسلا» در سرزمین چین است و «سیرس» خودروهای هوشمند با برند «آیتو» (AITO) تولید می‌کند. خودروهای « آیتو »، خودروهایی تمام برقی و هیبریدی با سیستم‌های پیشرفته کمک راننده هستند که از فناوری‌هایی مانند «لیدار» (LiDAR)، دوربین‌های «اچ دی»، رادارهای اولتراسونیک و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

روزنامه « ساوت چاینا مورنینگ پست» گزارش داد در چهار ماه اول سال ۲۰۲۵، خودروهای برقی چینی، ۳۳ درصد از کل صادرات خودرو این کشور را تشکیل دادند که حدود هشت درصد نسبت به دو سال گذشته افزایش یافته است. خودروهای برقی و هیبریدی در آوریل، ۳۳ درصد از صادرات خودروی سرزمین اصلی چین را تشکیل ‌دادند.

بی‌وای‌دی در استرالیا که یکی از رقابتی‌ترین مقاصد صادراتی تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی است، با ارائه وام‌های کم‌بهره و کاهش قیمت، به ویژه برای خودروهای پلاگین هیبریدی، متمایز بوده است.

در داخل چین، خودروهای برقی، ۴۳ درصد از کل فروش خودروهای چین را در فاصله ژانویه تا آوریل تشکیل می‌دادند که نسبت به سال گذشته، دو درصد افزایش یافته است. بانک جی‌پی مورگان پیش‌بینی می‌کند که خودروهای برقی چینی تا سال ۲۰۳۰، حدود ۸۰ درصد از بازار خودروی این کشور را تشکیل خواهند داد.

طبق گزارش اتو بلاگ، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که طی دو سال آینده، بازیگران کوچک‌تر در بازار رو به رشد خودروهای برقی چین توسط رقبای بزرگ‌تر خریداری شده یا به طور کلی از بازار خارج خواهند شد. خودروسازان، مدل‌های ارزان‌تر را برای تصاحب سهم بازار انبوه معرفی می کنند.

ایسنا

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار