به گزارش خودروکار - به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «آرش محبی نژاد» در گفتوگویی با اشاره به نامه اخیر این انجمن به وزارت صمت و بیان دغدغههای موجود در صنعت خودروسازی و قطعهسازی، افزود :سال گذشته از مجموع ۵۰ میلیارد دلاری که صنایع درخواست کرده بودند، ۱۳.۱ میلیارد دلار برای صنعت خودرو درخواست شد که فقط ۴.۹ میلیارد دلار آن بابت تولید خودروهای ساخته داخل (که بیش از ۵۰ درصد عمق ساخت داخل داشتند) اختصاص یافت.
وی گفت: به عبارتی مابقی این ارز به نام صنعت خودرو و به کام مونتاژکاری، موتورسیکلتهای مونتاژی، خودروهای تجاری، اتوبوس و غیره شد که ربطی به تولید خودرو داخلی نداشت.
محبی نژاد با بیان اینکه سهم ما فقط ۳۰ درصد ارز تخصیصی به نام صنعت خودرو بود، ادامه داد: این میزان ارز بین ۷۰۰ قطعه ساز داخلی و ۲ تا ۳ خودروساز بزرگ کشور تقسیم شد، این در حالی است که این تولید کنندگان باید برنامههای تولیدیشان را در سامانه بارگذاری، سازمان صمت استانها و وزارتخانه آنها را تایید کند و به عبارتی باید «هفتخان رستم» را طی کند.
محبی نژاد بیان داشت: امسال وضعیت بدتری را شاهد خواهیم بود چرا که ۲ میلیارد دلار ارز برای واردات خودروی ساخته شده تخصیص داده شده است که احتمال دارد به ۳ میلیارد دلار نیز افزایش یابد. این در حالیست که برنامه امسال سیکیدیکاران تولید ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو است که ۸۰ هزار دستگاه بالاتر از میزان تولید پارسال خواهد بود.
وی گفت: بر این اساس یک سیستم هفت خان رستم برای برای قطعه سازان و خودروسازان در نظر گرفته شده که پس از طی کردن آن تازه نام آن «ثبت سفارش» میشود؛ این در حالیست که کافیست یک نمایندگی واردات خودرو داشته باشیم یا سیکیدی کار باشیم تا به راحتی ارز دریافت کنیم، اما اگر قطعه ساز یا خودروساز داخلی برنامه توسعهای داشته باشد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به راحتی به آن ارز تخصیص نمیدهد.
دبیر انجمن قطعه سازان کشور ادامه داد: پس از عبور از ثبت سفارش، تازه به «تخصیص ارز» میرسیم که در اختیار بانک مرکزی است که خود مواردی همچون اولویتبندی، نظر دستگاهها و هزار و یک مورد دیگر دارد و دست آخر میگوید «اگر چنانچه ارز صادرکنندگان آمد من اقدام به تخصیص خواهم کرد.»
وی تصریح کرد: این تخصیص اصولاً باید ۲۰ روزه باشد اما قطعه سازانی داریم که بیش از ۱۵۰ روز گذشته و نتوانستهاند ارز دریافت کنند. همه اینها در حالی است که هیچ ارزی برای نوسازی ماشین آلات و خطوط تولید نیز نمیتوانیم دریافت کنیم.
محبینژاد با اشاره به شعار امسال «سرمایهگذاری برای تولید» گفت: صنایع خودروسازی و قطعه سازی کشور به شدت پوک شدهاند و حداقل ۱۵ سال است که در زمینه فناوری، دانش فنی و ماشین آلات سرمایهگذاری خوبی انجام نندادهاند؛ همچنین نیروی انسانی زبده موجود در این بخش، یا مهاجرت کرده یا جذب سایر صنایع شده است.
وی یادآور شد: علاوه بر اینها، قیمت گذاری دستوری این صنعت را برای سرمایهگذاری به شدت غیر جذاب کرده است و باید فکر اساسی به حال نحوه ثبت سفارش، نحوه تخصیص و تامین ارز انجام شود.
دبیر انجمن قطعه سازان کشور اظهار داشت: این وسط فاجعهای مثل انفجار گمرک شهید رجایی رخ میدهد که هم زیان مستقیم و هم زیان عدم النفع را برای صنعت خودروسازی به دنبال داشته است؛ به عبارتی تیراژ تولیدمان بیش از این افت خواهد کرد.
وی یادآور شد: برخی قطعات خاص در گمرکات موجود بود که تامین آنها زمانبر است و اکنون دچار حادثه شده و باید سریعا از طریق حمل هوایی تامین شود تا با کاهش شدید تولید مواجه نشویم.
محبی نژاد با بیان اینکه خطر کاهش تولید جدی است، خاطرنشان کرد: ما هنوز از موجودیهای قبلی انبارهایمان استفاده میکنیم و بسیاری قطعه سازان در تلاشند از طریق حمل هوایی یا حمل زمینی سریعاً قطعات مورد نیاز خطوط تولید را تامین کنند. با این وجود، تمدید نشدن بخشنامه ترخیص ۹۰ درصدی بر مشکلات افزوده است که امیدواریم تمدید شود.
حتی هزینه حمل برخی اقلام خاص، دو برابر هزینه خود قطعه است اما قطعه سازان آن را به جان میخرند تا خطوط تولید با توقف مواجه نشود.
وی اظهار داشت: امروز بسیاری شرکتهای بزرگ ما با برنامه زمانبندی شده اختلاف فاحش دارند و تصور میکنم به تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری مطابق برنامه وزارت صمت نرسیم.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور بیانداشت: در این راستا تاکنون جلساتی با معاون ارزی بانک مرکزی، رئیس هیات عامل ایدرو و مسئولان وزارت صمت برگزار کردهایم، اما شخص وزیر هنوز جلسهای در این خصوص با ما قطعهسازان برگزار نکرده است.
وی با بیان اینکه بدنه وزارت صمت در این زمینه تلاش زیادی داشته، گفت: آنچه از راس هرم وزارتخانه انتظار میرفت را شاهد نیستیم و تاکنون سه نامه به وزارتخانه زده و مکاتبه کردهایم، اما بازخورد قابل قبولی دریافت نشده است.
محبینژاد خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ادامه روند فعلی و عدم دریافت نظرات بخش خصوصی، تیراژ تولید را به شدت کاهش خواهد داد و از بار مشکلات نخواهد کاست؛ پیشنهاد میکنم از این همراهی بخش خصوصی و انجمنها استفاده کنید و صدای صنعت خودرو را بشنوید.
وی به پدیده خودروهای ناقص اشاره کرد که اکنون گریبانگیر دو خودروساز بزرگ کشور شده و خاطرنشان کرد: افق پیش رو وضعیت خوبی را نشان نمیدهد.
دبیر انجمن قطعه سازان کشور در خاتمه گفت: امسال متاسفانه دستکم ۶ تا ۷ میلیارد دلار برای سی کی دی کاری و مونتاژ کاری از سوی دولت تخصیص مییابد که به معنای اشتغال برای خارجیها به ویژه چینیهاست، اما هیچ تسهیلگری برای تولیدکننده و کارگر ایرانی انجام نشده است؛ تولید کنندگانی که در ایام سیاه تحریم حتی نگذاشتند یک روز تولید خودرو در کشور با توقف مواجه شود؛ بنابراین انتظار داریم دست کم شرایط برای تولید داخل و مونتاژ کاری برابر و یکسان باشد.