به گزارش خودروکار - در این طرح نیز خبری از شرط و شروط خودروساز برای افتتاح حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه نیست که پیشتر در دور قبلی از سوی سیاستگذار بهعنوان متهم ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو معرفی شده بود اما اینبار با وجود ادامه این سیاست از سوی خودروساز، به نظر میرسد تعداد متقاضیان تحتتاثیر اعلام قیمتهای جدید این شرکت که به طور میانگین بیش از ۶ درصد افزایش یافته، کاهشی بوده است.
جزئیات جدیدترین طرح فروش ایران خودرو نشان میدهد که چهار میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۷۷ نفر در طرح عادی ثبتنام کردند که نگاهی به ثبتنامکنندگان در سایر طرحها نشان از این دارد که بیشترین استقبال از طرح عادی بوده است، با این وجود سهم آنها تنها ۳۰ درصد از ۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی عرضه شده در این طرح است. بنابراین ۱۹هزار و ۵۶۰ دستگاه خودرو بین متقاضیان عادی تقسیم میشود که شانس خرید خودرو برای هر متقاضی را به ۰.۴ درصد میرساند.
افزون بر این، در این طرح فروش خودروساز ۴۲۹ هزار و ۸۲ نفر در قالب طرح جوانی جمعیت و ۶۹ هزار و ۷۳۸ نفر در قالب طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ثبتنام کردند. تعداد خودروهای عرضهشده در این طرح ۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو است که در قالب سه طرح فروش فوری با موعد تحویل ۳۰ روزه، فروش فوقالعاده با موعد تحویل ۹۰ روزه و پیشفروش با موعد تحویل حداقل چهار ماه پس از عقد قرارداد به متقاضیان عرضه میشود.
در هشتمین دور طرح فروش ایرانخودرو تعداد خودروهای عرضهشده به ۷۳ هزار دستگاه میرسید که با توجه به رقم اعلام شده در این دوره، با یک کاهش بیش از ۱۰ درصدی مواجه شده است. ضمن اینکه در این مرحله، محصولات ریرا، پژو ۲۰۷، تارا، سورن، رانا پلاس و دنا پلاس در معرض فروش قرار گرفتهاند.
نکته دیگری که در این طرح فروش خودنمایی میکند؛ استقبال متقاضیان از ثبتنام در طرح فوری است که تعداد آنها را به دومیلیون و ۳۴۲ هزار و ۷۴۸ نفر رسانده، در مقابل کمترین استقبال از طرح پیشفروش بوده که تعداد ثبتنامکنندگان در این طرح ۶۳۸ هزار و ۳۵۷ نفر اعلام شده است. به نظر میرسد نااطمینانی از تحولات آتی در صنعت خودرو که ممکن است بهتبع نوسانات ارزی هزینه تولید برای تولیدکنندگان مضاعف شود و در نتیجه آنها تصمیم به افزایش بهای محصولات خود بگیرند، متقاضیان خرید خودروی کارخانهای را مجاب کرده که طرح فوری را به اشکال دیگر فروش مثل طرح پیشفروش ترجیح دهند.