امیرحسن کاکایی در گفتوگو با خبرنگار خودروکار، در رابطه با میزان فروش سالیانه صنعت خودرو در سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: اعداد اعلامی با توجه به شرایط فعلی و روندی که از چند سال گذشته آغاز شده، دست یافتنی است و قراردادهای منعقد شده با محوریت توسعه خودرو با همکاری خارجیها و طراحی خودرو ملی در راستای دستیابی به هدف میزان فروش سالیانه صنعت خودرو تأثیرگذار است.
او افزود: در قراردادهای اخیر خودرویی صادرات خودرو و انتقال دانش لحاظ شده اما باید تأکید شود که برای انتقال فنّاوری به کشور نیاز به محل و احساس دریافت فنّاوری وجود داشته باشد.
کاکایی خاطرنشان کرد: برای آنکه انتقال فنّاوری به محصول نهایی تبدیل شود نیاز است تا یک سری فرآیندها همچون تحقیق و توسعه را پیگیری کرد و احساس میشود باید ارتباط موثری مابین مراکز تولیدی و صنعتی و مراکز دانش بنیان وجود داشته باشد که در حال حاضر این ارتباط به شدت ضعیف است.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: بازار ایران گنجایش مشخصی دارد و به نظر میرسد با این شرایط اهداف تعیین شده با نگاه به صادرات خودرو و قطعات است و برای دستیابی به این هدف با انتقال دانش، تولید محصول بهروز و تقویت ارتباطات خارجی کشور به صورت ویژه پیگیری شود.
او تصریح کرد: صادرات تنها به صرف تولید محصول با کیفیت رخ نخواهد داد و نیاز است تا دولتها برای صادرات و عرضه محصولات خود به بازارهای هدف رایزنی و ارتباطات قوی داشته باشند.
کاکایی یادآور شد: برای دستیابی به اهداف سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو باید یک سری تمهیدات، سیاسی، اقتصادی و کلان در کشور وجود داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: باید توجه داشت که برای دستیابی به اهداف 1404 تمام فرآیندهای تعیین شده و پیش شرطهای لازم هماهنگ به جلو پیش برود، در غیراینصورت حرکت رو به رشد صنعت خودرو با مشکل مواجه خواهد شد، به طور مثال اگر بهترین محصول تولید شود اما به بازارهای هدف صادر نشود، با زیان همراه خواهد بود.
او افزود: سند راهبردی منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سند کلان صنعت است و به نظر میرسد باید از سوی دولت منتشر میشد تا ارگانهای مختلف همچون وزارت اقتصادی و دارایی، وزارت نفت و وزارت کشور که در موفقیت آن دخیل هستند، برنامه مناسبی برای همراهی وزارت صنعت ارائه میکردند.
کاکایی گفت: در مجموع اهداف انتخاب شده در سند خودروسازی وزارت صنعت، آرمانی نبوده و توان دستیابی به این اهداف وجود دارد و در صورت دستیابی به این اهداف تحول قابل توجهی در صنعت خودرو رخ خواهد داد.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در مجموع میتوان گفت برنامه استراتژیک هر صنعتی وابستگی شدیدی به برنامه استراتژیک کلان هر کشور دارد و باید فضای کلان به صورت یکپارچه مدیریت شود.
او در پاسخ به این سؤال که آیا هدف تعیین شده از فروش سالیانه صنعت خودرو در سالجاری به میزان 20 میلیارد دلار با شرایط حال حاضر محقق خواهد شد، گفت: با توجه به شرایط فعلی صنعت خودرو و روند دو سال گذشته این صنعت که قطعهسازی را در دل خود جای داده، فروش 20 میلیارد دلار خودرو و قطعه در پایان سالجاری محقق خواهد شد.
انتهای پیام/