به گزارش خودروکار، نگاهی به سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش خودرو نشان میدهد که اشتغال این صنعت در سال ۹۳، معادل ۱۷۰ هزار نفر بوده که هدفگذاری برای سال ۹۶ افزایش این میزان و رسیدن به ۲۰۰ هزار نفر اشتغال است هرچند گامهای بزرگی همچون دستیابی به اشتغال ۲۵۰ هزار نفری در صنعت خودرو و قطعات برای سال ۱۴۰۴ پیشبینی شده است.
در سال ۹۳ سهم اشتغال صنعت خودرو از اشتغال بخش صنعت معادل ۱۲ درصد بوده که براساس پیشبینیها در برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت این میزان باید به ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۶ برسد.
همچنین هدفگذاری انجام شده در این سند برای این بخش در افق ۱۴۰۴ نیز ۱۵ درصد پیشبینی شده که البته این برنامهریزی براساس اطلاعات واحدهای صنعتی بالای ۱۰ نیرویانسانی است.
مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خودروکاربا تشریح اینکه منظور از اشتغال مستقیم در صنعت خودرو تعداد افراد بیکار شده در اثر توقف کامل صنعت خودرو ایران است، توضیح میدهد که بر اساس آمار ارائه شده از سوی انجمن خودروسازان ایران، درحالحاضر در گروه ایرانخودرو ۵۴ هزار نفر مشغول بهکار هستند که این تعداد در گروه سایپا به ۴۸ هزار نفر میرسد.
سعید مدنی تعداد افراد شاغل در شرکتهای خصوصی را ۲۰ هزار نفر دانست و افزود: با این حساب، تعداد افراد شاغل در مجموعه خودروسازان ۱۲۲ هزار نفر است.
وی درباره تعداد افراد شاغل در صنعت قطعه نیز اظهار کرد: هماکنون شرکتهای سازهگستر، ساپکو و مگاموتور با ۶۰۰ شرکت قطعهساز به صورت مستقیم کار میکنند. در عین حال ۶۰۰ قطعهساز کوچکتر نیز با دیگر شرکتها همکاری میکنند.
مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه درحالحاضر نیرویانسانی شرکتهای ساپکو، سازهگستر، مگاموتور و رنوپارس ۲۶۵ هزار نفر است، تصریح کرد: درحالحاضر در مجموع ۲۶۵ هزار قطعهساز در شرکتهای قطعهسازی مشغول به فعالیت هستند.
مدنی فعالان شاغل در کاربریسازان خودروهای تجاری را ۳ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: جمع مستقیم شاغلان در تولید خودرو و قطعه ۳۹۰هزار نفر است.
اشتغال مستقیم ۸۵۵ نفریوی تعداد کسانی که با توقف کامل تولید خودرو از کار بیکار میشوند را در بخش خودروسازان ۱۲۲ هزار نفر دانست و گفت: این تعداد در بخش قطعهسازان به ۲۶۵هزار نفر و در بخش کاربریسازان به ۳ هزار نفر میرسد. این در حالی است که اشتغال مستقیم تولید قطعه و خودرو ۳۹۰ هزار نفر است.
مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت تعداد شاغلان در بخش مواد اولیه و واسطه را به صورت تخمینی ۳۸۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: جمع شاغلان مستقیم تولید ۷۷۰ هزار نفر است و در عین حال نمایندگان مجاز فروش و خدمات پس از فروش ۵۶ هزار نفر، شاغالان فعال در بخش لجستیکی ۲۳ هزار نفر و شاغلان در بخش خدمات ۶ هزار نفر هستند که جمعیتی افزونبر ۸۵ هزار نفر را شامل میشود.
به گفته مدنی، تعداد شاغلان مستقیم تولید و خدمات ۸۵۵ هزار نفر است.
وی در ادامه در تشریح اشتغال غیرمستقیم صنعت خودرو نیز تصریح کرد: تعداد کسانی که به ارائه خدمات به ناوگان ۱۵ میلیون خودرو در حال تردد در کشور میپردازند شامل این بخش خواهند شد که بر اساس اعلام انجمن جهانی خودروسازان، به ازای هر شغل مستقیم، ۵ شاغل غیرمستقیم در خدمت این صنعت هستند.
وی در تشریح میزان اشتغال مستقیم تولیدکنندگان مواد اولیه و مواد واسط موردنیاز قطعهسازان نیز گفت: مشاور زیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حق سهم صنعت خودرو از شاغلان در تولید صنایع ریختهگری، قالبسازان و سازندگان ابزار و تجهیزات، شاغلان تولید اقلامی مانند انواع شیشه، باتری، لاستیک، فلزات، موادشیمیایی، پتروشیمی و نساجی دیده میشود.
مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نحوه محاسبه میزان اشتغال این بخش از طریق سهم خرید از کل محصولات کارخانه موردنظر بهدست میآید، برای نمونه اگر ۱۰ درصد از کل محصولات فولاد مبارکه برای استفاده در صنعت خودرو خریداری میشود، ۱۰درصد کل نیرویانسانی فولاد مبارکه به صورت غیرمستقیم در خدمت صنعت خودرو هستند.
اشتغال مستقیم ۷۷۰ هزار نفریمدنی جمع اشتغال در ارتباط مستقیم تولید را ۷۷۰ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: به صورت تخمینی ۳۸۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در خدمت صنعت خودرو هستند.
وی تعداد شاغلان در نمایندگان مجاز خدمات پس از فروش را ۴۲ هزار نفر دانست و افزود: تعداد افراد فعال در میان عاملان فروش و قطعه ۹ هزار نفر و در ایساک، سایپایدک و سایر شرکتهای خدمات پس از فروش ۵ هزار نفر است که با این احتساب، تعداد شاغلان در جمع خدمات فروش و پس از فروش به ۵۶ هزار نفر میرسد.
مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت تعداد افراد فعال در بخش لجستیک صنعت خودرو را ۲۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۳ هزار نفر در بخش خودروبر و ۱۰ هزار نفر نیز در بخش حملونقل مواد مشغول به کار هستند.
مدنی درباره تعداد افراد شاغل در زمینه اشتغال خدمات کلی به صنعت خودرو نیز اظهار کرد: حق سهم این صنعت از کارکنان هر نهاد دولتی که در ارتباط مستقیم و روزمره با این صنعت قرار دارند مانند بانکها، گمرکات کشور، بازرگانی خارجی، شرکتهای خدماتی و پیمانکاری تهیه لباس کار، سرویس غذا، فضای سبز و سازمانهای تبلیغاتی ۶ هزار نفر است.
وی ادامه داد: بر این اساس جمع اشتغال خدمات در ارتباط مستقیم با تولید ۸۵ هزار نفر و جمع مستقیم تولید و خدمات در ارتباط مستقیم تولید ۸۵۵ هزار نفر است.
اشتغال غیرمستقیم در صنعت خودرو نیز شامل شاغلان در ارائه خدمات خودوریی به ۱۵ میلیون خودرو در حال تردد در کشور است.
به گفته مدنی، براساس آمار مرکز آمار ایران، اگر بهطور میانگین در ۳۶۰ هزار واحد خدماتی و تعمیرگاهی پس از فروش ۳ نفر مشغول به کار باشند، یک میلیون نفر در این بخش شاغل هستند که سهم خدمات آنها به محصولات فروخته شده خودروسازان در دوران گارانتی ( ۲ سال نخست) به طور تقریبی صفر است.
مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: رانندگان شرکتهای باری، مسافری، شاغلان پایانهها، شاغلان در خدمات شهری، شاغلان خدمات برونشهری و شرکت پالایش وزارت نفت و نهادهای مرتبط و در نهایت شرکتهای خدمات بیمهای در ردیف اشتغالهای غیرمستقیم صنعت خودرو قرار میگیرند.
به گفته وی، بر اساس اعلام انجمن جهانی خودروسازان به ازای هر شاغل مستقیم، ۵ شاغل غیرمستقیم در خدمت صنعت خودرو قرار دارد.
هدفگذاری برای افزایش میزان اشتغال در این صنعت در حالی انجام میشود که باید در نظر گرفت تا افق ۱۴۰۴، بیشک شاهد تغییراتی در روند کاری خودروسازان و استفاده از فناوریهای پیشرفته خواهیم بود که این روند ضمن اتوماسیون کردن سیستم تولید، نقش بسزایی در کاهش اشتغال این بخش خواهد داشت که هدفگذاری در این بخش را با تردید همراه خواهد کرد.
منبع:صمت
انتهای پیام/