به گزارش خودروکار - خرید خودرو در ایران بیشتر به یک مسابقه بخت آزمایی تبدیل شده است تا خرید یک وسیله برای حمل و نقل و آسایش خانواده.
پس از ثبت نام بیش از ۲.۵ میلیون نفر در لاتاری یکی از شرکت های خودرویی، تخمین زده می شود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازارهای مالی و دارایی شود که می تواند تعادل این بازارها را کاملا در هم بریزد.
در گذشته نیز شرکتهای خودرویی هر چندماه یکبار مردم را وارد یک لاتاری میکردند که دولت سیزدهم با ایجاد سامانه یکپارچه خودرو تا حدود زیادی مقابل این موضوع ایستاد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند، نوسان و افزایش قیمت در بازارهای مالی و دارایی که از روز گذشته آغاز شده، نتیجه آزادسازی پول های بلوکه شده است.
آزادشدن ۳۰۰ همت پول بلوکه شده مردم در بانکها میتواند، همه بازارهای مالی را با تلاطم شدید روبرو کند. پیش بینیها نشان میدهد، حدود ۱۰ همت سود بانکها از این فرایند بلوکه سازی بوده است.
صنعت خودرو در ایران به دلیل دولتی بودن، قیمت گذاری دستوری و وجود مافیا زیانده بوده و هر چندماه یک بار همه بازارها را با خود همراه کرده و آنها را نیز متلاطم میکند.صادق محبی، کارشناس بازار سرمایه میگوید که نداشتن برنامه مشخص در وزارت صمت، خودروسازان را وادار به فروشهای این چنینی میکند.
حمید گنجخانی، کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است، باید روشهای بنگاهداری در شرکتهای خودروسازی تغییر کند و با ازادسازی واردات، دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند تا زمانی که بازار خودرو از حالت انحصاری و قیمتگذاری خودرو خارج نشود و شاهد اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار باشیم، هر شیوه عرضه ای با چنین تقاضایی روبرو خواهد شد و نباید به مردم در این باره خرده گرفت.
در صورتی که ۱۰ درصد از این پول وارد بازار سرمایه شود، بخش عمدهای از مشکلات این بازار حل خواهد شد.
فارس