به گزارش خبرنگار خودروکار، محمدرضا نعمت زاده امروز در نشستی خبری با بیان اینکه در بخش صنعت در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته رشد را نشان می دهد، تصریح کرد: در بخش صنعت رکودی وجود ندارد و رشد این بخش در مدت زمان اعلام شده در سال گذشته، ۵ درصد بوده است.
او ادامه داد: در طول شش ماه گذشته اکثر صنایع ما درخواست توسعه داده اند و این نشان دهنده فضای امید است یعنی به آینده اعتماد دارند.
او همچنین در پاسخ به پرسش خودروکار مبنی براینکه حدود شش ماه است وعده امضای چند قرارداد خودرویی از سوی مسئولین وزارت صنعت داده می شود اما همچنان هیچ خبری نیست، دلیل این تاخیرها چیست؟ گفت: در دو مورد بالاي ٩٥ درصد توافق شده و ما ديديم كه تعجيل نمي تواند به نفع ما باشد،رنو بسيار جدي است و به ما نامه داده است و با توجه به اينكه در مورد بن رو قيمت را اضافه كرديم، هيات مديره رنو قبول کرد و اميدواريم كه كار مفيدي باشد.
وزیر صنعت افزود: در مورد بنز هم كار تمام شده و ما در حال گروكشي هستيم براي افزايش سهم داخل چون مي خواهند قطعات موتور را وارد كنند و ما مي گوييم امكان ساخت داخل وجود دارد.
نعمت زاده در پاسخ به اینکه گفته می شود بانک مرکزی قرار است جلسه ای با وزارت صنعت داشته باشد تا نرخ سود خودروسازان را مطابق با نرخ سود مصوب هماهنگ کنند؛ توضیح داد: هفته قبل در کمیته اعتباری بانک مرکزی جلسه ای بود. پیش از آن جلساتی را با خودروسازان داشتیم تا رقم سود خود را که برای جذب نقدینگی تعدیل کنند. در نهایت با بررسی خودروسازان به نتیجه مشترکی رسیدیم که به زودی اعلام می شود.
او درباره اینکه چرا برخی از شرکت های واردکننده خودرو هنوز از شرکت های واسط مجوز دارند، اظهار کرد: نمایندگی تعریف رهایی داشت و به دلیل تحریم از گرفتن نمایندگی سرباز می زدند و خودروهای دست دوم می فروختند. ما برای اینکه این موضوع را ساماندهی کنیم این شرایط را گذاشتیم که اگر از نمایندگی واسط هم مجوز اخذ شد اشکالی ندارد. بعد از برجام قانون سختیگرانه تر شد اکنون باید نمایندگی ها از شرکت مادر باشد. طبق گزارشاتی که ما دریافت کردیم این شرکت ها اکنون وضعیت خوبی دارند و چون روند مذاکرات متفاوت است مدت زمان برخی برای گرفتن مجوز از شرکت های مادر تمدید شده است.
وزیر صنعت همچنین با اشاره به قرارداد سایپا و سیتروئن گفت: قرارداد این دو شرکت وارد مرحله اجرایی شده و سیتروئن قسط اولیه خود را واریز کرده است.
نعمت زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق آیین نامه ارتقای کیفیت خودروها باید خودروهای سبک با عمر بیش از ۱۰ سال از ابتدای سال ۹۵ از رده خارج می شدند، شما قبلا گفته بودید به دلیل تحریم ها این اتفاق عملی نشده، چرا در سالهای اخیر که تحریم ها تا حدی برطرف شده اند، آیین نامه ارتقای کیفیت خودروها عملی نشد؟ گفت:در این مورد ۲ کار می توان انجام داد، یکی روش تشویقی و پرداخت وام به دارندگان خودرو است و دیگری از طریق قوه قهریه که پلیس جلوی خودروهای از رده خارج را بگیرد.
او تصریح کرد: تسهیلات مختصری برای نوسازی ناوگان تاکسی رانی فراهم شد و ۴۸ هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شد.
انتهای پیام/