در گفتوگو با «خودروکار» مطرح شد؛
خودروسازان تن به ادغام نمیدهند/ تغییر ارز مبنای واردات قطعات به ضرر خودروسازان تمام شد
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه طرح ادغام خودروسازان تا به امروز اجرایی نشده است، گفت: خودروسازان کوچک علاقهای به ادغام ندارند و در این زمینه به نظر میرسد دولت باید برنامههای تشویقی در نظر بگیرد که از سوی دیگر وزارت صنعت برنامه سختگیرانه در زمینه صدور و فعالیت خودروسازان را به اجرا گذاشته است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، احمد نعمت بخش در گفتوگو با خودروکار، در رابطه با طرح ادغام خودروسازان اظهار کرد: تا به امروز در این زمینه ادغامی صورت نگرفته و خودروسازان به اصطلاح کوچک که تیراژ تولید آنها کم است تا به حال حاضر به ادغام نشدهاند که به نظر میرسد دولت برای اجرا و ایجاد علاقه در خودروسازان کوچک برای ادغام باید برنامههای تشویقی در نظر بگیرد.
او افزود: از برنامههای تشویقی دولت برای اجرای این طرح میتوان به معافیتهای مالیاتی و تسهیلات بانکی اشاره کرد، که به نظر میرسد بدون وجود تشویقهای دولتی ادغامی صورت نخواهد گرفت.
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه زمانی که تعداد خودروسازان و تیراژ تولید متناسب نباشد، تولید همراه با صرفه اقتصادی نیست، گفت: عدم صرفه اقتصادی، تولید را با سختی همراه خواهد کرد، که در مجموع میتوان گفت زمانی قطعه سازی، قالب سازی و هزینههای جانبی تولید به صرفه خواهد بود که تیراژ تولید بیش از 200 هزار دستگاه باشد.
او یادآور شد: در تیراژ پایین قطعه سازی داخلی نسبت به واردات از کشورهای دیگر مقرون به صرفه نیست.
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی سازنده کامیون و ماشین سنگین در ایران وجود دارد، تاکید کرد: در سالهای گذشته مجوزهای بسیاری برای ایجاد و راه اندازی شرکتهای خودروسازی ارائه شده که نعمت زاده تا حدودی به این مجوزها سرو سامان بخشیده است.
نعمت بخش با تاکید بر اینکه مجوز خودروسازی نسبت به گذشته سختگیرانهتر صادر میشود، گفت: وزارت صنعت به جای آنکه برای ادغام خودروسازان طرحهای تشویقی در نظر بگیرد، شرایط سختی را پیش روی خودروسازان قرار داده که از این موارد میتوان به افزایش حق گمرکی واردات قطعات خودرو اشاره کرد.
او تصریح کرد: در سال 1394 زمانی که میزان داخلی سازی خودرو کمتر از 14 درصد بود باید حق گمرکی معادل یک خودرو پرداخت شود که این میزان در سال گذشته افزایش یافت و هر خودروسازی که داخلی سازی آن کمتر از 20 درصد بود باید تعرفه معادل خودرو کامل بپردازد و از سوی دیگر در سال گذشته تعرفه واردات قطعات افزایش یافت.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: در کنار افزایش تعرفه و حق گمرکی، در اسفندماه سال گذشته مصوب شد، خودرویی که کمتر از 20 درصد داخلی سازی دارد باید با ارز آزاد فرآیند خرید و واردات آن محاسبه شود.
او با انتقاد به این رویه دولت، خاطرنشان کرد: در اسفندماه تغییر ارز برای داخلی سازی کمتر از 20 درصد مصوب شد و زمان اجرای آن از اول فروردین ماه اعلام شد که این موضوع ضرر بسیاری را به خودروسازان وارد کرده، زیرا خودروساز دیگر توانی برای دریافت مابهتفاوت قیمت خودرو فروخته شده را ندارند.
نعمت بخش در پاسخ به این سوال که آیا طرح ادغام خودروسازان داخلی تا پایان عمر دولت یازدهم به ثمر میرسد، گفت: بعید به نظر میرسد که این طرح تا پایان دولت فعلی اجرایی شود و سختگیریهای وزارت صنعت تا حدودی در مسیر اجرای طرح ادغام تاثیرگذار است.
انتهای پیام/