کد خبر: ۵۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
در گفت‌وگو با «خودروکار» مطرح شد؛

سهم داخلی سازی در قراردادهای جدید باید افزایش یابد/ رفع موانع تولید، موتور محرک سرمایه‌گذاری و اشتغال

یک فعالیت صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه قراردادهای خودرویی تا حدودی طولانی شده است، گفت: در راستای تحقق شعار سال جاری مبنی بر تأکید بر تولید و اشتغال باید موانع موجود بر سر راه تولید و سرمایه‌گذاری رفع شود.
ساسان قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، در رابطه با بررسی وضعیت صنعت خودرو در سال گذشته و پیش‌بینی وضعیت آن در سال جاری اظهار کرد: وضعیت صنعت خودرو که متشکل از خودروسازی و قطعه‌سازی است در سال گذشته مثبت ارزیابی می‌شود.

او افزود: با توجه به آمار، رشد تولید کاملاً محسوس بوده و در سال گذشته در پی دستیابی به توافق هسته‌ای، قراردادهایی در زمینه تولید مشترک در صنعت خودرو با شرکت‌های اروپایی به نتیجه رسید و از سوی دیگر شرکت‌های خودروسازی اقدام به معرفی خودروهای جدید کردند که نشان از توجه به امر طراحی و نمونه‌سازی دارد.

این فعال حوزه قطعه‌سازی یادآور شد: در سال گذشته با وجود آنکه مشکلاتی در دریافت مطالبات قطعه سازان وجود داشت، اما تحویل قطعه به شرکت‌های خودروسازی انجام شد و در دشواری‌ها قطعه سازان با خودروسازان همراه هستند.

قربانی به نقاط ضعف در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تا حدودی قراردادها زمان‌بر شد و در زمینه داخلی سازی باید بهتر عمل می‌شد و به نظر می‌رسد باید روند داخلی سازی قطعات بازنگری شود و میزان داخلی سازی رشد قابل توجهی به خود بگیرد.

او با تأکید بر اینکه در قراردادهای جدید همکاری تولید خودرو عمق داخلی سازی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: اگر برنامه اصلی سال 96 با توجه به شعار سال بحث تولید و اشتغال است، قراردادهای اخیر خودرویی و داخلی سازی آن‌ها بر این مهم بسیار تأثیرگذار است.

این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: در سال جاری باید بحث ارتقا ایمنی مدنظر قرار گیرد و این مورد در حالی مطرح می‌شود که بخشی از رشد تصادفات ارتباط ویژه‌ای با خطای انسانی دارد اما با توجه به تمام این موارد باید رشد و ارتقا ایمنی خودروها در دستور کار قرار گیرد.

قربانی با اشاره به اینکه باید در واردات قطعات از کشورهای بدون فناوری فاصله گرفته شود، گفت: در سال 1396 برای آنکه در چارچوب شعار مهم سال قدم برداشته شود، باید به تولید توجه ویژه‌ای شود و در راستای توسعه تولید و سرمایه‌گذاری برخی از موانع رفع شود، از این موارد می‌توان به دریافت مالیات، بیمه و ... اشاره کرد.

او اظهار کرد: در شرایط فعلی، تولید وضعیت مناسبی ندارد و جهان به سمتی حرکت کرده تا شرایط سرمایه‌گذاری فراهم شود و با رفع موانع تولید در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان اقدامات مناسبی انجام داد.

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار