کد خبر: ۵۴۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

قیمت خودرو یک ماه ۴۰ درصد گران شد؛ قطره چکانی کم شد

بررسی بازار خودرو حکایت از آن دارد که ترمز قیمت خودرو طی یک هفته اخیر تا حدودی کشیده شده است که البته هنوز نتوانسته به قیمت های حدود دو ماه قبل برگردد.
به گزارش خودروکار ، با ورود به فصل پاییز و جهش یک باره قیمت دلار در بازار آزاد که حتی به مرزهای ۴۴ هزار تومان نیز رسید، خودرو نیز به تناسب با آن با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شد؛ به شکلی که قیمت خودرو در بازار آزاد به صورت میانگین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان جهش کرد.

به اعتقاد کارشناسان، به دلیل تبدیل شدن خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای، اصلی ترین عامل افزایش قیمت خودرو نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد است؛ در واقع به دلیل کاهش ارزش پول ملی، افراد برای حفظ سرمایه خود به خرید خودرو روی آورده اند که به با توجه به عرضه کم و تقاضای بالا، این جریان منجر به تلاطم قیمتی در بازار شده است. (جزئیات بیشتر)

در این بین با توجه به کاهش نسبی قیمت دلار در بازار و ریزش حدود ۲ تا ۳ هزار تومانی طی روزهای گذشته، قیمت خودرو نیز به همان تناسب در بازار آزاد دستخوش تغییر شد.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها در یک ماه

در این ارتباط سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه نوسانات ارزی تأثیر خود را بر کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو می‌گذارد و موجب نابسامانی بازار و افزایش قیمت خودرو می‌شود، می‌گوید: قیمت خودروهای داخلی و خارجی در یک هفته اخیر حدود ۱۰ درصد کاهش و نسبت به ماه گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، امروز هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۴۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فرمان برقی ۵۶۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف شیشه‌ای ۶۰۷ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۲۹۴ میلیون تومان، تیبا ۲ معادل ۲۹۸ میلیون تومان، ساینا اس ۳۰۲ میلیون تومان، کوییک آر دنده‌ای ۳۰۵ میلیون تومان و کوییک آر اتوماتیک ۴۱۲ میلیون تومان قیمت خورد.

مؤتمنی با اشاره به خودروهای خارجی وارداتی، معتقد است که در صورت عرضه خودروهای وارداتی به بازار قدم مثبتی در خصوص کاهش قیمت‌ها برداشته خواهد شد، ولی هنوز تعرفه‌ها مشخص نشده است.

عرضه خودرو در بورس باید مستمر باشد

از سویی دیگر عرضه کم خودرو یکی از مشکلات اساسی در بازار خودرو محسوب می‌شود و وزارت صمت نیز تلاش دارد با عرضه خودرو در بورس کالا به نوعی این خلأ را پر کند؛ موتمنی در این ارتباط ضمن اشاره به اینکه عرضه فعلی پاسخگوی نیاز بازار نیست، مشکل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار محدودیت عرضه می‌داند و می‌گوید: به عنوان مثال خودرویی که در بورس عرضه می‌شود اگر روزانه عرضه شود مشکلی ایجاد نمی‌شود، ولی وقتی ۱۰ روز خودرو عرضه می‌کنند سپس به مدت یک‌ماه عرضه نمی‌شود، تأثیر خود را بر بازار می‌گذارد.

در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار آزاد آمده است؛ البته باید اشاره شود که این قیمت‌ها بر اساس نرخ‌های متوسط اعلامی از سوی فروشندگان جمع آوری شده و ممکن است در مناطق مختلف، قیمت‌های متفاوتی اعلام شود.

مهر

انتهای پیام/م

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار