به گزارش خبرنگار
خودروکار، پس از تصویب طرح ساماندهی خودرو، مقدمات اجرای عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان یکی از بندهای اصلی این طرح آغاز شد این در حالی بود که کارشناسان بازار سرمایه این اقدام را غیرعملی عنوان و تاکید داشتند که تجربه عرضه خودرو در بورس نمی تواند راهکار مناسبی برای کشف قیمت واقعی خودرو باشد و تجربه مشابهی نیز در سایر کشورها در این باره وجود ندارد.
در نهایت پس از کش و قوس های فراوان در آخرین روزهای اردیبهشت ماه عرضه خودرو در بورس کالا استارت خورد. با گذشت بیش از سه ماه از عرضه نخستین خودرو در بورس کالا، ایران خودرو در هفته نخست شهریورماه در نخستین دوره عرضه محصولات این شرکت در بورس کالای ایران، ۳۰۰ دستگاه هایما S۷ مشکی و ۲۰۰ دستگاه هایما S۷ سفید را عرضه کرد.
به تازگی نیز هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس عرضه شد که به گفته مسئولان سازمان بورس این عرضه زمینه و سرآغاز ورود سایر خودروهای عمومی و پرتیراژ در بورس کالا بوده و متقاضیان خودرو میتوانند به جای امتحان کردن شانس خود در سیستم قرعهکشی، از بورس خودرو خریداری کنند.
گذشت چند ماه از عرضه انواع خودرو در بورس کالا نشان میدهد این روش توانسته به نفع خودروسازان تمام شده و به مصرفکنندگان واقعی سود برساند.
حال به گفته مسئولان بورسی و وزارت صمت قرار است از این پس تمام خودروهای داخلی روانه بورس کالا شوند که هرچند روش مرسومی برای فروش خودرو نیست و قیمت باید بر اساس عرضه و تقاضا تعریف شود اما به دلیل تداوم قیمت گذاری دستوری، این شیوه از سوی وزارت صمت پیاده شد و هرچند دولت وعده حذف قیمت گذاری دستوری را بارها مطرح و وزیر اقتصاد نیز بر آن تاکید داشت اما در عمل اجرایی نشد و حال با اجرای این روش فروش، آمارها نشان میدهد که روند عرضه و فروش خودرو در بورس کالا در حال افزایش است به طوری که از ابتدای عرضه نخستین خودرو در بورس تاکنون در مجموع ۵ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو روی تابلو معاملات رفته و در نهایت ۴ هزار و ۸۰ دستگاه از این خودروها مورد معامله قرار گرفته است.
این اقدام که با هدف رساندن سود حاصل از فروش به خودروسازان بود توانست تا اندازه ای به هدف اولیه برسد چرا که علاوه بر کوتاه کردن دست دلالان از فروش خودرو، خودروسازان توانستند قیمت محصولات عرضه شده در بورس را قیمتی غیرزیانده به عنوان نرخ پایه ارائه دهند که در صورت تداوم این روند خودروسازان نه تنها به طور کامل از زیاندهی خارج میشوند بلکه حتی سود هم خواهند داد.
این در حالیست که در سال گذشته به واسطه قیمت گذاری دستوری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود نصیب دلالان شد در حالی که این رقم میتوانست کمک بزرگی برای خودروسازان بوده و کمبود نقدینگی آن ها را جبران کند.
از این رو عرضه خودرو در بورس توانست مرز مشتری واقعی و کاذب را مشخص کرده و سودجویان را از بازار خودرو حذف کند
فروش این تعداد خودرو در بورس این پیغام را مخابره میکند که تصمیم دولت برای کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری به عنوان بازیگر اصلی در زیان دهی سود شرکتهای تولیدی، کاملاً جدی و برنامهریزی شده است.
از این رو این امر به عنوان اقدامی مثبت تحليل و برای برون رفت از شرایط موجود تاکید می شود.
از این رو عرضه خودرو در بورس نتایجی همچون شفاف سازی روش فروش محصولات خودروسازان، جلوگيري از زيان دهی خودروسازان و رخت بربستن فضای دلالی داشته که با این تفاسیر به نظر می رسد در شرایط کنونی بهترین روش فروش خودرو باشد.
انتهای پیام/م