این مقام صنفی خاطرنشانکرد: فعالان صنف لوازم یدکی به دلیل فراوانی اجناس و رقابت موجود، محصولات خود را با کمترین سود عرضه میکنند و هرچند شاید نیازی به کد شناسه کالا نداشتند، اما از شفافیت استقبال میکنند، با این حال باید زیرساخت لازم نیز فراهم باشد.
وی در عین حال گفت: شناسه کالا برای مصرفکنندگان و مشتریان بسیار جذاب خواهد بود، زیرا از طریق این کد نگرانیهایشان از قطعات، کیفیت و قیمت آنها، مبدا خرید و غیره برطرف میشود و همه مشخصات و مختصات اجناس از طریق همین کد قابل دسترسی است.
کاظمی اظهار داشت: هرچند در ورود اطلاعات مربوط به کمک فنر به عنوان نخستین قطعهای که کد شناسه کالا دریافت میکرد، مشکلاتی وجود داشت، اما با ارائه «کد عمومی» این قطعه از سوی وزارت صمت، مشکلات مربوط به کد شناسه این قطعه تا چند روز دیگر برطرف خواهد شد.
وی ادامهداد: علاوه بر کمکفنر، باتری دیگر کالایی بود که مشمول دریافت کد شناسه کالا شد، اما اتحادیه آن جداست؛ علاوه بر اینها ۵۱ قطعه دیگر مشمول دریافت این کد هستند.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به سه گروه واردکنندگان، تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات که برای دریافت کد شناسه اقدام میکنند، یادآور شد: برخی از این کمکفنرها فاقد فاکتور یا برگ سبز گمرکی هستند، همچنین برخی دیگر از مدتها پیش وارد شده و در انبارها موجود است و ممکن است مامور مربوطه آنها را کالای قاچاق تلقی کند.
وی اضافهکرد: به همین منظور از وزارت صمت خواستیم تا اتحادیه این کمکفنرها را رویت کرده و تایید کند تا بتوانند کد شناسه کالا دریافت کنند که در نهایت با اعلام یک کد عمومی از سوی وزارت صمت، مشکلات این دسته از فعالان صنفی حل و فصل شد.
مطابق آخرین آمارها، دستکم ۲.۵ میلیارد دلار از ارزش بازار لوازم یدکی را کالاهای قاچاق و زیرپلهای تشکیل میدهد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/