کد خبر: ۵۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
وزیر صمت در نشست با اصحاب رسانه تأکید کرد:

رسیدن به ثبات تولید و تغییر در ترکیب پلتفرم‌ها دو گام اصلی در حوزه خودرو

وزیر صمت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر این‌که بخش صنعت، معدن و تجارت تنوع و گستردگی بسیار بالایی داشته و ۲۵ درصد از اقتصاد و تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: به همین علت و برای جلوگیری از بروز مشکلات باید به سازوکارها و راهبردها توجه کنیم.
به گزارش خودروکار، سیدرضا فاطمی‌امین افزود: در سرمایه‌گذاری با نبود توازن در کشور روبه‌رو هستیم که به‌وفور در بخش‌های مختلف شامل صنعت فولاد، خودرو و غیره قابل‌مشاهده است، همچنین در صنعت برق نیز این نبود توازن به‌طور کامل مشهود است.

وی بیان کرد: این ناترازی در وسعت جغرافیایی نیز قابل‌مشاهده است و به‌عنوان نمونه در شهرستان اشتهارد با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بیش از 3 تا 4 هزار شغل صنعتی بلاتصدی را می‌بینیم که این شرایط در برخی استان به شکلی متفاوت و برعکس دغدغه آفرین شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: توزیع نامتوازن موجود به این مفهوم است که برآیند سرمایه‌گذاری‌ها اثرگذار نیست. به همین خاطر، بهترین کار در مدیریت این بخش تغییر سازوکارها است و مهم‌ترین رسالت وزارت صمت نیز رفتن به سمت سازوکارهایی است که از ظرفیت‌های موجود به شکل بهینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: در خصوص ضرورت تغییر سازوکارها برای مثال نرخ ارز آثاری مانند تغییرات قیمتی اقلام کالایی، توجه مردم به حفظ دارایی‌ها و تغییر قیمت‌ها همسو با تغییرات نرخ جهانی اقلام کالایی را در اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت، مانند آنچه پس از جنگ روسیه و اوکراین رخ داد؛ به همین خاطر و با این نگاه ما دنبال تغییر ساختار و سازوکارها و کاهش آثار اتفاقات بیرونی بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور هستیم.

فاطمی‌امین با تأکید بر اصلاح ساختاری، بیان کرد: اصلاح ساختاری به چند علت سخت است. نخست این‌که ما در شرایط ناپایداری هستیم و نخستین بار است که برای پنج سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داریم که مشکلات اقتصادی زیادی را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: شناساندن سازوکارهای جدید و قبولاندن آن‌ها زمان‌بر است و منافع عده‌ای را نیز به خطر می‌اندازد.

وزیر صمت ادامه داد: نکته دوم این است که ما باید این روند را با اعمال سازوکارهای جدید تغییر دهیم و اگر این مسیر دوم انجام نشود، تغییرات جزئی خواهد بود و هرچه این سازوکارها عملیاتی‌تر شوند، نتایج بهتری کسب خواهیم کرد.

وضعیت خودرو قابل دفاع نیست، اما روند آن قابل‌قبول است

وی با اشاره به وضعیت حوزه خودرو توضیح داد: وضعیت در حوزه خودرو قابل دفاع نیست، اما روند موجود قابل‌قبول است. در سال گذشته، ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو کف پارکینگ بود که در سه ماهه نخست امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسید.

وزیر صمت افزود: سال گذشته آمار تحویل خودرو نیز امسال با 36 درصد افزایش به ۲۸۱ هزار دستگاه رسید؛ همچنین تعداد خودروهای معوق در سال گذشته ۷۰ هزار دستگاه بود که امسال با ۷۰ درصد کاهش به ۲۱ هزار دستگاه رسید.

رسیدن به ثبات تولید و تغییر در ترکیب پلتفرم‌ها دو گام اصلی در حوزه خودرو

فاطمی امین تصریح کرد: در حوزه خودرو، نخستین گام رسیدن به یک ثبات در تولید خودرو بوده است، امسال، سایپا روزانه ۸۰۰ دستگاه و ایران‌خودرو دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید عبور مستقیم داشته‌اند؛ گام دوم نیز تغییر در ترکیب پلتفرم‌ها بوده است به‌طوری‌که کمیت تولید هم‌زمان باکیفیت آن افزایش یابد.

سال گذشته تمرکز بر تکمیل سامانه جامع تجارت بود و امسال بر مبارزه با قاچاق است

وی اضافه کرد: سال گذشته تمرکز روی تکمیل سامانه جامع تجارت بود و روند کاهش قاچاق آغاز شد و امسال نیز طرح ویژه مبارزه با قاچاق کالا را از قطعات لوازم‌یدکی خودرو آغاز کردیم و در مرحله بعدی نیز به برخورد با قاچاق لوازم‌خانگی، دخانیات و پوشاک و غیره می‌پردازیم.

احیای جریان تولید، شفاف‌سازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویت‌های وزارت صمت در حوزه خودرو/ پلتفرم جدید خودرو به زودی رونمایی می‌شود

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت نیز اعلام کرد: احیای جریان تولید، شفاف‌سازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویت‌های وزارت صمت در حوزه خودرو بوده است.

وی افزود: آمار تحویل خودرو در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۸۱ هزار دستگاه بود که با رشد ۳۶ درصدی در سه ماه نخست امسال به ۲۴۶ هزار دستگاه رسیده است و با توجه به دستور شخص وزیر، تمام تولیدات به بازار عرضه می‌شود.

منطقی یادآور شد: تولید عبور مستقیم به‌شدت روی کیفیت تولیدات تأثیر مستقیم و مثبتی دارد؛ در این میان، تولید کامل شرکت سایپا رشد ۱۶۱ درصدی و تولید ایران‌خودرو رشد ۷۱۹ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: راهبرد اصلی ما اصلاح روند موجود و هم‌افزایی فعالیت‌های بالادستی صنعت خودرو است.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت گفت: اکنون چهار پلتفرم باارزش در صنعت خودروی کشور وجود دارد که در دهک‌های مختلف قابل‌توزیع هستند و یکی از بحث‌های جدی ما که حدود 45 درصد از نیاز مصرفی مردم به خودرو را شامل می‌شود، توجه به پلتفرم‌های اقتصادی است.

منطقی همچنین ادامه داد: کلید تولید این پلتفرم خودرویی زده‌شده است و به‌زودی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی می‌شود و پلتفرمی برای تولید محصولاتی با حدود قیمتی ۶ تا ۸ هزار دلار خواهد بود.

پس از توضیحات وزیر صمت و معاونان ایشان، ادامه این نشست به طرح پرسش‌های خبرنگاران اختصاص یافت.

تغییر راهبرد یک جریان است و یک شبه انجام نمی‌شود

فاطمی امین با اشاره به نشست اخیر خود با تشکل‌ها، گفت: در آن جلسه درخواست کردیم تشکل‌ها پیشنهادهای خود را برای اصلاح و تغییر مقررات ارائه دهند، زیرا تغییر راهبرد یک جریان است و یک شبه انجام نمی‌شود، اما گام‌های اولیه آن از مهرماه سال گذشته برداشته‌شده و هر سه ماه، گزارش عملکردها را ارائه کرده و نظرات صاحب‌نظران را احصا و اعمال می‌کنیم.

همکاری‌ها با صنعت خودروی روسیه در حوزه قطعات خودرو شکل می‌گیرد

وی در خصوص همکاری با صنعت خودروی روسیه نیز توضیح داد: پس از جنگ روسیه با اوکراین، قرار شد همکاری‌ها در حوزه قطعات خودرو شکل گیرد و در این زمینه قدم‌به‌قدم پیش خواهیم رفت.

وزیر صمت بیان کرد: ما دو کارکرد در حوزه خودرو در نظر داریم؛ نخست این‌که باید شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش‌یافته و دوم این‌که شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار باید پر شود؛ نکته قابل‌توجه این است که ما انباشتگی در تأمین خودروداریم که خود به شکاف قیمتی بازار و درب کارخانه دامن می‌زند.

وی ادامه داد: برای حل این مشکلات ما برنامه تولید هزار و ششصد دستگاه را از خودروسازان گرفته‌ایم که این درواقع بخشی از تقاضا است؛ مجموع خودروی تولیدشده در سه ماه نخست سال گذشته ۴۳ هزار دستگاه بوده، اما میزان تولید کامل خودرو در سه ماه نخست امسال با ۲۸۹ درصد افزایش به ۱۶۷ هزار دستگاه رسیده است.

امسال تولید بن‌سازه‌ها افزایش 4 برابری خواهد یافت

فاطمی امین توضیح داد:‌ یکی از کارهای دیگر ما در حوزه خودرو، تغییر پلتفرم‌ها است زیرا ما بن‌سازه‌های خوبی نداریم اما به دنبال آن هستیم تا در این موضوع تغییراتی ایجاد کنیم، بنابراین امسال علاوه بر این که کیفیت خودرو افزایش می‌یابد، تولید بن‌سازه‌ها نیز 4 برابر افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: وضعیت امروز خودروسازی قابل دفاع نیست، اما روند تحول آن رو به رشد است.

گفت‌وگویی در مورد تولید پلتفرم مشترک با روسیه انجام‌نشده است

فاطمی امین در مورد تولید مشترک خودرو با روسیه نیز گفت: گفت‌وگوها با روسیه در حد مبادله قطعات خودرو بوده و گفت‌وگویی درباره تولید پلتفرم مشترک انجام‌نشده است.

وی ادامه داد: هم ما تولیدکننده خودروی ال90 بوده‌ایم و هم روسیه این خودرو را تولید می‌کند، بنابراین گفت‌وگوها انجام‌شده تا به‌عنوان‌مثال مبادلات قطعات در خصوص چنین خودروهایی انجام شود.

پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و کامل کردن سبد محصولات، دو علت واردات خودرو

وزیر صمت درباره موضوع واردات خودرو نیز بیان کرد: ما به دو علت به واردات خودرو توجه داریم؛ علت نخست پُر کردن شکاف عرضه و تقاضا است؛ سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد، اما برآورد ما تقاضای یک میلیون و 500 هزار خودرو بود؛ همچنین مدتی است که واردات خودرو انجام‌نشده و خودروهای فرسوده نیز وجود دارند، بنابراین انباشت تقاضا موجب شده تا قیمت بازار با قیمت کارخانه‌ای تا 100 درصد افزایش یابد؛ بنابراین یکی از کارکردهای ما برای واردات خودرو این است که با واردات تعدادی خودرو این فاصله قیمت را کاهش داده و همچنین پاسخگوی تقاضای انباشته‌شده باشیم.

فاطمی امین توضیح داد: بر اساس گفت‌وگوهایی که با خودروسازان انجام‌شده، امسال برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه سواری،‌ وانت و سنگین و تجاری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی بابیان این‌که در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید خودرو 2 درصد کاهش‌یافته است، گفت:‌ البته این کاهش تولید نکته مهمی نیست، زیرا در سه ماهه نخست امسال 167 هزار خودروی کامل تولیدشده است درحالی‌که در سه ماهه سال گذشته 43 هزار خودروی کامل تولیدشده بود.

وزیر صمت اعلام کرد: متأسفانه در آمار تولید خودرو در سال گذشته اشتباهاتی وجود داشت به‌عنوان‌مثال اگرچه در سال گذشته تنها 43 هزار خودرو کامل تولیدشده بود و 170 هزار خودرو ناقص بود، اما آمار تولید 213 هزار خودرو بیان‌شده بود که این آمار نادرست است، زیرا آمار واقعی خودرو باید تنها شامل خودروهایی باشد که به‌صورت کامل تولیدشده‌اند.

فاطمی‌امین گفت:‌ کارکرد دوم واردات خودرو این است که سبد محصولات ناقص را کامل کنیم؛ اکنون 3 بن‌سازه یا پلتفرم خوب در خصوص خودرو وجود دارد که شامل شاهین، تارا و تندر ۹۰ است.

وی افزود: این سه پلتفرم خوب قیمت‌های بالایی دارند که البته قیمت تندر 90 نسبت به دو مورد دیگر مناسب‌تر است، بنابراین ما باید یک محصول اقتصادی زیر 10 هزار دلار در سبد محصولات نیز داشته باشیم.

وزیر صمت ادامه داد: بر این اساس در برنامه واردات خودرو به دنبال آن هستیم که عمده واردات خودرو مربوط به خودروهای کمتر از 10 هزار دلار باشد.

فاطمی امین بابیان این‌که در میان خودروسازان معتبر اروپایی خودروسازانی وجود دارند که خودروهای باکیفیت و باقیمت زیر ۱۰ هزار دلار تولید می‌کنند، عنوان کرد:‌ قید ما در مورد واردات خودرو، انتقال فناوری و دانش، کیفیت مناسب و استاندارد است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که خودرو را از چه کشوری وارد کنیم.

در واگذاری سهام خودروسازان اصلاح ساختاری و مدیریتی انجام می‌شود

فاطمی امین در مورد واگذاری سهام خودروسازان گفت:‌ در واگذاری سهام خودروسازان هم اصلاح ساختاری و هم اصلاح مدیریتی را انجام می‌دهیم و اقداماتی در این خصوص را آغاز کرده‌ایم.

وی در مورد زمان واردات خودرو بیان کرد:آئین‌نامه 10 بندی واردات خودرو تهیه و تدوین و در دولت مطرح‌شده که امیدواریم دو ماه پس از زمان ابلاغ آن، واردات خودرو انجام شود.

تا سال 1402 به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید

وزیر صمت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهداف صنعت خودرو در سال ۱۴۰۲، گفت:‌ منظور ما این نیست که در آن سال همه‌چیز در مورد خودرو درست می‌شود، اما در این سال به اصلاح ساختار مدیریتی در خصوص خودرو خواهیم رسید به این صورت که ظرفیت‌های خالی این صنعت فعال و زنجیره تأمین اصلاح و بدیهیات کیفیت پایین تا سال ۱۴۰۲ اصلاح خواهد شد.

فاطمی امین افزود:‌ البته برنامه ما برای تحول در صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴ است، اما تا سال ۱۴۰۲ به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید.

گ

فت‌وگوها برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا از یک ماه و نیم پیش انجام‌شده بود

وی در مورد توقف ناگهانی عرضه دو خودرو در بورس کالا توضیح داد:‌ از یک ماه و نیم پیش گفت‌وگوهایی با بورس کالا برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا صورت گرفته بود، اما متأسفانه روال را جلو بردند و نامه یک روز پیش از عرضه به بورس کالا در مورد توقف عرضه خودرو نیز درواقع یک اتمام‌حجت بود.

وزیر صمت گفت: بورس کالا درواقع برای عرضه کالاهای بی‌نام‌ونشان است، البته من باعرضه خودرو در بورس مخالف نیستم، اگرچه این کار حرفه‌ای نیست.

فاطمی امین توضیح داد:‌ در مورد عرضه خودرو در بورس کالا رانت وجود داشت و کسانی که رانت آن‌ها از بین رفت، فضای رسانه‌ای را معکوس کردند.

پیشنهاد لغو ممنوعت واردات 5 قلم کالا ازجمله خودرو را مطرح کرده‌ایم

وزیر صمت همچنین در مورد کالاهایی که واردات آن‌ها ممنوع است، اعلام کرد: نزدیک به دو هزار و ۳۰۰ قلم کالا ممنوعیت واردات دارد که همچنان نیز ممنوعیت آن‌ها ادامه دارد، اما پیشنهاد ما این است که ممنوعیت پنج قلم کالا برداشته شود که یکی از آنها خودرو بوده است.

برنامه‌ای برای واردات خودروهایی که بدون ثبت سفارش در گمرکات هستند، نداریم

فاطمی امین در مورد خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک نیز عنوان کرد: تعدادی خودرو بدون ثبت سفارش از سال گذشته در گمرکات وجود دارد و ما هیچ برنامه‌ای برای واردات این خودروها نداریم.

وی بیان کرد: زمانی خودرو امکان ترخیص از گمرکات دارد که ثبت سفارش شود، بنابراین اگر مدتی از زمان نگهداری این خودروها در گمرکات بگذرد این خودروها به املاک تملیکی می‌رود و ما نیز هیچ برنامه‌ای برای واردات آن‌ها نداریم، زیرا همان‌طور که گفته شد قیودی برای واردات خودرو در نظر گرفته‌شده مبنی بر این‌که واردات خودرو همراه با انتقال تکنولوژی آن‌ها باشد.

برای جلوگیری از تخلفات ثبت‌نام‌های خرید خودرو را در یک سامانه و با نظارت سازمان حمایت متمرکز کردیم

فاطمی امین در بحث قرعه‌کشی خودرو نیز یادآور شد: در سیستم جدید قرعه‌کشی خودرو ما اقدام خاصی انجام نداده‌ایم، بلکه تنها دو سامانه‌ای که از قبل موجود بود را ادغام کردیم و درمجموع یک سامانه برای ثبت‌نام خودرو قراردادیم.

وی افزود: متأسفانه در سامانه‌های قبلی که برای عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشت، تخلفات زیادی صورت می‌گرفت و سوءاستفاده‌هایی انجام می‌شد، بنابراین تلاش کردیم تا با ایجاد یک سامانه تمام ثبت‌نام‌ها را در یک سامانه متمرکز کنیم و بر نحوه قرعه‌کشی نیز نظارت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: واردات کالاهای دست‌دوم و کارکرده ممنوع است، بر همین اساس واردات خودرو سه شرط دارد، شرط نخست این‌که خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش داشته باشند، دوم، واردکننده با خودروساز قرارداد داشته باشد و سوم انتقال فناوری انجام شود.

وزیر صمت در مورد تعرفه واردات خودرو نیز توضیح داد: برای واردات خودروهای اختصاصی تعرفه‌ای در نظر گرفته‌شده است تا هزینه‌ها به مردم منتقل نشود.

تولیدکنندگان روغن‌موتور داخلی عرضه مناسبی نداشتند

فاطمی امین در مورد عرضه ناکافی برخی از محصولات ازجمله روغن‌موتور تصریح کرد: چهار تولیدکننده روغن‌موتور در کشور وجود دارد که متأسفانه عرضه خوبی نداشته‌اند.

وی بیان کرد: ضمن این‌که این تولیدکنندگان عمده محصولات خود را صادر می‌کنند، بنابراین جلسات متعددی با این شرکت‌ها داشته‌ایم تا عرضه را به‌اندازه کافی برسانند و با توجه به این‌که اقدام مناسبی در این خصوص صورت نداده‌اند یک پرونده تعزیراتی برای یکی از این شرکت‌ها تشکیل‌شده است.

وزیر صمت اضافه کرد:‌ البته در همه صنایع دیگر همکاری خوبی در عرضه و توزیع کالا داشته‌ایم به‌عنوان نمونه هیچ مشکلی در توزیع محصولات بهداشتی یا شوینده‌ها و یا سایر محصولات وجود نداشته است.

وعده داده‌شده درباره کاهش 15 درصدی قیمت تمام‌شده خودرو باقیمت‌های ثابت، نسبت سال 1400 بود

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت محقق نشدن وعده سال گذشته درباره کاهش 15 درصدی قیمت خودرو، توضیح داد: از گفته‌های من در این خصوص برداشت اشتباهی صورت گرفت؛ صحبت من این بود که در سال ۱۴۰۱ قیمت تمام‌شده خودرو باقیمت‌های ثابت، ۱۵ درصد نسبت به ۱۴۰۰ باید کاهش یابد.

وزیر صمت افزود: منظور من به‌طور دقیق این بود که در سال 1401 قیمت تمام‌شده باقیمت‌های ثابت ۱۵ درصد کاهش می‌یابد که این اتفاق افتاده است و برآورد ما این است که قیمت تمام‌شده خودرو امسال تا ۲۰ درصد کاهش یابد که البته این مسئله تأثیری برای مردم ندارد و تأثیر آن برای خودروساز است.

فاطمی امین افزود: ازآنجا که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل‌شده است، قیمت بازار خودرو پیرو قیمت ارز افزایش می‌یابد.


منبع: شاتا

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار