وی بیان داشت: این کار باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستکم برای ۱۰ سال اخیر اجرایی و متناسب با آمارها، میزان عرضه و تقاضای خودرو در سال ۱۴۰۱ پیشبینی شود؛ همچنین متناسب با خلأهای موجود در هر بازه قیمتی، اجازه واردات داده شود.
خلخالی ادامه داد: برخی منابع ارزی در خارج از کشور وجود دارد که از طریق آنها میتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد تا مقوله واردات فشاری به منابع ارزی کشور و درنتیجه نرخ ارز وارد نکند.
وی بر لزوم حمایت و احیاء سایر تولیدکنندگان خودرو در کشور تاکید کرد و گفت: وقتی به دنبال افزایش عرضه خودرو هستیم، لزوماً نباید روی ایرانخودرو و سایپا تمرکز کنیم بلکه خودروسازان دیگری داریم که از قابلیتهای لازم برخوردارند اما در چند سال اخیر با مشکلاتی مواجه شدند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته اساسی این است که واردات خودرو نباید به تولید داخل لطمه بزند و تولید با کیفیت متناسب با نیاز کشور باید در اولویت باشد.
وی تاکید کرد: برای رفع وضعیت کنونی کیفیت خودروها، باید از سوی نهادهای ناظر ازجمله سازمان ملی استاندارد فشار لازم به خودروسازان وارد شود.
خلخالی معتقد است: پلتفرمهای جدید خودرویی کشور این قابلیت را دارند که کیفیت بالاتری به مشتریان ارائه دهند.
وی، تجمیع قوای خودروسازان باهدف ارتقای کیفیت را خواستار شد و گفت: بهطور مثال میتوان از موتورهای تولیدی ایرانخودرو در محصولات سایپا استفاده کرد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: موارد یادشده میتواند التهاب بازار خودرو را در بلندمدت حل کند، اما باید گفت از سال ۹۷ تاکنون هیچ راهکار کوتاهمدتی که پاسخگوی نیازها باشد یافت نشده است.
وی گفت: اگر صبر و تحمل داشته باشیم، در مدت یکی دو سال التهاب از بازار خودرو برداشته میشود و میتوان به شرایط معقولی در این بازار رسید.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/