در این رابطه رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: افزایش تولید خودرو بستگی به تأمین مالی دارد؛ یعنی خودروسازان این ظرفیت را دارند که تولید را ۵۰ درصد افزایش دهند اما بحث تأمین مالی برای خرید قطعات و سرمایه در گردش مطرح است که تبدیل به گلوگاه تولید شده است.
وی افزود: همچنین بحث کمبود آی سی و چیپست هایی که دنیا با آن مواجه شده، گلوگاه دیگری است که صنعت خودرو با آن مواجه شده، اما با برنامه ریزی و تأمین مالی خوب، تا حد مناسبی امکان افزایش تولید خودرو وجود دارد.
سلیمانی گفت: سال گذشته ۹۰۰ هزار خودرو تولید شد، اگر همین ۹۰۰ هزار خودرو را مبنای تولید سال ۱۴۰۰ نیز در نظر بگیریم، افزایش ۵۰ درصدی به معنای تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ است. در سالهای قبل یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو نیز تولیده کردهاند که نشان میدهد سرمایه گذاری برای زیرساخت نیاز نیست بلکه امکان تهیه قطعات برای تولید باید فراهم شود که آن هم به نقدینگی بستگی دارد.
وی اضافه کرد: بخشی از نقدینگی را از محل فروش سهامهای چرخهای و بخشی دیگر را از محل اصلاحات قیمتی تأمین کنند.
سلیمانی گفت: اگر افزایش تولید داشته باشیم کمک میکند که قیمت بازار کاهش یابد و این قیمتهای نجومی در بازار شکسته شود؛ اگر قیمت کارخانه به قیمت تمام شده برسد و خودروساز روی تولید زیان نکند میتواند تولید را افزایش دهد و عملاً قیمت بازار کاهش یابد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بدهی خودروسازان، اظهار کرد: بدهیهای خودروسازان به شکل هزینه مالی خود را نشان میدهد؛ بخشی از نقدینگی باید صرف پرداخت این هزینههای مالی شود.