به گزارش خبرنگار خودروکار، نگاهی به قیمت خودروها در بازار از ریزش قیمت ها به واسطه کاهش نرخ ارز از یک سو و اجرای مصوبه افزایش قیمت خودروها از سوی دیگر حکایت دارد.
در این میان محصولات سایپا از کاهش قیمت ها در بازار مستثنی نبودند به طوری که در ابتدای هفته و با اعمال افزایش قیمت خودروی تیبا صندوقدار در کارخانه به ۱۱۸ میلیون تومان رسید که این قیمت در بازار آزاد در ابتدای هفته به ۱۸۰ میلیون تومان رسید اما رفته رفته با افزایش صدور دعوت نامه های ارسالی و تحویل خودروها این قیمت در ۲۳ آذرماه به ۱۷۷ میلیون تومان کاهش یافت که ریزش حدود ۴ تومانی قیمت را تجربه کرد.
تیبا ۲، محصول جوان پسند سایپا نیز بر اساس مصوبه افزایش ۱۸ درصدی قیمت ها به ۱۲۵ میلیون تومان رسید که همزمان با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شد اما یک هفته پس از اعمال مصوبه افزایش قیمت، این خودرو در حال حاضر با کاهش دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.
ساینا نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و با افزایش ۱۸ میلیون تومانی در کارخانه به قیمت ۱۲۲ میلیون تومان رسید در این بازه زمانی این خودرو در بازار با قیمت ۱۹۲ میلیو تومان خرید و فروش می شد که با ریزش قیمت ارز از یک سو و مصوبه افزایش قیمت و کاهش فاصله قیمتی بازار و کارخانه با کاهش دو میلیون تومانی به ۱۹۰ میلیون تومان رسید.
کوییک که با مصوبه افزایش قیمت با افزایش ۲۴ میلیون تومانی به بیش از ۱۶۵ میلیون تومان رسیده بود نیز در ابتدای هفته با قیمت ۱۹۸ میلیو تومان در بازار خرید و فروش شد که این قیمت در میانه هفته با ۴ میلیون تومان کاهش به ۱۹۴ میلیون تومان رسید.
نگاهی با محصولات ایران خودرو نیز حاکی از ریزش چند درصدی قیمت ها حکایت دارد به طوری که در هفته گذشته هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ دو در بازار آزاد با قیمت ۲۷۵ میلیون تومانی خرید و فروش می شد که در حال حاضر شاهد ریزش ۵ میلیون تومانی قیمت است. پژو پارس نیز به ۲۷۷ میلیون تومان کاهش یافت در حالی که پیش از این با قیمت بیش از ۲۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می شد.
سمند که تا پیش از این از مرز ۲۹۰میلیون تومان نیز عبور کرده بود در حال حاضر با ۲۵۳ میلیون تومان خرید و فروش می شود.
این قیمت ها در حالی روند ریزشی به خود گرفته اند که به اعتقاد فعالان بازار خودرو، کاهش قیمت ارز بیشترین تاثیر را بر این موضوع داشته است.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران متقد است که به دلیل فاصله قیمتی زیادی که بین نرخ کارخانه و بازار وجود دارد، اعلام قیمتهای جدید تأثیری بر بازار خودرو نداشته است و طی یک هفته اخیر قیمتها در بازار خودرو به دلیل عقب نشینی قیمت دلار، روند کاهشی گرفته اند؛ به گونهای که قیمتها به روال ۲۰ روز قبل بازگشته است.
وی معتقد است که با این میزان افزایش قیمت هنوز فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد بوده و در خودرویی همچون ۲۰۶ رانت بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی نصیب دلالان می شود.
موتمنی افزایش عرضه و تحویل خودروهای ثبت نامی را بر نزولی شدن قیمت ها در بازار موثر می داند و اظهار می کند: هراندازه عرضه خودرو در بازار افزایش یابد به همان میزان شاهد نزولی شدن قیمتها خواهیم بود این در حالیست که عرضه محدود خودرو به بازار در سال های گذشته، منجر به ایجاد اختلاف ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده که نشان می دهد طی سالهای اخیر تولید و عرضه خودرو پاسخگوی تقاضا نبوده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: در شرایط فعلی که تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد درصورت افزایش عرضه، شاهد نزدیک شدن قیمتهای بازار با کارخانه خواهیم بود.
وی با تاکید بر این که نوسانات ارزی و عرضه خودرو به بازار دو عامل اصلی در تعیین قیمتها در بازار خودرو به شمار می روند، تصریح می کند: در صورت تحقق قول های وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل ۱۴۰ هزار خودروی کف پارکینگ، بازار متعادل خواهد شد و مصرف کننده نهایی خرید بهتری خواهد داشت.
به گزارش خودروکار، هرچند به اعنقاد برخی فعالان بازار کاهش نرخ ارز در ریزش قیمت ها اثرگذار بوده اما نگاهی به گذشته نشان می دهد که نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار در نهایت منجر به حذف فاصله قیمتی شده و ضمن تقاضای کاذب، دلالان را از بازار خودرو خارج می کند هرچند که هنوز فاصله زیادی تا این نقطه وجود دارد اما با افزایش قیمت ها و کاهش زیاندهی خودروسازان می توان در انتظار افزایش عرضه و کاهش قیمت ها در بازار خودرو باشیم.
انتهای پیام/