در این میان، شاید تثبیت قیمت خودرو و بازگرداندن نرخ سیمان به قیمتهای پیش از قطعی برق شاید در ۱۰۰ روز ابتدایی کار دولت سیزدهم بیشتر خودنمایی کرد.
یکی از نخستین اقدامهای قابل توجه در دوره حضور «سیدرضا فاطمیامین» به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، بازگرداندن قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بود.
اقداماتی که در جریان کنترل قیمت سیمان در وزارت صنعت انجام شد، برخورد تعزیراتی و دستوری نبود؛ بلکه این اصلاح ساختارها بود که منجر به تعادل بازار و کاهش قیمتها شد.
در این زمینه وزارت صنعت در ابلاغیهای اعلام کرد: هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و همه واحدهای تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشدهاند باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول خود کنند.
به دنبال این اقدام، بهتدریج قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسهای ۲۵ هزار تومان رسید.
افزایش تولید خودرو
خودروسازان بزرگ و کوچک کشور از ابتدای امسال تا پایان مهرماه موفق به تولید ۵۶۰ هزار و ۵۱۴ دستگاه انواع خودرو شدند. آماری که حکایت از رشد ۱.۸ درصدی تولید در همسنجی با پارسال دارد.
«سید رضا فاطمیامین» وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابتدای آغاز به کار در وزرات صنعت، معدن و تجارت وعده کرد که ۱۰ پروژه در صنعت خودرو تعریف شده است. پروژههایی که اجرای آنها از دو ماه پیش آغاز شده و با زمانبندی مناسب در حال پیشرفت است.
اکنون در چند بخش کارها در حال انجام است که از جمله آنها مدیریت جریان نقدینگی خودروسازان، کاهش هزینههای سربار آنها و همچنین اصلاح ساختار مالی شرکتها قابل اشاره است.
بهتازگی نیز فاطمیامین اظهار داشت: یکی از ۱۰ پروژه یاد شده، اصلاح ساختار صنعت خودرو است، به این معنی که روابط بین خودروساز و قطعه ساز روابط نادرستی است که آشفتگی زیادی در آن وجود دارد و باید اصلاح شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشانکرد: امروز بهجای ارتباط مستقیم خودروساز و قطعهساز و اینکه بهطور مثال هر خودروساز با ۷۰۰ تا ۸۰۰ قطعه ساز کار کند که با خود مشکلاتی همچون پیچیده شدن مدیریت، سخت شدن کنترل کیفیت قطعات و قیمتها و غیره را به دنبال دارد، به دنبال مجموعهسازی هستیم.
وی اضافهکرد: در این صورت هر خودروساز با ۷۰ تا ۱۰۰ مجموعهساز کار خواهد کرد و مجموعهسازان نیز با قطعهسازان در ارتباط خواهند بود؛ شیوهای که توسط خودروسازان خارجی هم اجرایی شده و موفقیتآمیز بوده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار داشت: ایجاد یک یا دو واحد موتورساز در کشور که موتور در اختیار همه خودروسازان قرار بدهد، از دیگر برنامههایی اصلاحی این صنعت خواهد بود.
برنامه تولید ۳ میلیون خودرو دستیافتنی است
فاطمیامین با اشاره به برنامهریزی برای تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴، آن را منطبق بر تواناییهای خودروسازان برشمرد و گفت: در این زمینه T ظرفیتها و برنامههای همه ۱۰ خودروساز بزرگ کشور اخذ شده است.
وی یادآور شد: اکنون ۹۰ درصد تولید توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا انجام میشود و این سهم تا سال ۱۴۰۴ به ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت، به عبارتی سهم سایر خودروسازان از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.
عرضه خودرو افزایش یافت
مطابق وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، از هفته جاری ایرانخودرو روزانه ۵۰۰ دستگاه و سایپا روزانه ۲۰۰ دستگاه بیش از ظرفیت کنونی خود تولید کردند و به این ترتیب عرضه خودروسازان افزایش خواهد یافت.
خبرهای دریافتی از ایرانخودرو در روز جاری نیز حاکی است: در ۲ روز اخیر تولید ایرانخودرو از ۲ هزار دستگاه روزانه به ۲هزار و ۳۰۰ دستگاه افزایش یافته است.
پیشتر «سیدرضا فاطمیامین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک در جمع خبرنگاران افزود: تا پایان سال دستکم ۱۰۰ هزار خودرو بیش از برنامه طراحی شده امسال تولید خواهد شد، همچنین تولید در سال آینده ۱.۶ میلیون دستگاه خواهد شد و دیگر قرعهکشی نخواهیم داشت.
همچنین در بحث قیمتی خودروها نیز شاهد ثبت قیمت کارخانهای خودروها در ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم هستیم، بهطوری که بهتازگی با دستور رییسجمهوری قیمت محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو و سایپا به نرخ فروش قبل از یکم آبانماه بازگشته و افزایشی در آن اعمال نمیشود.
توسعه داخلیسازی در صنعت قطعهسازی
دور دوم تحریمهای ظالمانه آمریکا که بهطور ویژه صنعت خودروسازی کشورمان را نشانه گرفت، مسوولان کشورمان را بر آن داشت تا با حمایت از ساخت داخلی قطعات و محصولات، مانع از زمینگیر شدن این صنعت شوند. در این مسیر قطعهسازان نیز با برنامهریزی مسوولان و خودروسازان هماهنگ شدند که نتیجه آن تا به امروز برگزاری موفقیتآمیز پنج میز داخلیسازی بوده است.
از تیرماه ۹۸ تا اواخر تابستان ۹۹ چهار میز ساخت داخل برگزار شد. در مجموع چهار میز ساخت داخل یاد شده ۱۵۴ قطعه - پروژه با ارزش چهار هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالیانه ۳۴۱ میلیون یورو در تیراژ انبوه داخلیسازی شد.
اما برگزاری میز پنجم، منتظر انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت ماند تا اینکه بالاخره پس از چند ماه انتظار و بهبود شرایط کرونایی کشور، ۲۷ مهرماه امسال میز پنجم داخلیسازی صنعت خودروسازی کشور به ارزش ۵۶ میلیون یورو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم کلید خورد.
ارزش قراردادهای امضاء شده این میز بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال است که داخلیسازی این قطعات سالیانه ۵۶ میلیون یورو صرفه جویی را بهدنبال خواهد داشت. این قراردادها بین ۲۳ شرکت توانمند داخلی برای داخلیسازی ۳۳ قطعه- پروژه در خودروهای تولیدی دو خودرو ساز بزرگ داخلی منعقد شد.
امروز قطعهسازان موفق به داخلیسازی برخی نیمههادیها، سنسورها، کامپیوتر خودرو و قطعات خاص شدهاند که روزگاری هیچ تفکری برای داخلیسازی آنها وجود نداشت.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/